Tõmban
ühe raamatu lugemisnimekirjas maha - Endo
Shusaku „Vaikus“, sest käisin vaatamas romaani ekraniseeringut- Martin Scorsese
samanimelist filmi “Vaikus” .
Raamatu
tutvustusest: Isa Rodrigues on idealistlik jesuiidipreester Portugalist, kes
rändab 1640ndatel salaja Jaapanisse kavatusega aidata tagakiusatud jaapani
kristlasi. Ta võetakse peagi kinni ja temast saab tunnistaja jaapani kristlaste
erakordselt piinarikastele kannatustele. Ka isa Rodrigues ise pannakse valiku
ette – loobuda elust või oma Jumalast. Lisaks sõltuvad tema valikust ka tema
kaaslaste elud. Ta on kaotamas usku nii endasse kui Jumalasse. Miks Jumal lubab
süütutel nii palju kannatada? Millise piirini on võimalik oma väärtuste seista?
Kas pealesunnitud avalik taganemine neist on ikka reetmine? Kas sellise
reetmisega on endaks jäädes võimalik leppida, isegi kui Jumal vaikib?
Romaan
keskendub perioodile 1540–1650, mida on Jaapani ajaloos peetud “kristluse
sajandiks“. Kristlus jõudis Jaapanisse nn Sõdivate riikide ajastu (1467–1603)
keskpaigas, mil lõhestatud riiki juhtis nõrk keskvalitsus. Perioodi lõpul
toimus Jaapani ühendamine, mille nimel tegutsesid kolm väejuhti Oda Nobunaga,
Toyotomi Hideyoshi ja Tokugawa Ieyasu, kes kõik olid esialgu võrdlemisi heades
suhetes portugali jesuiitidega. Nende motivatsiooniks ei olnud mitte niivõrd
usk, vaid ühelt poolt vajadus kristlastega kaasneva kaubavahetuse järele, teisalt
– eelkõige Nobunaga ja Hideyoshi puhul – põlgus budismi vastu. Ent koos
kristluse levikuga nende suhtumine nii jesuiitidesse kui ristiusku muutus.
Film
keskendub kahele portugallasest misjonärile
Sebastiao Rodriguesile( Andrew Garfield) ja Francisco Garupe’le (Adam Driver),
kes lähevad ohtlikule teekonnale Jaapanisse, et selgitada välja tõde nende õpetaja
isa Ferrereira (Liam Neeson) kohta, kes kuulujuttude kohaselt on kristlusest
lahti öelnud. Tegevus toimub 17. sajandi Jaapanis ajal mil keiser oli ristiusu hukka
mõistnud ja kristlasi kiusati julmalt
taga.
Ristiusulise
maailmaga oli jaapanlastel
kokkupuuteid juba keskajal, just
kaubanduslike suhete kaudu. 16.sajandi keskpaiku aga ilmusid Jaapanisse juba ristiusu misjonärid. Nendeks olid jesuiidid. Esialgu suhtus
Jaapan neisse sallivalt. Kuid 1587.aastal
mõistis keiser Hideyoshi ristiusu hukka, kuna ta
tuli järeldusele, et jesuiitide
kaudu Jaapanisse maabunud katoliiklus ei ole pelgalt vaimulik institutsioon. Liiga sageli sekkuvad paavstid poliitikasse.
1597.aastal lasi ta risti lüüa
26 kristlast. https://kirikulugu.wordpress.com/2011/03/13/jaapanlased-ja-ristiusk/
Ohtlikul
teekonnal Jaapanis jagavad misjonärid
kohalikele kristlastele õpetust ja tuge kuni nad vangistatakse ja sunnitakse
kristlusest loobuma eriti julmal viisil- piinates ja hukates misjonäride nähes
kohalikke talupoegi-kristlasi. Misjonärid reedab nende teejuht Jaapanis- Kichijiro, kristlane, kes korduvalt
loobub oma usust ning siis taas Rodriguesi üles otsib sooviga pihtida ja pattudest vabaks saada.
Pean nimetama, et jesuiidid mu mõtetes toovad kõigepealt
silme ette „Viimase reliikvia“ totakad rändmungad. Filmi peategelased
on sügavalt usklikud ja aatelised sümpaatsed
noored mehed.
Film
on julmade meeste julm film, näidatakse kristlaste piinamist kuni pea maharaiumise ja ristilöömiseni. Tegevuskoht ja –aeg on eksootilised – 16. sajandi
Jaapani metsik loodus ja metsikud kombed. Film on tavapärasest pikem- tegevus
laotub ekraanil laiali 2 tunni ja 40 minuti jooksul. Jätsin endale õiguse lahkuda,
kui ei suuda lõpuni vaadata, kuid see õigus jäi kasutamata.
Kinoteos
pakub pinget ja kaasamõtlemist. Filmi ei saa vaadata puhtalt ajaloolise
filmina. „Vaikus“ on sügavalt
religioosne, psühholoogiline ja filosoofiline film, mis paneb vaataja mõtlema
lisaks möödanikule ka ajale nüüd ja praegu. Kummastav, et sajandid mööduvad,
probleemid on samad.
Miks
peab teistele oma usku peale suruma, sisenema oma jumalatega võõrasse komberuumi
(mis hea sõna!). Kas üks jumal on parem
kui teine. Üks pahadest tegelastest ütleb filmis midagi sarnast, et miks peab teistele
oma usku tahet peale suruma, kui meil on ometi palju, mida omavahel sõbrana
jagada.
Kas
omamoodi usuline kollaboratsioon enda või teiste elude nimel on õigustatud. Kas kollaboratsioon on üldse õigustatud või peab iga hinna eest truuks jääma oma
usule või veendumustele. Ja
kas see üldse ongi reetmine ja kaasajooksmine, kui hinges oled edasi truu oma aadetele, aga seda keegi ei näe. Kas inimene vajab jumalat, et oma süükoormast vabaks saada.
Ja mõte, mis filmi peategelasi vaevas, vaevab tõenäoliselt ka kõiki
filmivaatajaid- kui jumal on olemas, miks laseb ta kõigel sellel julmusel
sündida.
Filmi
sisu haaras mind niivõrd, et vormi ja teostuse kohta ei oska ma midagi
kirjutada. Mulle meeldis, väga. Intelligentne film.
Raamatu
autor Endō Shūsaku sündis 1923. aastal Tōkyōs. Ta õppis prantsuse kirjandust
Keiō Ülikoolis ja täiendas end Prantsusmaal. Endō Shūsaku on üks 20. sajandi
kuulsamaid jaapani kirjanikke ning “Vaikus” tema tuntuim romaan.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar