Eduardo
Mendoza
„Gurbilt
teateid ei ole"
Tõlkinud
Maarja Paesalu
Toledo
kirjastus 2017
160
lehekülge.
Tutvustusest:
Barcelonas maanduvad kaks
tulnukat, üks neist, nimega Gurb, valib pahaaimamatult kehastumiseks kuuma
blondi poplauljanna kuju ja kaob sellisena suurlinna tulede vahele. Tema sõber
– samuti kõige kohatumates kehastustes, mida „Sarnastumiseks sobilike maiste
vormide astraalkataloogist“ (SSMVA) leida võib – alustab Gurbi otsinguid
Barcelona tänavatel, kraavides, restoranides ja vanglates, tehes surmtõsiselt
pööraselt koomilisi tähelepanekuid inimühiskonna toimimise kohta ning
vähehaaval sellega omamoodi kohanedes.
„Huumor on osa minu DNA-st,“
väitis hispaania romaanikirjanik Eduardo Mendoza, kui sai 2016. aastal teada,
et on pälvinud väärika Cervantese auhinna, mis on tuntud hispaaniakeelse
kirjandusmaailma Nobelina. Romaani „Gurbilt teateid ei ole“ võiks žanrilt
nimetada logiraamatu formaadis ulmekomöödiaks.
Jõuliselt humoorika stiili poolest tuntud
Kataloonia hispaanlane Eduardo Mendoza (1943) peab kirjutades oluliseks, et
raamatuga veedetud aeg oleks lugeja jaoks meeldiv ja lõbus. See on
„sohvakirjandus“ nagu ta ise seda on nimetanud – see tähendab kirjandus, mida
ei loeta kõval toolil istudes, aga ka mitte rannatoolis lamaskledes, vaid mis
jäädes rahvalähedaseks, pakub enamat lihtsakoelisest meelelahutusest.
Tema esimesed romaanid „Tõde
Savolta juhtumi kohta“ (La verdad sobre el caso Savolta, 1975) ja „Imede linn“
(La ciudad de los prodigios, 1984) on arvatud Hispaania üleminekuaja
olulisimate teoste hulka. Kõige laiema publiku poolehoiu on tema loomingust võitnud
aga 1991. aastal ilmunud „Gurbilt teateid ei ole“ (Sin noticias de Gurb),
samuti romaaniseeria peast põrunud detektiivist, kes eriti keeruliste juhtumite
lahendamiseks hullumajast välja lastakse. Sageli on Mendoza romaanide üheks
peategelaseks tema kodulinn Barcelona, mida ta portreteerib erinevatel hetkedel
läbi selle ajaloo. Nii on Barcelona olulisel kohal ka käesolevas romaanis,
mille tegevustik areneb 1992. aasta olümpiamängude eel.“
Tutvustuses
on kõik öeldud.
Piisab,
et lasta inimsugu kirjeldada tulnukatel või vähemalt kiretul kõrvalseisjal ja
juba ongi naljakas. Näiteks teleseriaal „Kolmas kivi päikeselt“ või raamatusari
„Sellised nad on …..“
Naersin
minagi kõva häälega. Nalja muidugi lõpuni ei jätku, sest tegelased oma
kiiksude ja arusaamadega saavad tuttavaks. Jutustajast tulnuka, tema nime ei õnnestunudki teada saada, seiklusi on inimeste maal on põnev lugeda, kirja on need pandud
lakooniliselt päeviku vormis. Kui lugejale siin ja praegu pakub raamat
naljakaid seiku, siis hispaanlasest lugejale pakkus raamat tõenäoliselt ka tõlkimatut
sõnamängu ja palju äratundmisrõõmu, mis meile jääb tabamatuks.
Kuigi
tulnukas, puhas intellekt, kes võttis oma inimese kuju „Sarnastumiseks sobilike
maiste vormide astraalkataloogist“, oli kimpus naistega suhete loomisel ja
kõige tavalisemate toimingute tegemisel, siis tegi ta ometi väga tabavaid üldistusi inimkonnast.
Nii
oskas ta adekvaatselt ja täpselt hinnata rikka ja vaese vahet lk. 23 „Tuleb välja, et inimolendid liigituvad muude
kategooriate kõrval ka rikasteks ja vaesteks. Niisusgust vahetegemist peetakse
mingil teadmata põhjusel väga tähtsaks. Rikka ja vaese põhiline erinevus on
järgmine: kuhu iganes rikas ei läheks, ei maksa ta midagi, ehkki ta võtab ja
tarbib kõike, mida hing ihaldab. Vaene see-eest maksab end lolliks. Privileeg,
mida naudib rikas, võib olla päritud, hiljuti omandatud, ajutine või pettusega hangitud, kuid kokkuvõttes
pole sellel vahet. Statistika seisukohalt näib olevat selge, et rikkad elavad
vaestest kauem ja paremini, on pikemad, tervemad ja nägusamad, lõbutsevad rohkem,
reisivad eksootilisematesse paikadesse, saavad parema hariduse, töötavad vähem,
naudivad suuremaid mugavusi, omavad rohkem riideid (iseäranis kergeid rõivaid),
saavad paremat ravi ning suurejoonelisemad matused ning neid peetakse kauem
meeles. Peale selle on suurem tõenäosus, et neist kirjutatakse ajalehtedes,
ajakirjades ja aastaraamatutes.
Või inimelu
etappe lk. 78 „Inimesed seevastu
sarnanevad putukatega: kui neil enne aeg otsa ei saa, läbivad nad kolm arengujärku.
Esimeses järgus olevaid inimesi nimetatakse lasteks, teise järgu omasid
töötajateks ja kolmanda järgu omasid pensionärideks. Lapsed teevad seda, mida
kästakse; ka töötajad teevad seda, kuid neile makstakse selle eest; pensionärid
saavad samuti pisut raha, kuid neil ei lasta midagi teha, sest nende käed
värisevad ja asjad kukuvad neil sageli käest, kui tegu pole just jalutuskepi
või ajalehega. Lastest on vähe tolku. Vanasti kasutati neid selleks, et sütt
kaevandada, kuid progressi tõttu on sellel ülesandel nüüd kriips peal. Nüüd näidatakse
neid pärastlõunati televiisoris ringi kargamas, ülbitsemas ja arusaamatut
slängi rääkimas. Nagu meilgi, on ka inimestele neljas arengujärk, mille eest ei
maksta, millesse jõudnuid nimetatakse laipadeks ja millel pole mõtet pikemalt
peatuda.“
Täiesti
ajuvaba raamat, aga meelelahutuslikuks vahapalaks väga hea.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar