6. aprill 2017

"Figaro pulm" Estonias

Wolfgang Amadeus Mozarti koomiline ooper
„Figaro pulm“
Lorenzo da Ponte libreto Pierre-Augustin Beaumarchais’ näidendi „Pöörane päev ehk Figaro pulm“ ainetel
Maailmaesietendus 1. mail 1786 Viini Burgtheateris
Esietendus Rahvusooperis Estonia 03. veebruaril 2017.

Dirigent: Lauri Sirp
Lavastaja:  Marco Gandini (Itaalia)
Dekoratsioonikunstnikud: Maria Rossi Franchi (Itaalia), Andrea Tocchio (Itaalia)
Kostüümikunstnik: Simona Morresi (Itaalia)
Valguskunstnik: Rasmus Rembel

Osatäitjad:
Rene Soom- Figaro, krahv Almaviva kammerteener.
Elina Shimkus(Läti)- Susanna, krahvinna Almaviva toatüdruk.
Jevgenia Sotnikova (Baieri Riigiooper) – krahvinna Rosina Almaviva.
Rauno Elp- krahv Almaviva.
Helen Lokuta- Cherubino, krahvi paaz.
Priit Volmer- doktorBartolo.
Mart Madiste- muusikaõpetaja Basilio.
Triin Ella- Marcellina, doktor Bartolo majapidajanna.
Kadri Kipper- Barbarina, Susanna nõbu, Antonio tütar.
Mati Vaikmaa-Antonio, aednik.
Jaak Jõekallas- Don Curzio, advokaat.

"Estonia" Figaro Rene Soom:

Figaro on Prantsuse näitekirjaniku Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais' kolme Figaro-näidendi peategelane. Näidendite põhjal on kirjutatud kaks ooperit, kus peategelaseks Figaro: Mozarti ooper "Figaro pulm" ja  Rossini "Sevilla habeme-ajaja". Mozarti ooperile kirjutas libreto tema lemmiklibretist Lorenzo da Ponte, kes kirjutas libreto ka ooperitele „Don Giovanni“ ja „Così fan tutte“.  
Mozarti „Figaro pulm“ oli algusest saati väga populaarne. Publik nõudis nii sagedast kordamist, et pärast kolmandat etendust lubas keiser korrata vaid aariaid, selleks et etendust mitte lõpmatuseni venitada.

„Estonias“ on 2017. a „Figaro pulm“ ooperi viies lavastus. Olen näinud ka 1996.a  Roman Baskini lavastust ja 1989.a Neeme Kuninga lavastust. Paar aastat tagasi käisin Läti Riiklikus ooperiteatris lätlaste „Figaro pulma“ vaatamas.
Mozarti muusika on särav ja elurõõmust pulbitsev, seda võib lõpmatuseni kuulata. Või nagu minu abikaasa ütles vastuseks skeptikute arvamusele, et ta nii tihti ooperis „peab“ käima: „Ooperis ei ole süžee oluline, ainult muusika.“

Mina seekord pühendusingi kuulamisele. Nähtud etenduses laulsid kaks suurepärast külalissolisti: Elina Shimkus ja Jevgenia Sotnikova.

Elina Shimkus on VII Klaudia Taevi nim. konkursi laureaat 2011 aastast. Lisaks säravale ja kõrgele sopranile on lauljal väga hea välimus ja ta sobib Susanna rolli  suurepäraselt. Kauneim ja parim Susanna, keda olen näinud.









Jevgenia Sotnikova , Baieri Riigiooperi solist on Rimski-Korsakovi nimelise Peterburi Riikliku Konservatooriumi kasvandik. 2014.a. laulis ta „Estonia“ Rimski-Korsakovi ooperi «Snegurotška kontsertetenduses. Sügav ja salapärane hääl.
  








„Figaro pulm“ ei ole üles ehitatud pikkade ja säravate aariate ümber vaid siin on oluline ansamblilaul: rohkearvulised kvartetid ja tertsetid. On siiski ka kauneid aariaid, millest enimtuntud Figaro aaria kõrval on minu lemmik krahvinna aaria „Dove sono“.
Laulab Renee Fleming. Ja kui kaunid kostüümid!



Kui mind ooperi juures miski häiris, siis oli see lavakujundus. Mulle meeldib kui Mozarti oopereid etendatakse ajastutruudes kostüümides ja vastava lavakujunduse ning rikkaliku butafooriaga. Olen näinud mõlemaid variante ja kindlalt kaldub vaekauss n.ö. kostüümidraama poole. Täiesti arusaamatuks jäi, miks pidi tegevus toimuma kaldlaval, iseenesest tõmbas liikumine kaldlaval enesele tähelepanu ja pani mõtlema- miks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar