27. september 2016

Bill McGowan ja Alisa Bowman "Täpne toon"

Lk. 27 „Nii tööl kui ka kodus on hea suhtlusoskus võti, mis aitab püüda kellegi tähelepanu, esitada veenvaid argumente, jääda meelde ning jätta endast arukas ja positiivne mulje. Sõna võttes on teil alati võimalus teisi teavitada, mõjutada ja innustada. Õige keel- nii sõnaline kui ka mittesõnaline- võib näidata teid enesekindla, veenva ja veendununa. See võib panna inimesi liikuma, muuta nende mõtteid ja tundeid. See võib õhutada neid hoolega kuulama, iga teie sõna ja mäletama teid veel kaua aega pärast seda, kui te ruumist lahkusite.“
Eks kõigil ole olnud hetki- „oh, poleks ma seda öelnud“.
Kuigi ladinakeelne sentents ütleb „verba volant scripta manent, suust välja lipsanud sõna enam tagasi ei saa ja kui mitte sõna, siis selle tekitatud emotsioon jääb kuulajale meelde.

Kergelt loetav ja vaimukas avaliku kõne ja suhtlemise õpik.
Autor annab juhtnööre, hoiatab enamlevinud vigade eest, põhisõnumina jääb kõlama lk. 191: „Spontaansus on kahetsuse teine nimi. Harjutage, harjutage , harjutage ja kui vähegi kahtlete, harjutage veel üks kord“.
Autori nõuanded on seda väärtuslikumad, et ta on töötab suhtluskoolitajana.

Ma ei otsinud raamatust midagi konkreetset ja ei leidnud ka midagi üllatavalt uut, kuid oli  huvitav ja vaimukas lugemine. Lugemine edeneb kiiresti, ladusalt ja arusaadavalt kirjutatud.
Raamatust saab teada hulgaliselt mõisteid.
Sõnaline prohmakas- ootamatu lausung, mis juhtub siis, kui suu sõidab ajule tagant sisse.
Sõnaline sabassõitmine- see, kui lasete suure kiiruse juures suul ajule liiga tihedalt sabas sõita , põhjustades tihtilugu sõnalisi prohmakaid.
Intelligentide needus, see ja palju teisi huvitavaid mõisteid leidub raamatu sabas sõnaseletuste osas.

Raamatus leiab abi igaks elujuhtumiks  tööl ja kodus, on’s vaja pidada pulmakõnet või öelda midagi järelehüüdeks. Leiab vastused küsimustele:
·         Kuidas säripartnerist sildu põletamata lahku lüüa?
·         Kidas töötajaid noomida nii et nad ei kaotaks motivatsiooni?
·         Kuidas paluda viisakalt nutitelefon ära panna?’
·         Kuidas oma vea pärast vabandust paluda?
·         Kuidas saavutada edu töövestlusel?
·         Kuidas küsida ameti- või palgakõrgendust?
·         Kuidas paluda teenet tundmata end seejuures võlglasena?
·         Kuidas õnnitleda kollegi ametikõrgenduse puhul, mida ma ise lootsin?
·         Mis on hea moderaatori saladus?
·         Kuidas paneelvestlusi juhtides vaigistada inimesi, kes liiga palju räägivad.
·         Kuidas kohtuda tulevase äia-ja ämmaga
·         Kuidas lausuda mõned sõnad järelehüüdeks või toostiks-
·         Kuidas rääkida ja mida öelda lähedase kaotanud inimesele.

Sellised toredad peatükid nagu „Mida ma teile ei soovita“  ja „Seitse tõhusamat viisi oma kõne kihva keerata“.
Mõned näited:
·         Võtke aega lausega „see on hea küsimus“- tänapäeval levinum venitamistaktika. 
·         Korrake ühtevalu kellegi nime.
·         Ülearune tänulikkus, ärge kulutage oma kõne esimest minutit lõputu rea inimeste tänamisele.
·         Viis põhjust mitte rääkida pikalt: miks seda tehakse: mõtte selgeks tegemine-kvaliteet aetakse segamini kvantiteediga; et jätta tark mulje; et täita aega, kehv planeering.
18 minutit on see aeg, mille jooksul kõnelejat suudetakse jälgida.
·         Lausuge iga sõna võrdse kiirusega nagu kasutaksite püsikiirusehoidjat.

Huvitusin peatükist „Kuidas lahti saada kõnelemiseelsest pabinast“.  Introverdina olen sellega kimpus olnud, töö eeldab esinemist ja sõnalist kiirreageerimist.
Minu nipid on mõelda, et homseks on hirmus möödas ja minu poolt unustatud. Mõnikord mõtlen, et mis on hirmsaim asi, mis minuga juhtuda võib. Olen ka kiirrääkija, selle vastu aitab kõige paremini teadmine, et keegi peab su juttu protokollima.
Introverti aitavadki autori soovitused harjutamise kohta lk.252:
·         Tehke oma ettekandest väikestele märkmepaberitele kokkuvõte.
·         Tõuske püsti ja tooge oma ettekanne pelgalt kokkuvõtte põhjal kuuldavale, salvestades selle samal ajal nutitelefoniga.
·         Pange kirja salvestiselt mahakirjutatud kõne. Teksti arvutisse kirjutades kirjutate silma jaoks, aga vaja on kõrva jaoks.

Tsitaadid ja viited:
Mõtle järele, enne kui suu lahti teed, sest sinu sõnad ja nende mõju istutavad kuulaja pähe kas kordamineku või luhtumise seemne. Napoleon Hill

Kui teete elus kõige tavalisemaid aju ebatavalisel viisil, võidate maailma tähelepanu. George Washington Carver (afroameeriklasest (1864-1943) botaanik, keemik, teadlane ja leiutaja)

Hea kõne on nagu naise seelik: piisavalt pikk, et mitte kõike paljastada , ja piisavalt lühike, et huvi äratada. Winston Churchill

Tarkus on tasu selle eest, et oled kogu elu kuulanud, ehkki tahtnuks hoopis ise rääkida. Doug Larson

Kas kellegi on minu vastuste kohta küsimusi. Henry Kissinger

Jutu alguse tsitaadi täienduseks tahan rõhutada, et heast jutust üksi ei piisa isegi käesoleval suhtlemissajandil. Heast jutuoskusest piisab tähelepanu püüdmiseks ja esmamulje jätmiseks. Jälje jätmiseks peab siiras olema ja sisu peab ka olema. Ütleb vanasõnagi: suuga teeb suure linna, käega ei…….


Bill McGowan ja Alisa Bowman
„Täpne toon.
Kuidas öelda iga kord kohe algul õigesti“
Tõlkinud Mart Rummo
Kirjastus Äripäev 2016
Lehekülgi 288

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar