Sara Stridsberg
„Armastuse gravitatsioon“
Ood minu perekonnale
Rootsi keelest tõlkinud Maarja Aaloe
Eesti Raamat 2017
Sari Põhjamaade romaan
174 lehekülge.
Rootsi keeles on raamatu pealkiri "Beckomberga –
Ode till min familj" ehk siis nimi viitab otse tegevuskohale- Rootsi
tuntuimale vaimuhaiglale Beckombergas. Kuna teises keeles lugejatele nimi Beckomberga
midagi ei ütle, siis meil ilmus raamat pealkirjaga „Armastuse gravitatsioon“ ja
saksa keeles näiteks pealkirjaga „Das
große Herz“. Ei teadnud minagi sellist kohta, pidin guugeldama.
Tutvustuse kohaselt on Sara Stridsberg Rootsi nüüdiskirjanduse
säravamaid esindajad, millest annab tunnistust aukartustäratav auhindade loetelu.
Käesolev raamat pärjati 2015.a. Euroopa
Liidu kirjandusauhinnaga. Eesti kirjanikest on selle auhinna saanud näiteks
Tiit Aleksejev („Palveränd“), Meelis Friedenthal („Mesilased“) ja 2016.aastal Paavo Matsin („Gogoli disko“).
2016.aastal valiti Sara Stridsberg Nobeli
kirjandusauhinda jagava Rootsi Akadeemia 13. liikmeks.
Raamatu kangelannaks on 14 aastane Jackie, kelle
vanemad on lahutatud. Ema Lone on boheemlane, sõidab ringi mööda maailma ja pildistab
katastroofipaiku. Kui ema Lone Musta mere äärde Odessasse pildistama sõidab,
veedab Jackie ärkveloleku aja Beckomberga vaimuhaiglas, kus on ravil isa Jim.
Isa on depressiooni käes
vaevlev alkohoolik, võta sa kinni, kumb probleem teist võimendab, kes valib kogu elu elamise ja
enesetapu vahel. Ka pärast seda kui Beckomberga on suletud ja Jim elab n.ö. vabaduses. Enesetapu
on sooritanud ka Jimi ema, Jackie vanema Vita. Jackie külastab Beckomberga lossis asuvat haiglat iga päev,
otsides isalt lähedust ning tuge. Siin kohtub Jackie raamatu teiste tegelastega. Isa armastatuga Beckombergas Sabinaga. Raviarst Edvard
Wintersoniga, kes sõidutab õhtul ravialuseid oma autoga haiglast välja peole ja
on Jackiele kaitseingliks. Pauliga, kes lugejas tõenäoliselt hirmu äratab, kuid
kellest saab Jackie elu esimene mees. Beckomberga viimane patsient Olof on
vaimu-haiglas veetnud 63 aastat. Olof tuletas mulle meelde Roaldi saadet Sõmera
hooldekodust Saaremaal. Nii Roaldi saade kui ka loetud raamat avardasid piire, kui
tekib soov kategoriseerida, mis on normaalne ja mis ebanormaalne.
Selline on lühidalt sisu, mille järgi võiks arvata, et
raamat on masendavalt kurb ja lootusetu. Aga nii ei ole, raamatust saadav emotsioon on helge ja elujaatav.
Raamat on kirjutatud õrnas poeetilises keeles ja lugemisel on haaratud mitu meelt. Kohati lugesin
ja tundsin, et vaatan maali, nii täpselt,
kaunilt ja varjundirohkelt on sõnastatud
autori napid kirjeldused. Taevas on nagu teokarbi sisekülg. Hägune kollakas valgus, puud vihmasajus lasti ja mustad.
Hiljem olin haaratud sõnade, tervete lõikude omapärasest rütmist,
justkui oleks tegemist muusikaga. Iga kord, kui haiglaväravatest sisse astun, kaob ülejäänud maailma, see on nagu tagasitõmbuv mõõnavesi, mis paljastab uue rannajoone, nagu ümberkukkunud puud Judarskogenis, mis kubiseb ussidest.
Raamat ei kulge ühe järjepideva jutustusena vaid on
täiskasvanud Jackie, kes kasvatab üksi oma poega Marioni, mälestuste…. kollaaz, oleks vist õige sõna. Ajalist järjepidevust ei ole. Raamat ei ole
ainult mälestuste kogum, näiteks peatükis „Kaart (kurbuse arhitektuur)" kirjutab autor
Rootsi suurtest vaimuhaiglatest. Lk. 37 „Väga
lihtne on hakata haiglat idealiseerima kui täisulikku kohta, mis teeb kõike
seda, mida inimese üksteise heaks teha ei suuda. Samal ajal mõjub haigla ka
hirmutavalt, kuna esindab meie ebatäiuslikkust: läbikukkumist, nõrkust, üksindust.“
Lugedes on ilmne, et autor tunneb oma kangelaste vastu
sümpaatiat ja seetõttu ei ole raamatus ka ühtegi läbinisti paha ega ebameeldivat tegelast.
Lk. 174 „Sõnad
on tema palvehelmed, tema jaoks oli neis palve maagiline vägi, pärl pärli järel
kinnistus valguse niidile tema pimeduses. Ma vaatan tema kadunud pärleid
aknaplekil, vaatan enda nägu, mis peegeldub pimedal magamistoaaknal. Ja kui ma
silmad sulen, kuulen kuidas Atlandi
ookeani suured lained randa sööstavad ja seejärel aeglaselt merre tagasi
tõmbuvad, nagu hingetõmbed, nagu lõpmata aeglased südamelöögid, nagu silm, mis
avaneb ja sulgub, nagu öö, kui see üle planeedi valgub. Ma hoian pärleid südame
juures , oodates, et Jim Carinolt helistaks ja mind enda juurde kutsuks. Pärlid
on minu amulett, mis peab mind saabuva suure öö eest kaitsma“.
Loen nagu luulet, väga elegantset ja intelligentset luulet.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar