„Emadepäev“
Ugala
teater
Esietendus
17. veebruar 2017
Dramaturg
ja lavastaja Liis Aedmaa
Kunstnik
Annika Lindemann
Muusikaline
kujundaja Peeter Konovalov
Valguskunstnik
Villu Konrad
Videokunstnik
Katre Sulane
Koreograaf
Liisa London
Mängivad: Jaana Kena, Kadri Lepp, Triinu Meriste ja Terje Pennie
Tutvustus
teatri kodulehel:
Keskmine ema vastab ühe päeva jooksul kuni kolmesajale oma laste
esitatud küsimusele. See teeb umbes 18 küsimust tunnis. Kõige rohkem küsimusi
küsitakse söögi ajal, keskmiselt 11 iga lapse kohta, sellele järgnevad
poeskäigud – 10 küsimust ja magamamineku aeg – 9 küsimust. Ka juhul, kui isa
viibib neile lähemal, pöördub 82% väikelastest oma küsimusega esmalt ema poole.
Sõbra juurest või koolist koju jõudes on veel enne välisukse sulgumist lapse
esimene küsimus enamasti: „Kus ema on?“
Aga millal emad oma küsimusi küsida saavad? Kelle poole on neil
pöörduda? Google’i, netifoorumite, lastekasvatusõpikute, sõbrannade, oma emade?
Meie otsustasime, et pöördume publiku poole ja räägime asjadest nii, nagu need
on. Ausalt ja ilustamata.
Nii ongi “Emadepäev” heitlik, paiguti naerma ja paiguti hulluks
ajav lavastus täis kraaklemist, rõõmu, nuttu, armastust, ürgvarajasi hommikuid
ja hirmhiliseid õhtuid, kõikjal vedelevaid mänguasju, pähekulunud lastelaule,
ebaõnnestunud sünnipäevatorte ning lõputuid muusikakooliaktuseid.
Kõik emad on kogenud lapse
ootamise ja sündimise rõõmu ning valu. Nad teavad, mida tähendavad magamata
ööd, oodanud ja kartnud nende kodust lahkumist ning igatsenud lapselaste
järele. Eestis on praegu 146 000 väikelaste ema, vahendas "Aktuaalne
kaamera".
"Eks need lood on minuni
kuidagi jõudnud siit ja sealt. Natuke on minu oma lugusid, mõned on minu
sõprade lood. See on kaleidoskoop erinevate emade lugudest," kirjeldas
tüki autor, lavastaja ja ema Liis Aedmaa.
Olen
ise 5 lapse ema, nii et mingi seisukoht peaks mul olema. Vaatasin ära, aga
vaimustuses ei ole.
Ma
ei tundnud, et see etendus mind puudutaks. Loomulikult oli palju äratundmisrõõmu,
õigemini peaaegu terve etendus, kuid… teatrielamuseks on sellest vähe. Teater
peab tavaelust võetud faktid ja sündmused viima teisele tasandile, järgmisesse
dimensiooni. Aga seda ei juhtunud. Kui võrdluseks võtta foto ja maali vahekord,
siis etendus jäi foto tasemele. Algus oli tõsine: statistikat emaduse deklaratsioonidega,
noorte emade raske elu, emaduse ja tööelu ühitamise raskused jms. Aga II vaatus,
mida edasi, seda rohkem, läks üle heaks estraadi-etenduseks.
Üks tuttav ütles, et tundis laval ära oma endise töökoha, kus noored emmed oma kogemusi
arutasid. Ka ei rabanud tekst erilise aususega, sest tegelikult on asi ju palju
hullem.
Mahavisatud
aeg etenduse vaatamine ka ei ole. Juba selle äratundmisrõõmu pärast tasub vaadata. Lavakujundus on andekas ja sümpaatsed videoinstal-latsioonid. Vaatamata sellele,
et kokku on köidetud lavastaja sõnutsi erinevad lood, moodustab etendus ühtse terviku ja naised
mängivad õhinaga ning hästi.
Võib-olla olen ma liiga vana selle etenduse väärtustamiseks? Noorim minu viiest lapsest on 23, noorim lapselaps 4 kuud. Samastuda ei saa ma ka etenduse lõpu vanaemadega. Töötava naisena tulin emarolliga toime, töötav vanaema........on kasutu vanaema Huvitav, mida oleksid etenduse kohta arvanud minu tütred- noored emmed. Kindlasti oleks etendus mõjunud neile teraapiliselt ja laste kasvatamisega kaasnevat stressi vaigistavalt: jah nii see kõik on, aga läheb mööda ning hiljem meenutan muigelsui.
Etenduse
alguses öeldakse, et lapsed on naise suurim looming.
Kui
lapsed väiksed olid, kirjutasin üles ühe mõttetera, selleks et aeg-ajalt üle
lugeda ja meeles pidada. Täpset teksti ei mäleta, aga mõte oli selles, et
lapsed ei ole meie omand, nad on meie külalised. Nüüd guugeldades seda ilusat
mõtet täpses sõnastuses ei leidnud, aga sarnast küll, et jumal on nad meile
laenanud. Mõte on ju sama. Nii et minu arvates ei saa lapsi egoistlikult oma
loominguks pidada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar