Air
Balticu mugava lennukiga jõuab Riiga 45 minutiga, sama kaua sõidan
ma hommikul kodunt tööle. Lend Riiast Viini võtab aega umbes 2 tundi.
02.
juunil hommikul kell 6.00 tõusime Tallinna lennujaamast õhku ja 8.40
kohaliku aja järgi, Austrias on kell meie ajast tund aega maas, olime juba
Viinis. 25 soojakraadi koduse 7 kraadi vastu-super. Hotellituppa saab alles
pärastlõunal, sestap panime jakid-sallid koos kohvritega hotelli ootele
ja läksime Viini avastama. Olen Viinis kolmandat korda ja iga kord peatunud
erinevas kesklinna (Innenstadt) hotellis. Eelmised „Hotel zu Wiener
Staatsoper“ ja „Königin Elisabeth“, olid mõlemad väärikad vanalinna
hotellid kõrgete tubadega Maria –Theresia aegsetes majades. Selle aasta
peatuspaik, Motel One Wien-Staatsoper, on hotelliketti kuuluv igav
tänapäevane hotell, seevastu ooperimajale veel lähemal kui eelmised.
Juba
lennujaamast rongiga Wien –Mittesse saabudes ostsime Viini 72 tunni
ühistranspordi pileti, väga mugav viis Viinis liiklemiseks. Esiteks sõitsimegi
trammiga Belvedere lossi. Lossis on suur Austria kunstnike Klimti, Schiele ja
Kokoschka maalide kogu. Sel aastal ma kunstimuuseume rohkem ei planeerinudki.
Juhul kui aega üle jääb, oli soov näha uut kaasaegse kunsti muuseumit“21er
Haus“ samas Belvedere kvartalis trammi lõpppeatuses. Ei
jäänud aega üle. Ja seda sellepärast, et olin kergemeelselt koju jätnud
oma astmarohud. See seik varjutas kogu mu Viini reisi.
Klimtist
ja tema modellidest kirjutab haaravalt Anne-Marie O´Connor
raamatus „Daam kullas“. Tasub lugeda. Mina alustasin raamatut
enne reisi ja praegu lõpetan.
Kuid
Klimt ei ole ainult ülivärvikad ja kuldsed naisekujud. Belvedere kogudes on
Klimt kogu oma mitmekesisuses:
Muidugi
on kollektsiooni ehe „Suudlus“.
Klaasi taga,
lähedale ei pääse, sest pildi ees tunglevad lakkamatult usinalt pildistavad
aasia turistid. Hiljuti muudeti ruumi valgustust, et maal paremini mõjule
pääseks.
Maaliseina kõrvalt vasakult viib uks valgusküllasesse akendega ruumi, kus on „Suudluse“ suur repro. Viit juhatab, et siin saab „Suudlusega“ selfiet teha.
Maaliseina kõrvalt vasakult viib uks valgusküllasesse akendega ruumi, kus on „Suudluse“ suur repro. Viit juhatab, et siin saab „Suudlusega“ selfiet teha.
Klimt
ei ole ainus Austria silmapaistev kunstnik. Samal ajal tegutses ka Egon
Schiele, kellega koos Klimt lõi 1917. aastal Kunstisaali (Kunsthalle). 1931-1938
tegutses Viinis Oskar Kokoschka.
Selle Kokoschka pildi ees on pildistajaid kõige rohkem:
Selle Kokoschka pildi ees on pildistajaid kõige rohkem:
Klimt
on kindlasti Austria kuulsaim kunstnik ja Viin ekspluateerib Klimti sama
edukalt kui Salzburg Mozartit. Suveniiripoed on täis Klimti butafooriat. „Suudlus“
lipsudel, rättidel, kottidel, tassidel, kõikjal. Minagi ostsin rohelise rätiku, vt. Klimti pilt ülal. Belvedere
lossi tutvustavates materjalides öeldakse, et keskmiselt kuulutab külastaja
Belvederes 45 minutit. Nii vähe, mõtlesime, aga 45 minuti pärast olime üpris
väsinud. „Viin 900 aastal ja Gustav Klimt“ on vaid üks näitus lossi mitmetest
näitustest. Peale selle veel“Barokk ja varane 19. sajand“, „Ekspressionism ja
maailmasõdade vaheline aeg“ (Zwischenkriegzeit), „Keskaeg“, „Klassitsism,
romantism ja biidermeier“. Poolteist tundi kulus meil. Olime juba
lõpetanud, kui avastasime alumisel korrusel
rõõmsa ja värviküllase Alfred Wickenburgi näituse „Visionen in Farbe und
Form“.
Minu
lemmikpilt siit „Menschliche Komödie“.
Belvedere
lossi kogud läbi jookstud ja Marmorsaal imetletud, olime nii väsinud, et
ülemisest Belvedere lossist alumisse lossi enam kõndida ei jaksanud. Ülemise lossi trepilt avanes vaade kahe lossi vahelisse
aeda. Õiteilu aias ei näinud, muljet
peavad tõenäoliselt avaldama keerukad rohelised mustrid, mida oligi parem
ülevalt vaadata. Kuna ma kuu aega tagasi külastanud Salzburgis Mirabelli õiterohkeid aedu, ei tekitanud see ad minus emotsioone.
See ei
ole minu foto, näppasin internetist. Kokku tegin Viinis ehk 10 klõpsu. Olin
seda linna juba kaks korda pildistanud, nüüd jätsin mällu.
Sõitsime
trammiga tagasi kesklinna, kibelesin sõbrannale näitama linna: Grabenit, Hoher
Markti, Kohlmarkti, Sankt Stephani toomkirikut ja armast väikest Anna kirikut.
Kibelesin ka ise tuttavaid kohti üle vaatama.
Pärast
hulkumist jõime kohvi ja sõime kooki kohvikus „Demel“, Kohlmarktil aastast 1786. Keisrinna Sissi armastas Demeli lillat
sorbetti. Demeli kookidest kirjutatakse raamatus „Nadja Viinis. Koogid ja elamused“. Erinevalt teistest Viini
kohvikutest, kus töötavad kelnerid, on Demelis ettekandjad, kes kannavad musti
kleite ja väikseid valgeid põllekesi.
Armsad on kõik Viini kohvikud, külastajat tervitatakse rõõmsalt „Grüss Gott“, jääb üle vastata vaid samaga. Kohv on hea ja kange, koogid külluslikud ja rammusad. Meile vastuvõetav kohv on Grosser Brauner- kahekordne espresso ja Verlängter – ka kahekordne espresso, millele pisut rohkem vett lisatud ehk pikendatud. Praktikas osutusid need kaks kohvi siiski koguseliselt ja maitselt üsna sarnaseks. Viini kohvikud pakuvad erinevaid kohvisid vahukoorega (Oberschlag). Vahukoort pannakse seejuures nii ohtralt, et on üpris raske vahukoorekuhja alt kohvi üles leida. Nii tuleb ikka Verlängte ja Grosser Brauner’i juurde jääda.
Armsad on kõik Viini kohvikud, külastajat tervitatakse rõõmsalt „Grüss Gott“, jääb üle vastata vaid samaga. Kohv on hea ja kange, koogid külluslikud ja rammusad. Meile vastuvõetav kohv on Grosser Brauner- kahekordne espresso ja Verlängter – ka kahekordne espresso, millele pisut rohkem vett lisatud ehk pikendatud. Praktikas osutusid need kaks kohvi siiski koguseliselt ja maitselt üsna sarnaseks. Viini kohvikud pakuvad erinevaid kohvisid vahukoorega (Oberschlag). Vahukoort pannakse seejuures nii ohtralt, et on üpris raske vahukoorekuhja alt kohvi üles leida. Nii tuleb ikka Verlängte ja Grosser Brauner’i juurde jääda.
Kärtnerstrasse
oli selle kahe aastaga, mil ma viimati Viinis käinud, muutunud ja mitte
paremuse poole. Toona oli tänav avar ja jalakäijatele avatud kogu laiuses. Nüüd
oli näiteks tänavale kolinud H&M endale ühe musta kasti, sissepääsu, hoone ette ehitanud. Kuulus Sacheri hotell oli oma
hoone külge konteinerile sarnaneva Sacheri
kookide müügipunkti ehitanud. Kaubandus surub peale ja kitsendab silmnähtavalt tänavat,
reklaami tagant ei paista enam suursugused ja väärikad majad. Sellest on kahju.
Kärtnerstrasse on alati olnud Viini põhilisemaid kaubandustänavaid, kuid
varem võimutses kaubandus kuidagi delikaatsemalt.
Hotellituppa
jõudsime nii, et kohe tuli hakata end ooperisse sättima. Olin juba eelmise aasta oktoobris tellinud piletid etendusele „Fidelio“. Viini ooperipiletid tuleb kõigepealt ette
tellida ja siis oodata, kuni sulle piletid jagatakse. Kui jagub.
Väga
odavaid pileteid ei ole mõtet osta, siis võib juhtuda, et laval toimuvat üldse
ei näe. Tuleb usaldada märget piletimüügi leheküljel „piiratud nähtavusega“- see tähendabki, et tegelikult etendust ei
näe. Meie piletid olid II taseme (Rang) parempoolse loozi esimeses reas. Paar, kes meie taga
istus, seisis enamuse aja etendusest püsti, et midagigi näha.
Ekraane saalis ei ole, nagu oli näiteks Madriidi ooperis, seal istusime ise
sellistel kohtadel, kust lavale võis
näha vaid üle eesistujate ja rõdu ääre kummardudes.
„Fidelio“
avamäng on tõenäoliselt minu kõige esimene kokkupuude ooperiga. Keskkooli ajal
oli mul vinüülplaat firmalt „Melodia“ooperi avamänguga. Mäletan et tõstsin
grammofoni nõela ikka ja jälle algusesse tagasi. See muusika mõjus mulle
julgustavalt ja innustavalt, kuulasin, kui midagi tähtsat ees seisis.
„Fidelio“
on Beethoveni ainus ooper, mida helilooja mitu korda ümber kirjutas. Ooper on
tuntud ka nime all „Leonore“, mida helilooja ise eelistas. Esietendus
1805.a. Theater an der Wien. Ooper oli liiga pikk ega pidanud laval kaua vastu ning
teatri juhtkond soovitas heliloojal ooper ümber kirjutada. Alles ooperi
kolmas versioon, esietendus 1814.a. Viini Kärtnerthorteatris, tõi ülemaailmse
kuulsuse.
Huvitav
fakt on seegi, et Beethowen kirjutas ooperile neli erinevat avamängu : Leonore
1, Leonore 2, Leonore3 ja Fidelio. Viimasega alustatakse ooperit tänapäeval, aga
kontsertettekannetel võib kuulda ka Leonoresid. Kahjuks
ei näinud ma ooperi ettekannet 2007.a. Nargen festivalil: Leonoret laulis Aile
Asszonyi ja Florestani Mati Turi.
Ooperi
tegevus toimub 18. sajandi lõpus Hispaanias. Hispaania aadlik Florestan on
poliitvang Sevilla lähistel. Tema abikaasa Leonore on aastaid meest
otsinud ja jõuab Sevilla vanglasse lootuses abikaasa vabastada. Heasüdamlik
vangivalvur Rocco võtab Leonore, kes on maskeerunud noormeheks nimega Fidelio
tööle. Rocco tütar Marcelline armub Fideliosse ja hülgab oma peigmehe. Vanglaülem otsustab Florestani hukata ja teeb selle ülesandeks Roccole. Rocco keeldub, kuid peab siiski vangile
maa aluses salakongis haua kaevama.
Fidelio/Leonore pakub end abiks ja tunneb vangis ära oma mehe. Vanglaülem
tahab ise vangi hukata, kuid Fidelio /Leonore astub vahele. Kohale saabub minister, kes
lõpetab vanglaülema hirmuvalitsuse ja vabastab vangid. Rahvas juubeldab, ülistatakse Leonoret.
Kokkuvõttes on ooper hümn armastusele ja vabadusele mitme ilusa aaria ja kooriga.
Kokkuvõttes on ooper hümn armastusele ja vabadusele mitme ilusa aaria ja kooriga.
Viinis võis vaadata
kohendatud Otto Schenki lavastust aastast 1970. Otto Schenk on lavastanud Viini
Riigiooperis näiteks „Roosikavaleri, ja Andrea Chenier , mida mul oli võimalus
kaks aastat tagasi näha. Mina Viinis 4. päev.
Kes uut ja üllatavat
otsib, leiab seda pigem Berliini ooperiteatrites. Minu arvates läheb Viini
ooperiteater klassikaliste lavastustega kindla peale välja. 600 000 külastajat,
suurem osa neist turistid ja 350 etendust hooaja jooksul.
Leonore
osas astus üle Soome päritolu lauljanna Camila Nylund, kes Viini Riigiooperis
debüteeris 2005.a. Minu arvates mitte eriti särav esitus. Ootasin rohkem emotsioone. Florestani osa laulis Viini Riigiooperi raudvara Peter
Seifert, tema ilmekas ja võimas esitus jäi sellelt etenduselt enim meelde.
Ka on minu arvates
on Beethoweni ooperi muusika võimsam kui selle dramaturgia.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar