See
teatritükk sobinuks proloogiks viimasele loetud raamatule Hendrik Groen "Salapäevik" Hendrik
Groen "Salapäevik" . Kuna ma jõudsin enne raamatu läbi lugeda, siis on etendus epiloogiks
raamatule e. kokkuvõte sellest, kuidas me sattusime kohta, millest raamat kirjutas.
Tegin
uuesti Hendrik Groeni salapäeviku lahti, et veel üks tsitaat lisada, mille ma
raamatust kirjutades ära jätsin:
LK.
65 „Minu analüüs: vananemine on täpselt vastupidine
protsess kui beebist täiskasvanuks saamine. Füüsiliselt muutud järjest
sõltuvamaks. Kunstpuus, arterite laiendamine, tablett siia, tablett sinna,
puder ja patustused. Kui surm end liiga kaua oodata laseb, lõpetada eaka mudilasena,
kellest keegi aru ei saa, mähe alla ja nina tatine. Teekond nullist
kaheksateistkümnenda eluaastani on vägev, väljakutsuv, põnev: hakkad ise oma
elu peremees olema. Neljakümnendal eluaastal oled tugev, terve ja võimas.
Tippaeg. Kahjuks saab sellest aru alles siis, kui allakäik on mõnda aega juba
kestnud, kui väljavaated jäävada aeglaselt ja hääletult väiksemaks ja elu
tühjemaks. Kuni päeva eesmärk on nii väike kui küpsis ja tass teed. Vanainimese
kõristi.“
Nii
hull etenduses lugu siiski veel ei ole. Lembit
Petersoni mängitud Andre on nii vimkasid täis, et kui enne
etendust ei ole arvustusi ja muljeid lugenud, petab ära küll. Abikaasagi, kes teadagi hoiab meeste poole, küsis minult I vaatuse ajal, et kumb neist
segi on - isa või tütar.
Näidendi
autori nimi tuli tuttav ette. Olen üht tema raamatut lugenud Florian Zeller . "Elu on
nauding". Sisust, tõsi
küll, midagi ei meenunud, enne kui lugesin, mida olin kirjutanud.
Näidendi sisu on valus ja paneb mõtlema, kuid etendus tervikuna ei ole
masendav. Autor on valusa teema vastuvõetaval viisil teatrikeelde pannud. Etenduses
on nauditavaid naljakaid kohti ja minu
arvates ei ole naeru vaja häbeneda. Miks mitte vaadata vanadusele läbi huumoriprisma, kergem on muidugi siis, kui teema sind ennast otseselt ei puuduta. Aga ka siis, kui puudutab, on tervistav paratamatusele pisukese huumoriga näkku vaadata.
Aga seda küll, et seda tükki ei tasu vaadata
koos oma vanade vanemate või täiskasvanud lastega. Vanad vanemad heituvad, nende kõige
suurem kartus on kaotada kontroll oma elu üle ja näidend kurvastab neid liialt. Lapsed, nemad kipuvad lohutama, et teiega ju ei lähe niimoodi.
Etendust jääb lõpetama põetaja sosin: „kõik saab korda, kõik saab korda…“. Mitte midagi ei saa korda. Ja Groeni salapäevikus nii helli ja kaasatundvad põetajaid ette ei tulnud. Tõsi küll, see hellus ei mõjunud (ei pidanudki mõjuma?)väga siiralt. Aga oli lohutav.
Tutvustusest:
Florian Zelleri näidend „Isa” on autori sõnul „pusle, milles on alati üks tükk puudu ja keegi ei tea, missugune täpselt”. Peategelane André, nagu meiegi, otsib muutuvas maailmas inimesi, kes räägiksid tõtt, ja püüdleb vaatamata totaalsele kaosele totaalse selguse poole.
Vanadus on probleem, probleem vanadele ja lastele, kes peavad oma vanade eest hoolitsema.
Kui
teema ei huvita, siis tasub etendust vaadata nauditava näitlejatöö tõttu. Lembit Petersoni mäng haarab kaasa, istusime
piisavalt ees, selleks et tabada iga meeleolu muutust ilmes ja liigutustes. Näitleja
tõi oma kangelases esile nii palju erinevaid ja usutavaid rolle, et pettis ära küll. Isa ei olnud mees, kes pani endale algusest
saati kaasa tundma, seda valulikum ja üllatavam oli lõpustseen.
Kiidan ka Liina Olmarut tütrena-vapustavalt õrn, habras ja meeleheitel.
Sandra
Uusbergi Laura lisas etendusele rõõmsameelset ja päikselist muretust.
Marius
Petersoni täpselt suunatud hääl meeldib mulle Klassikaraadiost, etenduses ei rääkinud ta
palju, kuid sundis end vaatama ka siis kui vait oli.
Marius Peterson on ka etenduse muusikalise kujunduse autor.
Marius Peterson on ka etenduse muusikalise kujunduse autor.
Veel
mängisid mitmetähenduslikes kaksikrollides Anne Tuulik ja Andri Luup.
Meile meeldis etendus väga ja ma usun, et see tekitab igas vaatajas mõtteid, olenemata sellest, milline on tema puutumus vanadusega praegu.
Meile meeldis etendus väga ja ma usun, et see tekitab igas vaatajas mõtteid, olenemata sellest, milline on tema puutumus vanadusega praegu.
Florian
Zeller
„Isa“
Esietendus
29. novembril 2016
Tõlkija
Eva Eensaar
Lavastaja Maria Peterson
Kunstnik Lilja Blumenfeld
Helikujundaja Marius Peterson
Valguskujundaja Priidu Adlas
Produtsent Ere Naat
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar