Margaret
Atwoodi kurjakuulutav tulevikufantaasia, mis paigutub ühte ritta tema eelmiste
raamatutega „Teenijanna lugu“, „Orüks ja Ruik“ning „Uputuses aasta“.
Fantaasia,
mida pole raske paigutada tänapäeva.
Majanduskriis.
Hirm, ebakindlus ja üleüldine tööpuudus. Laenajad peavad välja kolima laenuga
ostetud kodudest, elatuvad juhutöödest ja elavad autodes. Kel autot elamiseks ei ole, ründavaid neid, kellel on. Kuritegevus vohab ja moraal on äärmiselt
madal- neil, kes on tänaval, ei ole kaotada enam mitte midagi.
Siis
tuleb üks mees geniaalsele rahategemise ideega. Eksperiment Koosmeelsuse-
Positroni kaksiklinn. Suletud linna tutvustab üks selle idee autoritest lk. 55 nii:
„ Ed laotab käsi, otsekui telejutlustaja; hääl
valjeneb. Edasi turgatas Positroni planeerijatele hiilgav idee, räägib Ed- kui
vanglad oleksid proportsioonis ja ratsionaalselt hallatud, võiksid need olla
elujõulised majanduslikud üksused, millest võidavad kõik. Need võiksid luua nii
palju töökohti: ehitajad, tehnikud, koristajad, valvurid. Haigete ravi,
vormiriiete õmblemine, jalatsite valmistamine, ka põllundus tingimusel, et
juures on farm: küllusesarv, kust voolab lõputult töökohti. Keskmises mõõtkavas
linnakesed suudaksid end suurte karistusasutustega ülal pidada, selliste
linnakeste asukad võiksid elada keskklassile omases mugavuses. Ja tingimusel,
et iga linlane on kas valvur või vang, olekski tulemuseks täistööhõive: pooled
oleksid vangid ning teine pool ametis vangide erinevate vajaduste
rahuldamisega. Või nende vajaduste rahuldamisega, kes rahuldavad vangide
vajadusi.
Ja kuna poolelt elanikkonnalt
on ebarealistlik oodata kriminaalset retsidivismi, oleks igaühe suhtes õiglane,
kui asi käiks kordamööda: kuu aega kinni, kuu vabaduses. Te mõelge milline
kokkuhoid, kui iga eluase teenindab kaht leibkonda. See on rotatsiooni vaieldamatu loogika.“
Koosmeelsuse/Positroni
kaksiklinn, mille slogan on: KOOSMEELSUS= KOOSLUS+MEELSUS, ISTU OMA AEG ÄRA,
OSTA MEILE AEGA TULVIKUS!
Positron-
esialgu paistab see kui tulevikku ümberkujundav päästev idee: kõigile töö,
dollarid ja maja elamiseks, mis sest et teise paariga. 1 kuu normaalset elu
koos normaalse tööga ja siis ainult üks kuu pisut kehvemat tööd ja koiku Positroni
vanglas.
Noor
abielupaar Charmaine ja Stan, kes on
majandusliku kokkuvarisemise läbi elanud, teevad oma valiku Positroni kasuks. Küllap
ma ise ka sellises olukorras teeksin sama, niivõrd õõvastavad on Atwoodi kirjeldused
elust laostunud linnas. Müüri taga Positronis ootab pääsemine.
Tasapisi
tekivad kahtlused, kas valik oli õige. Näiteks korjatakse ära kõik mobiiltelefonid,
asemele saab sellised, mis toimivad ainult linna müüride vahel. Mingil hetkel saabub
selgus, et kõiki jälgitakse kõikjal. Vangid ja vangivalvurid vahetuvad-
geniaalne integratsiooniidee, kuid alati see ei toimi. Siis tuleb „parandamatud“
aidata „õnnelikule lõpule“. Ja kui vange napib - siis tuleb neid teistpoolt müüri
juurde püüda. Positronis valmistatakse seksiroboteid , aga miks näha vaeva
looduse geniaalse toote jäljendamisega, kui on võimalik looduse loodut
soovitavas suunas programmeerida.
Normaalselt
jõuab koos arusaamisega puudustest kätte vastupanuvõitluse aeg. Jõuabki.
Etteruttavalt
ütlen, et naised päästavad maailma.
Atwoodi
juures on mind alati võlunud naistegelased, näiteks raamatutest „Alias Grace“, „Röövelpruut“, „Pime palgamõrvar“ ja „Pinnaletõus“. Selles
raamatu nii suurepäraseid naisi ei ole, kõik on kuidagi nihestunud moraaliga. Moraali
langus seletab, kuidas väljaspool müüri sellis kaoseni jõuti. Või ajan põhjuse ja
tagajärje jälle segi ning kaos tekitas nihke.
Kaunis
Charmaine käib ringi süstlaga , et uimastatud „parandamatuid“ õnnelikule lõpule aidata.
Selle
tegevuse juurest on pärit ka raamatu pealkiri „Süda vaikib viimasena“,
Charmaine süda valutab, sest tema ju muretseb, kas tegu on õige. Üleliia ta ei
muretse, teisiti neid ju parandada ei saa.
Pisut
raskem on Charmainel sama protseduuri
läbi teha oma abikaasa Staniga.
Charmaine kannab oma kaksikrolli
mõrtsuka ja leinava lesena, imetledes end musta kostüümiga peeglist leiab ta sarnasust Marilyn Monroega filmist „Niagara“.
Ühte
raamatusse on Atwoodil mahtunud väga palju. Siin on tuleviku väljavaadetest,
robootikast, elundite transplantatsioonist, naiste seksuaalsest ärakasutamisest, Marylin Monroed ja Elvis Presleyd ja palju muud.
Kui
sügavamale kaevuda, siis on tegu iseäraliku armastusromaaniga. Stan ja
Charmaine on kohanduvad, konformistlikud, truudusetud, räägivad palju armastusest,
kuid mina näen nende suhtes vaid enesearmastust.
Raamat
räägib ka inimese vabadusest, vabadusest valida ja vastutada, vabadusest
loobumisest ja vabaduse äratundmisest.
Toon
ära raamatu lõpuread, mis mulle valusalt meelde jäid:
„Võta või jäta“, ütleb Jocelyn.
“Mina olen kõigest sõnumitooja. Nagu kõlab kohtulik fraas: sa oled vaba. Su ees
on valla ilm, kus valida.“
„Mis mõttes?“ küsib Charmaine.“
Jah,
mis mõttes?
Alguses
nimetatud Atwoodi fantaasiaraamatute reas ma loetud raamatut esimeseks ei
paigutaks. Kes Atwoodi järjest lugenud, sellele liiga etteaimatav. Lõpust
oleksin ma oodanud enam.
Aga
siiski väga hea raamat!
Margaret
Atwood
„Süda
vaikib viimasena“
Inglise
keelest tõlkinud Lauri Saaber
Eesti
Raamat 2016
350
lehekülge
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar