Wolfgang
Amadeus Mozarti koomiline ooper
„Figaro
pulm“
Lorenzo
da Ponte libreto Pierre-Augustin Beaumarchais’ näidendi „Pöörane päev ehk
Figaro pulm“ ainetel
Maailmaesietendus 1. mail 1786 Viini
Burgtheateris
Esietendus
Rahvusooperis Estonia 03. veebruaril 2017.
Dirigent:
Lauri Sirp
Lavastaja:
Marco Gandini (Itaalia)
Dekoratsioonikunstnikud:
Maria Rossi Franchi (Itaalia), Andrea Tocchio (Itaalia)
Kostüümikunstnik:
Simona Morresi (Itaalia)
Valguskunstnik:
Rasmus Rembel
Osatäitjad:
Rene
Soom- Figaro, krahv Almaviva kammerteener.
Elina
Shimkus(Läti)- Susanna, krahvinna Almaviva toatüdruk.
Jevgenia
Sotnikova (Baieri Riigiooper) – krahvinna Rosina Almaviva.
Rauno
Elp- krahv Almaviva.
Helen
Lokuta- Cherubino, krahvi paaz.
Priit
Volmer- doktorBartolo.
Mart
Madiste- muusikaõpetaja Basilio.
Triin
Ella- Marcellina, doktor Bartolo majapidajanna.
Kadri
Kipper- Barbarina, Susanna nõbu, Antonio tütar.
Mati
Vaikmaa-Antonio, aednik.
Jaak
Jõekallas- Don Curzio, advokaat.
"Estonia" Figaro Rene Soom:
Figaro
on Prantsuse näitekirjaniku Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais' kolme
Figaro-näidendi peategelane. Näidendite põhjal on kirjutatud kaks ooperit, kus
peategelaseks Figaro: Mozarti ooper
"Figaro pulm" ja Rossini "Sevilla
habeme-ajaja". Mozarti ooperile kirjutas libreto tema lemmiklibretist Lorenzo
da Ponte, kes kirjutas libreto ka ooperitele „Don Giovanni“ ja
„Così fan tutte“.
Mozarti
„Figaro pulm“ oli algusest saati väga populaarne. Publik nõudis nii sagedast
kordamist, et pärast kolmandat etendust lubas keiser korrata vaid aariaid, selleks et etendust mitte
lõpmatuseni venitada.
„Estonias“
on 2017. a „Figaro pulm“ ooperi viies
lavastus. Olen näinud ka 1996.a Roman Baskini lavastust ja 1989.a Neeme
Kuninga lavastust. Paar aastat tagasi käisin Läti Riiklikus ooperiteatris
lätlaste „Figaro pulma“ vaatamas.
Mozarti
muusika on särav ja elurõõmust pulbitsev, seda võib lõpmatuseni kuulata. Või
nagu minu abikaasa ütles vastuseks skeptikute arvamusele, et ta nii tihti ooperis
„peab“ käima: „Ooperis ei ole süžee oluline, ainult muusika.“
Mina
seekord pühendusingi kuulamisele. Nähtud etenduses laulsid kaks suurepärast
külalissolisti: Elina Shimkus ja Jevgenia Sotnikova.
Elina
Shimkus on VII Klaudia Taevi nim. konkursi laureaat 2011 aastast. Lisaks säravale
ja kõrgele sopranile on lauljal väga hea välimus ja ta sobib Susanna rolli suurepäraselt. Kauneim ja parim Susanna, keda
olen näinud.
Jevgenia
Sotnikova , Baieri Riigiooperi solist on Rimski-Korsakovi nimelise Peterburi
Riikliku Konservatooriumi kasvandik.
2014.a. laulis ta „Estonia“ Rimski-Korsakovi ooperi «Snegurotška kontsertetenduses.
Sügav ja salapärane hääl.
„Figaro
pulm“ ei ole üles ehitatud pikkade ja säravate aariate ümber vaid siin on
oluline ansamblilaul: rohkearvulised kvartetid ja tertsetid. On siiski ka kauneid
aariaid, millest enimtuntud Figaro aaria kõrval on minu lemmik krahvinna aaria „Dove
sono“.
Laulab
Renee Fleming. Ja kui kaunid kostüümid!
Kui
mind ooperi juures miski häiris, siis oli see lavakujundus. Mulle meeldib kui
Mozarti oopereid etendatakse ajastutruudes kostüümides ja vastava lavakujunduse
ning rikkaliku butafooriaga. Olen näinud mõlemaid variante ja kindlalt kaldub vaekauss
n.ö. kostüümidraama poole. Täiesti arusaamatuks jäi, miks pidi tegevus toimuma kaldlaval, iseenesest tõmbas liikumine kaldlaval enesele tähelepanu ja
pani mõtlema- miks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar