Laulupeo
energia ja elamus varjutas kõik muud nädalavahetuse sündmused. Kuid üks,
ütleksin suursündmus, oli veel. Haapsalus toimus esimest korda Tšaikovski
festival. Kus siis mujal selline festival toimuda võiks! Haapsalu ja
Tšaikovski, need kuuluvad kokku.
Eesti
rahvusballeti vabaõhuetendust „Luiged“ Tšaikovski „Luikede järve“ teemadel piiskopilinnuse laval ma ei näinud. Olin juba kevadel ostnud reede
õhtuks pileti Pärnusse Koidula muuseumi
aeda Endla teatri suveetendusele, kahju oli minemata jätta. Balletietenduse
pilte saab vaadata siin: http://online.le.ee/2017/07/01/galerii-luiged/
Algselt
oli etendus planeeritud Haapsalu väikesele viigile ehitatud veelavale. Tuule,
torme ja vihma tõttu toodi etendus üle Haapsalu piiskopilossi õue ehitatud lavale.
Samal
laval sai laupäeva õhtul näha ja kuulda Moskva Novaja Opera pool-lavastuslikus kontsertettekandes
Tšaikovski viimast ooperit „Jolanta".
Poollavastuslik
ettekanne tähendab, et artistid ei seisnud lihtsalt eeslaval, vaid suhtlesid ja mängisid- nii palju kui kitsuke
ruum orkestri ees võimaldas. Kõik kostümeeritult. Kui hästi sobisid Jolanta sõbrannad Laura,
Brigitta ja Marta oma valgetes kleitide ja päevavarjudega Haapsallu- oleksid
justkui maha astunud vanadelt suvituslinna Haapsalu tsaariaegsetelt fotodelt.
Väga
hea etendus oli. Olen „Jolantat“ näinud MET Opera live ülekandes kinos. Kuigi
seal laulis Anna Netrebko, jättis Novaja Opera elav etendus laval sügavama elamuse. Pjotr
Tšaikovski & Bela Bartók "Iolanta" / "Hertsog Sinihabeme
loss" MET Opera ülekanne.
Ooperi
sisu on ülev ja muinasjutuline. Traagiline lugu noorest pimedast neiust. Jolanta, kuningatütar ja printsess, on olnud
sünnist saati pime ning elab lossis eraldatud hiilguses. Kuningas, kelle käsul
pole kellelgi lubatud Jolantale tema pimedusest rääkida, toob kohale arsti
Ibn-Hakia, kes teatab, et saab Jolantat ravida vaid juhul, kui talle saladusest
räägitakse ja tal on soov nägijaks saada. Õhtupoolikul saabub lossi krahv
Vaudemont, kes näeb Jolantat ja armub temasse. Printsess korjab Vaudemont’ile
lilli, aga annab talle valged, mitte punased, nagu mees on küsinud. Vaudemont mõistab,
et tüdruk on pime, ning jutustab talle valgusest ja värvidest. Kuningas avastab
paari, Vaudemont vannub Jolantale armastust ning ei hooli, et ta on pime.
Jolanta soov nägijaks saada aga pole veel piisavalt tugev ning kuningas
ähvardab krahvi hukata, kui ravi ei õnnestu. Kui algab Jolanta ravi, paljastab
kuningas Vaudemont’ile, et ähvardus oli vaid tütre motiveerimiseks. Kui
printsessi silmadelt võetakse sidemed, näeb Jolanta esimest korda elus kogu
ümbritsevat maailma. Õukond rõõmustab.
Ooperimuusika
on lüüriline ja helge, kõlavad mitmed väga ilusad aariad.
Üks
tuntuim neist minu lemmiku D. Hvorostovski esituses:
Pjotr
Tšaikovski
„Jolanta“
Dirigent
Jan Latham-Koenig (Suurbritannia)
Moskva
Novaja Opera sümfooniaorkester ja solistid
Osales
kammerkoor Collegium Musicale (Eesti)
Kava
ma ei ostnud, kuid oskan siiski nimetada mõned osatäitjda.
Jolanta
–Jelizaveta Soina
Kuningas
Rene - Vladimir Kudašev
Krahv
Vaudemont –Mihhail Gubski
Robert
–Ilja Kuzmin
Arst
Ibn-Hakia- Artem Garnov
Parim
oli minu arvates bass Vladimir Kudašev kuningas Rene osas ja Vaudemont osas Mihhail Gubski. Ja muidugi kauni häälega imekaunis
Jolanta. Suurel teatril on valikut. http://www.novayaopera.ru/?repertoire=iolanta§ion=cast
Jääb
üle vaid soovida Haapsalu Tšaikovski
festivalile pikka iga ja järgmisel suvel jälle.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar