Charles
Duhigg
„Targem
kiirem parem .
Tõhus
tegutsemine nii elus kui ka töös. “
Kirjastus
Äripäev 2017
Inglise
keelest tõlkinud Raul Kilgas
Toimetanud
Signe Rummo
415
lehekülge.
New
York Times menuki „Harjumuse jõud“ autori raamat.
„Harjumuse jõud“ on mul loetud ja meeldis. Mida ma neist raamatuist otsin - kas oskan
seda sõnastada. Mulle meeldib õppida ja miks mitte teada saada, kuidas oma
tööelu ja isiklikku elu tõhusamaks muuta. Iseasi kas ma seda rakendan, aga psühholoogia
on mind kogu aeg paelunud ning hindan teadmist isegi siis kui ma seda ei
rakenda.
Raamatu tutvustusest: Raamatu
keskmes on tulemuslikkuse kaheksa põhimõtet ‒ alates motiveerimisest ja eesmärkide
seadmisest kuni keskendumise ja otsuste tegemiseni. Need põhimõtted selgitavad,
miks mõni inimene ja ettevõte suudab nii palju ära
teha. Selgub, et kõige tõhusamad inimesed, ettevõtted ja organisatsioonid mitte
lihtsalt ei toimi teisiti ‒ nad näevad oma maailma ja
valikuid hoopis teistmoodi. Palju tähtsam on see, kuidas sa mõtled, mitte niivõrd
see, mida sa mõtled.
Tulemuslikud
inimesed teavad, et tõhusus toetub kindlatele valikutele ‒ sellele,
kuidas me raamistame oma igapäevaotsuseid, kuidas seame endale suuri
ambitsioone ja eirame hästi kättesaadavaid lihtsaid eesmärke, kuidas loome
juhina uuenduslikkust õhutava
kultuuri ja kuidas kasutame andmeid. Need aspektid eristavadki lihtsalt
toimekaid inimesi üdini tõhusatest.
Oma
raamatus „Harjumuse jõud“ selgitas Charles Duhigg, miks me teeme seda, mida me
teeme. Selles raamatus räägib ta, kuidas saame oma tegevust tõhusamaks muuta.
See on põhjapanev raamat, mis aitab saavutada soovitut vähema stressi ja
pingutusega ning teha ära rohkem, ilma et ohverdaksime seda, millest kõige
rohkem hoolime ‒ see
aitab meil saada kõigis oma tegemistes targemaks, kiiremaks ja paremaks."
Autor
esitab raamatus 8 põhimõtet, nimetades nende järgi peatükid: motivatsioon;
meeskonnad; fookus; eesmärgipüstitus; teiste juhtimine; otsustamine;
innovatsioon; andmete omandamine.
Oma
teemad avab autor lugude kaudu. Igas peatükis on mitu lugu. Kõiki neid ma läbi
ei lugenud, näiteks lugu pokkerimängust, pokkerit ei mängi ja lugu tundus
tüütu.
Seevastu
lugesin huviga läbi lood 31. mai 2009 Air France reis 447 lennuõnnetuse põhjustest
https://et.wikipedia.org/wiki/Air_France'i_lend_447
,
Jom
Kippuri sõjast https://et.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippuri_s%C3%B5da
ja FBI
inimröövi lahendamise loo.
Raamatu
lõpus on lisa- „Nende ideede kasutusjuhend“ 25 lehel. Ausalt öelda saab kogu
raamatu mõte ja õpetus neil lehekülgedel öeldud. Aga tänapäeval on kombeks
õpetada lugude kaudu ja nii neid lugusid jutustatakse ka selles raamatus.
Päris
lõpus on viited ligi 100. leheküljel, piilusin neid, aga mitte järjekindlalt.
Kui lisa maha arvata, siis raamat tapvalt paks ei ole.
Üht
teist panin kahe kõrva vahele tallele, näiteks selle lõigu luureülemalt Jom Kippuri sõjas: Tavaliselt kandsin ma taskus väikest paberilehte ja sellel oli kirjutatud:
„Aga kui see pole nõnda?“ See sedel
oli talisman, mis tuletas meelde, et soov saada millegagi ühele poole ja midagi
ära otsustada võib olla ka nõrkus. Selle sedeli ülesanne oli sundida küsima
suuremaid küsimusi.
„Jom Kippuri sõja eelõhtul ma
ei lugenud seda väikest sedelit“, tunnistas Zeira. „See oli minu viga“.
Vanusega
on enesekindlus kasvanud, püüan sedeli küsimusega „Aga kui see ei ole nii?“
alati käepärast hoida.
Eespool
kirjutasin oma huvist psühholoogia vastu. Täna sattusin ajakirja „Vikerkaar“
kodulehel http://www.vikerkaar.ee/archives/21102
sellisele
huvitavale rubriigile nagu Veebruarikuu lugemissoovitused. Ja seal Märt
Väljataga lugemissoovituste alt lõik:
Aasta eest andis filosoof Tamsin Shaw
NYRB-s provokatiivse ülevaate “Psühholoogid võtavad võimust”. See paljastab
nüüdisaegse hingeteaduse tumedamat poolt, nagu näiteks psühholoogide
kaasalöömine piinamistehnikate väljatöötamisel. Kuid psühholoogid saavad
sarjata ka vana filosoofilise patu eest, milleks on olevast olemapidava ehk
inimloomuse kohta käivatest faktidest väärtuste tuletamine. Shaw heidab
psühholoogidele ette ka teatavate väärtuste, näiteks koostöö ja konfliktituse
reflekteerimatut eeldamist ja eelistamist.
Shaw’ kriitika tabab õpitud
abituse sündroomi avastajat Martin Seligmani, kellele koos Bruce
Jesseni ja James Mitchelliga
omistatakse roll sõjakuritegudele kaasaaitamises. Inimkalduvustest normide
tuletamise eest aga nahutatakse “moraalivundamentide” kontseptsiooni autorit Jonathan Haidti, nagu ka kõlbelise
progressi eestkõnelejat Steven Pinkerit.
Shaw võtab oma rahulolematuse
kokku sõnadega: “Ükski psühholoog pole veel välja arendanud meetodit, mis
asendaks kõlbelist refleksiooni ja arutlemist, meie enda intuitsiooni ja
printsiipide kasutamist, nende üksteisega kõrvutamist ning parimal viisil
otsustamist. See jääb meile kõikidele möödapääsmatuks tööks, mida ei saa
delegeerida kõrgematele võimudele ega asendada käsiraamatutega. Inimese
tekitatud kannatused nõuavad meilt endiselt mitte üksnes
“käitumistehnoloogiaid”, vaid ka tõelist moraalset arusaamist. Seda me
hiljutistest raamatutest, mis pretendeerivad psühholoogia kõrgemale tarkusele,
kohe kindlasti ei leia.”
Loen
edasi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar