Olen
Donizetti ooperitest näinud järgmisi: „Anna Bolena“, „Lucia de Lammermoor“, „Don
Pasquale“, „Rügemendi tütar“ ja „Armujook" ning
kõiki nimetatuid korduvalt. Viis ooperit. Aga Donizetti kirjutas oma 30
aastase loomeaja jooksul ligi 70 ooperit. Seda meeldivam oli, et selle aasta
Pärnu ooperipäevade kavas oli tundmatu Donizetti ooper „Peeter I ehk Vene
tsaari uskumatud seiklused“.
„Il
falegname di Livonia, o Pietro il grande, czar delle Russie“ („Liivimaa puusepp
ehk Peeter Suur, Vene tsaar on kahevaatuseline koomiline melodraama (!) 22
aastase Donizetti sulest. Ooper esietendus 26. detsembril 1819 Veneetsias San Samuele
teatris karnevalihooaja avamisel. See oli Donizetti neljas ooper, mis tema
eluajal lavastati ning esimene, mida mängiti rohkem kui kord. Pärast tulekahju
La Venice teatris 1823.aastal läks ooperi partituur kaduma ja järgmised 180
aastat ei mäletanud ooperit keegi.
„Peeter
Suur“ tuli lavale uuesti alles 2003. aastal tänu Peterburi Kammerooperi
kunstilisele juhile Juri Aleksandrovile, kes kulutas kadunuksarvatud ooperi-partituuri
otsingutele kolm aastat. Vaevarikka uurimistöö tulemusena, millesse olid kaasatud
Donizetti nimeline teater Bergamos, Veneetsia teater La Venice, fond Riccardi
Majad, kes omab õigust helilooja muusikapärandile ning peakonsulaadid Itaalias
ja Peterburis- taastas ta partituuri fragmentidest, mis olid laiali üle kogu
Itaalia. Vene esiettekanne toimus 27.mail 2003 Peterburi Kammerooperis.
Järgmisel aastal tuli ooper esitusele Martina Francas Festival della Valle d’Itria
raames, kus ooper ka salvestati. Teave on
pärit kavalehelt, autor Evelin Kõrvits.
Vot
millise kummalise saatusega ooper. Vandenõuteoreetikud võiksid siit üles võtta
teema, kas tegu on ikka Donizetti muusikaga. Aga juba avamängus kõlas ehtsalt ja
äratuntavalt Donizetti, meloodia paitas kõrvu.
1987.aastal asutatud Kammermuusikateatrist saigi Peterburi Ooperiteater, mille kunstiline juht on Juri Aleksandrov. Juri
Aleksandrov oli ka ise Pärnus kohal.
Lühidalt
süžeest: vene tsaar Peeter I sõidab koos
abikaasa Katariinaga inkognito Liivimaale, lootuses üles leida Katariina
kadunud vend Karl. Neid saadab inkognito vürst Aleksander Menšikov .
Karl
on Liivimaal puusepp, tal on olemas dokumendid oma kõrgest päritolust, kuid on sunnitud oma päritolu varjama.
Karli kaunis armastatu Anetta on rahalistes raskustes ja sunnitud pantima oma pärlikee liigkasuvõtjale Firmanile.
Karli kaunis armastatu Anetta on rahalistes raskustes ja sunnitud pantima oma pärlikee liigkasuvõtjale Firmanile.
Tsaar
peatub oma kaaskonnaga Madam Frizi võõrastemajas. Olgu lisatud, et kaunis Madam on Karli armunud.
Peeter
I küsitleb Karli tema päritolu kohta, Karl vaikib ja Peeter I laseb kohtunikul Karli vangistada. Karl sokutab enne vangiminekut dokumendid oma päritolu
kohta Madam Frizi kätte. Kohus mõistab
Karli kakluse eest asumisele Siberisse, kuid enne otsuse täideviimist jõuab Madam
Friz paljastada Karli päritolu. Pärast sekeldusi ja üleüldist segadust, Karl
vabastatakse.
Nüüd
võiks saabuda õnnelik lõpp. Katariina ja Peter I on valmis osalema Karli ja
Anetta pulmapeol, kuid nüüd avalikustab Anetta pommuudise- ta on hetman Mazepa
tütar. Hetman Mazepa, kes reetis Peeter I Poltaava lahingus, on surnud, kuid
tema nimigi ajab tsaari vihale. Lõpuks toimub siiski leppimine. Peeter I on
karm kuid õiglane, kutsub Anetta enda juurde ja ütleb, sellest hetkest saab minust
sinu isa. Saabub õnnelik lõpp. Madam Friz jätab Karliga igaveseks hüvasti.
Karl
ja Anetta sõidavad Peterburi. Kohtunik, kes saab teada, et isik ,kes nimetas
end vürst Menšikoviks on hoopis tsaar ja isik ,kes ütles end olevat ohvitser
Hodedinski on tsaari esimene bojaar -vürts Mensikov. Eelnevalt ähvardas kohtunik siis tsaari vahi alla võtta, mis muud jääb kohtunikul üle
kui hulluks minna.
Lõpp
hea kõik hea. Vihatud vaenlaste järeltulijates saavad vennad ja õed.
Humoorikalt kanakarjaks riietatud koor lehvitab Venemaa lippe ja Anetta on
laval Ukraina rahvariietes.
Ajalooline
tõde süžees puudub, nii on ka kavalehel kirjas.
Selleks,
et see tegevus kõik segamini ei läheks on laval isik teatrist ( esineb ka
helilooja Donizettina), kes muuhulgas laval toimuvat publikule selgitab ja kommenteerib. Kommentaarid on vene keeles, lauldakse nii
vene kui ka itaalia keeles.
Laval
etendub täievereline komöödia, hoogne, humoristlik ja lustakas. Tegevus tuletas vahepeal meelde telesaadet „Võimalik vaid Venemaal“.
Väga
hea muusika! Väga head lauljad! Huvitavad
kostüümid!
Pildid
on pärit teatri kodulehelt.
Minu
lemmik oli Madam Frizi osatäitja Irina Skazhenik, kes napsas publikult kõige
suurema aplausi. Rossinit laulab minu lemmik nii:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar