Tena
Štivičić
„Kolm
talve“
Esietendus
3 dets. 2014 Londoni Rahvusteatris,
Esietendus Eesti Draamateatris 21.04. 2017
Lavastaja
Priit Pedajas
Kunstnik
Pille Jänes (külalisena)
Tõlkinud
Kalle Hein
Osades:
Maria
Klenskaja- Monika Zima, Rose ema
Kersti
Heinloo- Rose King, Maša ja Dunja ema
Ülle
Kaljuste- Maša Kos
Laine
Mägi- Dunja King, Maša õde
Britta
Soll- Alisa Kos, Maša tütar
Liisa
Saaremäel – Lucija Kos, Maša tütar
Ita
Ever- Karolina, Koside maja endine omanik
Pildid teatri kodulehelt.
Guido
Kangur- Dunja ja Maša isa
Tõnu
Oja- Alisa ja Lucija isa
Tiit
Sukk-Karl Dolinar, Dunja mees,
Taavi
Teplenkov- Igor, perekonnasõber
Viire
Valdma- kommunistist ametnik
Christopher
Rajaveer- Marko
Suurepärane
teatrielamus. Esiteks juba näidend ise.
Kolme
põlvkonna naiste elu läbi aastate 1945, 1990 ja 2011 (segipaisatult) Horvaatia keerulise
ajaloo taustal. Seejuures ei ole ajalugu liiga palju, ainult niipaljukest, et
perekonnalugu jutustada. Ega saa ka ühegi eesti pere lugu, milles mitu põlvkonda koos, ajalugu puudutamata
jutustada.
Kavas
on suurepärane kronoloogia alates 1918
aasta Austria-Ungari lagunemisest kuni 2013. Natuke teab igaüks ise ka.
Tahes või tahtmata meenub etendust vaadates
meie endi lähiajalugu: Nõukogude Liidu lagunemine, omandireform , uuskapitalism
ja Euroopa Liitu astumine.
Endiste
Ida-Euroopa riikidel ajaloos on palju ühist ning see teeb
näidendi huvitavaks, paneb kaasa mõtlema ja puudutab hinge. Ja seejuures ei ole
näidend šokeeriv vaid rahulik ja aus tagasivaade lähiajaloole, vaatamata
sellele, et Jugoslaavia lagunemine oli verine vennatapusõda.
Teatri
kodulehelt:
November 1945, jaanuar 1990,
november 2011. Horvaatia, Zagreb. Perekond Kos saab pärast Tito kommunistide
võimuletulekut õiguse kolida jõuka perekonna võõrandatud majja, seal elatakse üle
nii Jugoslaavia lagunemine ja Horvaatia iseseisvumine (1991) kui ka Euroopa
Liitu astumine (2013). Ajalugu loob perekonnalugu. Mitme põlvkonna naised
peavad ikka ja jälle kohanema poliitiliste muutustega ja oma elu üles ehitama,
kui ajalugu nende peresuhetesse lõikub. Horvaatia autori Tena Štivičići
rikkalikus detailses mosaiigis põimuvad intiimsed ja ideoloogilised, ärilised
ja eetilised valikud. Kommunistliku topeltmoraali asemele asub hingetu
uusrikkus, kodust lahkutakse kord põgenikuna, kunagi poliitilise või nüüd
tööpagulasena.
Vana ja uhke, ent lagunev
Zagrebi maja on nagu üks peategelasi, temas kuhjuvad erinevad ajastud ja
kihistused, aristokraatlik, fašistlik, kommunistlik, rahvuslik, kapitalistlik.
Autor ja aeg aina pööravad oma kaleidoskoopi ja eri ajastute infokillud
moodustavad jälle uue pildi, kaugete sündmuste kaja kõneleb ja kujundab
saatusi.
Näidendi
kirjutamiseks sai 1977.aastal sündinud autor inspiratsiooni oma perekonnaloost, oma ema,
tädi, vanaema ja vanavanaema saatusest. Emapoolses suguvõsas on nelja põlvkonna
vältele sündinud ainult tüdrukud.
Näidendi Monika jagab sama saatust autori vanavanaemaga. Lihtne hariduseta naine, kes
oli rikkas majas teenijannaks, jääb vallalisena rasedaks ja heidetakse
külakogukonnast välja. Nii näidendis kui elus on järgmised põlvkonnad madalseisust
välja jõudnud haritud naised.
Autor
õppis algselt Zagrebi Draamakunsti Akadeemias ning seejärel Londonis. „Kolm
talve“ on kirjutatud inglise keeles. Näidendit on mängitud Sloveenias, Saksamaal,
nüüd ka Eestis. Kavalehel Eve Paaveri intervjuus
autoriga, märgitakse, et tulemas on lavastus ka USA-s. Ida –Euroopa ajalugu
huvitab ja mitte ainult nii šokeerivas vormis nagu Oksaneni „Puhastuses“:
Hästi sujus minu arvates ka näitlejate mäng ja seda just ansamblina.
Mulle
meeldis seekord väga Ülle Kaljuste, tema oli minu selle etenduse täht. Kersti
Heinloo meeldis ka, aga tahaksin teda veel, näiteks 10 etendust hiljem, näha. Pisut ebalev tundus esietendusel. Kiidusõnu väärib Ita Ever, igal etendusel, räägib
ta vaikselt või kõvasti, võib imetleda tema laitmatut diktsiooni. Ta on alati
lisaks sellele, et nähtav, alati kuuldav.
Kui
see on mõõdupuuks, siis publik seisis aplausi ajal püsti. Juhuslikult teatris
kohatud Tallinna sõbranna , vahepeal käis ta ainult Linnateatris ja NO-s ,kui
see veel mängis, ütles, et Draamateatri tükid lähevad järjest paremaks.
Oli
tõesti väga hea .
Kummaline, lugesin täna kahte arvamust. Erinevat :) http://kultuur.err.ee/591444/arvustus-elus-teater-hindele-kaks
VastaKustutaTõenäoliselt esindan mina n.ö. rahvast ehk teatrikunsti tarbijat. Ja mulle meeldis, jõudsin ka suusõnaliselt juba etendust tuttavatele kiita. Sellepärast ma ei loegi arvustusi enne etendust.
VastaKustuta