Jõulukontserte on kokku viis tänase
seisuga.
Esimene ei olnudki
päris jõulukontsert, aga kuna sellega algas minu jõulukuu, liigitan ka Rondelluse
kontserdi „Shakespeare ja muusika“ jõulukontserdi alla.
Maria Staak vokaal ja
rataslüüra, Johannes Cristopher Staak – vokaal, rataslüüra, torupill,
plokkflöödid, Roberts Staak –lauto ja löökpillid, selline koosseis.
Oli äärmiselt huvitav
kontsert. 16-17 sajandi muusika on mulle võõras, ei ole varem kontserdil kuulnud
lautomängu ega näinud- kuulnud sellist pilli nagu rataslüüra. Rondelluse
muusikat kuulata oli kosutav, ütleksin, et hing puhastus sellel õhtul. Lisaks
rääkis Klassikaraadio Vanamuusikatunnist tuntud Robert Staak huvitavalt Shakespeare
loomingu seotusest muusikaga.
Shakespeare oli musikaalne
kirjanik. Kolmekümne kahes Shakespeare’i näidendis ja viiesajas tekstilõigus on
vihjeid muusikale, keerulistest metafooridest praktiliste remarkideni. Sageli tsiteerib
ta tolleaegsete tuntud laulude esimesi ridu, paljusid neid lauludest ka
arvatavasti esitati tema näidendite lavastustes. Enam vähem kindel võib olla vaid mõne laulu puhul.
Et mõista Shakespeare tekstide mitmekihilisust, nautida tema teravmeelsust,
sõnamängu meisterlikkust ning ilu, peaksime tundma tema ajastu (muusika)
kultuurilist tausta.
Kodus lõin lahti Shakespeare
väidetavalt kõige muusikalised näidendid „Torm“ ja „Kaheteistkümnes öö“. Sirvisin
ja tõepoolest, õige tihti kordusid sõnad „laulab“ ja „laulavad “.
Ka Rondelluse kontserdil ettekantud laul „O mistress mine“ on pärit näidendist „Kaheteistkümnes öö“,
Teine kontsert oli Oleviste
kiriku ülistuskoori jõulukontsert Tallinnas Laboratooriumi tänava Ukraina
Kreeka-Katoliku Kolme Käe Jumalaema kirikus.
Üllatuseks oli selline vanalinna tagaõue peidetud väike armas pühakoda. Kontsert oli meeldiv, pisikeses kirkus tekkis eriline lähedus
koori esinemisega.
Kolmandaks õnnestus kuulda
ühel suurel jõulupeol Londonist kohale
sõitnud West End teatri näitlejad. Numbrid muusikalist „Mamma Mia“ üllatust ei pakkunud. Õhtu
põnevaim hetk oli kui lauldi Stig Rästa ja Elina Borni eurolugu.
Neljandal kontserdil laulis Niguliste kirikus tütarlastekoor „Ellerhein" tuntud headuses. Selle aasta jõulukontsert
kandis nime „Valgest valgem“. Dirigent Ingrid Kõrvits, orelil Kadri Toomoja,
kitarril Robert Jürjendal.
Tuttavad nimed kavas: Veljo
Tormis, Urmas Sisask, Johannes Brahms, Georg Friedrich Händel, Robert
Jürjendal ja ka mitmed mulle tundmatud nimed: Kaj- Erik Gustavsson, Gwyneth
Walker.
Traditsioonilisi jõululaule oli vähe, aga see polnud ka koori eesmärk. Kontserdi
kava kokkupanemisel oli saadud inspiratsiooni merekultuuriaasta ideedest.
Kõrgetasemeline
koorikontsert valitud kavaga.
Olen Ellerheina kontsertidel käinud oma lapselapse pärast, kes kooris laulab. Usun, et jään
käima ka pärast seda kui Triinu on koorist välja kasvanud.
Viies oli Arsise
kellade ansambel koos Rahvusooper
Estonia solisti Kristel Pärtna ga.
Selleaastane jõulukava pakatas
tuntud meloodiatest ja pakkus rõõmsat
äratundmisrõõmu nagu üks mõnus jõulukontsert olema peab. Lisaks Aivar Mäe
muhedad vahejutud. Kristel Pärtnalt Olev Ehala kaunis laul „Jõuluingel“ ja minu
lemmik sopraniaaria „Casta diva“. Kes teab, nüüd kui on olemas sopran, kes suudab
Normat laulda, võetakse ehk Bellini ooper ka "Estonias" kavasse.
Kuues ja viimane oli meesvokaalide
trio Les Bohemes kontsert Estonia kontserdisaalis, mille valisime meie 30. pulma
aastapäevaks.
Kontserdi lõpus ütlesime mõlemad, et
jälle ühe kogemuse võrra rikkamad, mis kokkuleppeliselt tähendab seda, et kontserdielamust
ei sündinud. Nii kehv ka ei olnud, et vaheajal oleks ära läinud.
Poisid laulsid ju hästi: dramaatiline
tenor Víctor Guzmán ja tenorid Víctor Trejo ja Germán Gholami. Kava oli seinast
seina, väga palju lauldi itaalia keeles,
tuletas meelde Il Divot. Algas grandioosse Grande Amorega, millega nad end youtubes
promovad. Hispaaniakeelne „Granada“ pani juba südame põksuma aga edasi imet ei sündinud. Saatebänd tappis kontserdi esimesel poolel
laulu täiesti ära, teisel poolel läks paremaks.
Lõpupala Frank Sinatra „My Life“
ja lisapala „Püha öö“ hispaania keeles olid super. Aga kontserdi-elamust ei
sündinud, sest selleks ajaks oli hea kontserdi maine juba rikutud meie jaoks.
Plaksutati palju ja üldiselt jäädi vist väga rahule. Veel rohkem oleks publiku südant
võidetud, kui kavva oleks võetud Ott Lepplandi „Kuula“ hispaania keeles.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar