Jäin
Tartusse veel teisekski päevaks, et käia Sadamateatris. „Vanemuise“ etendusi
näen harva, selle teatri näitlejaid tunnen vaid seriaalidest ja etendus pakkus
huvi.
Ühtegi
Lars Trieri filmi ei ole ma näinud, kahjuks, nüüd siis pakuti teatrilaval
filmistsenaariumi põhjal kirjutatud näidendit. Üks peaosalistest minu
lemmiknäitleja Ivo Uukkivi Draamateatrist.
Vivian
Nielseni dramatiseering Lars von Trieri, David Pirie ja Peter Asmusseni
filmistsenaariumi põhjal.
Taani
keelest tõlkinud Eva Velsker
Lavastaja
ja muusikaline kujundaja Tiit Palu
Kunstnik
Jaanus Laagriküll
Valguskunstnik
Margus Vaigur (Endla teater)
Esietendus
Sadamateatris 4. märtsil 2017
Osades:
Jan-Ivo Uukkivi (Eesti Draamateater)
Dodo-Katrin
Pärn
Dr
Richardson- Margus Jaanovits
Stella
McNiell, Bessi ema- Piret Laurimaa
Terry-
Veiko Porkanen
Pastor-
Riho Kütsar
William-
Jüri Lumiste
Jack-
Reimo Sagor
Poiss-
Karl Laumets
„Ei ole just palju tegevusi siin maailmas,
mida oleks võinud korda saata ilma kellelgi haiget tegemata. Iga sinu
hingetõmme võib kellelegi haiget teha. Seega pead igal hetkel otsustama, kuidas
ja mil viisil see haiget tegemine seekord aset leiab. Ma saaksin seda võrrelda
kalade püüdmisega. Muidugi on mul neist omamoodi kahju, aga samas olen mõelnud,
et kui ma tõmban ühe kala välja, siis teeb see ruumi mõnele teisele kalale, kes
saab nüüd tunduvalt õnnelikumaks, nii et kokkuvõttes saab temast üks väga
õnnelik väike kala. Sa võid siit veelgi edasi mõelda - äkki see väljatõmmatud
kala põdes depressiooni ja soovis ise oma elu lõpetada, aga ta lihtsalt ei
leidnud selleks võimalusi? Ega see poelgi nii kerge, kui sa juhtud olema kala.
Ma pigem ei tahaks teada, mida üks pirakas lõhe, kes on elust väsinud, tahaks
oma eluga ette võtta.“
Lars
von Trier (etenduse kavast)
Etenduse
ajal kujutasin ette, kuidas sama lugu filmilinal mõjunuks veelgi metsikumalt, võimsamalt
ja julmemalt. Nii ma arvan, võrdlusmaterjal mul puudub.
Aga
ka Sadamateatri laval sündis vaataja silme all tõeline tragöödia, etendus, kus
ei üritatagi vaatajat naerma ajada. Ja mulle see meeldis.
Tutvustusest:
„Filmimaailma suurkuju, taani
filmirežissööri Lars von Trieri 1996. aastal valminud samanimelise filmi mõju
selle valmimisajal oli paljudele vaatajatele psühholoogiliselt raputav.
Tänaseks on kunagi nii kirglikke vaidlusi üleskütnud linateos muutunud
filmiklassikaks ja taanlaste rahvahääletus valis selle „20. sajandi filmiks.“
Mõni aasta tagasi valmis stsenaariumi põhjal näidendivariant, mida on edukalt mängitud
mitmes riigis.
Teose tegevustik leiab aset
1970ndate Põhja-Šotimaa suletud, rangelt religioosse elukorraldusega
külakogukonnas. Lapselikult usaldav ja jumalakartlik noor naine Bess abiellub
endast oluliselt vanema Janiga, kes töötab naftaplatvormi hooajatöölisena ja peab seetõttu pikka aega kodunt eemal viibima.
Lahusolekuvalus Bess palub jumalalt oma armastatu kiiremat kojutulekut. See
juhtubki, kuid mitte päris nii, nagu Bess seda ette on kujutanud. Järgnevad
tõeliselt ehmatavate tagajärgedega sündmused, mille jooksul satuvad teravasse
vastuollu kaks erinevat moraali- ja elufilosoofiat: üks – rangetest
usudogmadest ja enesepiirangutest lähtuv – , ning teine, mille aluseks on inimliku
armastuse kõigeülevus.“
Samuti meeldis mulle nutikas lavakujundus, mis jäi mõlema vaatuse ajal samaks, markeeris
oskuslikult tegevuskoha ning jättis ruumi näitlejatele.
Näitlejatest aplodeerin eriti Katrin Pärnale, tema Dodol oli sügavust, vaataja tundis tema kõhklusi ja uskus tema sõnu. Just Katrin Pärna Dodo andis tragöödiale sügavuse ja tõi mul üle hulga aja teatris pisarad silmi. Vaataksin Katrin Pärna meelsasti mõnes suures rollis, näiteks....... "Niskamäe naistes".
Naistel oli etenduses üldse kandvam roll, sest nemad kannatasid, mehed teostasid oma ülemvõimu.
Sümpaatne oli noore näitlejanna Marian Heinati Bessi siirus ja meelde jäi samuti Piret Laurimaa ema napis karmis rollis. Seevastu Ivo Uukkivi, kelle pärast suuresti etenduse valisin, jäi minu arvates kahvatuks. Ma ei tea, milline oli filmi-Jan ja tõenäoliselt pole neid õige võrrelda, kuid minu arvates pidanuks Jan olema noor vihane armastaja, etenduses jäi peale haige vana mees, mulle jääb arusaamatuks, kuidas see Jan suutis Bessi mõjutada.
Näitlejatest aplodeerin eriti Katrin Pärnale, tema Dodol oli sügavust, vaataja tundis tema kõhklusi ja uskus tema sõnu. Just Katrin Pärna Dodo andis tragöödiale sügavuse ja tõi mul üle hulga aja teatris pisarad silmi. Vaataksin Katrin Pärna meelsasti mõnes suures rollis, näiteks....... "Niskamäe naistes".
Naistel oli etenduses üldse kandvam roll, sest nemad kannatasid, mehed teostasid oma ülemvõimu.
Sümpaatne oli noore näitlejanna Marian Heinati Bessi siirus ja meelde jäi samuti Piret Laurimaa ema napis karmis rollis. Seevastu Ivo Uukkivi, kelle pärast suuresti etenduse valisin, jäi minu arvates kahvatuks. Ma ei tea, milline oli filmi-Jan ja tõenäoliselt pole neid õige võrrelda, kuid minu arvates pidanuks Jan olema noor vihane armastaja, etenduses jäi peale haige vana mees, mulle jääb arusaamatuks, kuidas see Jan suutis Bessi mõjutada.
Mulle
etendus meeldis. Et oleks aus, lisan, et käisin teatris koos abikaasaga ja temale ei meeldinud, naise allasurutust patriarhaalses
ühiskonnas ei pidanud ta teemaks, Bessi ja Jani lugu pidas ullikese ärakasutamiseks
ja teda häiris voodi pidev edasi tagasi nihutamine laval. Meeste vähene tundlikkus, leian.
Etenduse kavas
on ära toodud Jante seaduse 10 käsku, mis on skandinaavia kultuuris kujunenud omaette terminiks. Jante seaduse käsud kujutavad endast grupikäitumise reegleid,
milles hinnatakse üksikisikute edu ja
saavutusi vääritu ja sobimatuna. Mitte kellelgi ei ole lubatud teistest kogukonnaliikmetest
erineda, teistest esile tõusta, heakskiitu pälvib vaid kollektiivne edukus.
Olen
Jante seaduse 10 käsust kirjutanud siin:Karl Ove Knausgård "Minu
võitlus" 1.raamat "Surm perekonnas"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar