Arvasin raamatu enne lugemist
eneseabiraamatute hulka kuuluvaks. Milline eksimus! Autor nimetab
teost antieneseabiõpikuks. Ja seda
see ongi –söekas rünnak laiutava eneseabitööstuse vastu. Ja kui juba rünnak
siis võimendatud.
Ülevõimendatud on ka autori 7 soovitust, ta ise hoiatab, et ärge nüüd neidki väga tõsiselt võtke.
Need 7 soovitust on:
·
Lõpeta enda sisse vaatamine.
·
Keskendu negatiivsele oma elus.
·
Pane pähe e-müts.
·
Suru oma tunded alla.
·
Loobu oma elutreenerist.
·
Loe romaani, mitte eneseabiraamatut ega elulugu.
·
Mõtle mineviku peale.
Autor kirjutab kiirenduskultuurist,
positiivse mõtlemise türanniast, negatiivsest visualiseerimisest, sellest
kuidas ühiskond on arenenud keeldudel põhinevast kultuurist nõudmiskultuuriks,
enese religioonist ja paljust muust huvitavast.
Kui mõned autori juhistest on
esialgu ehmatavad, siis kahe käega kirjutan ma alla kuuendale: loe romaani, mitte eneseabiraamatut.
See on raamatu huvitavaim osa.
Autor analüüsib Haruki
Murakami polüteistlikku romaani „1Q84“-, kus kohtuvad mitu jumalat ja
maailmavaadet, kus ei eksisteeri mitte üks ja ainus maailm, vaid eri
maailmade voog, mille vahel lugejat põrgatatakse ja vastandab selle Anthony
Robbinsi enesearenduskultusele. Huvitav on lugeda, mida autor arvab Michel
Houellebecqi ja Karl Ove Knausgaardi raamatute
kohta.
Lõpupeatükis stoitsism
kiirenduskultuuris peatub autor arusaadavalt , Vana-Rooma stoitsismi, mis kulub
ära, sest et raamatus on hulgaliselt
viiteid Marcus Aureliusele, Senecale ja teisteel tuntud stoikutele.
Autor põhjendab seda, miks ta
stoitsismi poole pöördub järgmiselt lk. 128: „Ma olen kindel, et eneseabifilosoofia vastand siin on otstarbekas.
Osalt sellepärast, et pakub välja elufilosoofia, mis väärtustab enesevalitsemisoskust,
kohusetunnet, terviklikkust, väärikust , hingerahu ja enesega leppimisist enese
leidmise asemel, ja osalt sellpärast et mitut stoikut huvitas, kuidas
filosoofiat saaks rakendada igapäevaelus. Siia kuuluvad näiteks mainitud
tehnikad, nagu negatiivne visualiseerimine (millegi tähtsa kaotamise
ettekujutamine) ja projektiivne visualiseerimine (asjade õiges valguses
nägemise treenimine ehk enda isiku sulgudesse asetamine). Stoikud rõhutasid
isiklikku mõistust ja seda, et sügavaim rõõm elust saavutatakse paratamatule
näkku vaadates : elu on lõplik ja meil tuleb ära surra.“
Lõpp suubus nüüd „Memento mori „
tunnetamiseni, mis peaks kätte jõudma vanas eas.
Identiteediotsingud on oluline osa
noorusest. Tõenäoliselt on paljud, mitte ainult mina, otsinud ennast, selleks
küll eneseabiõpikuid ja elutreenerid kasutamata, neid lihtsalt ei olnud, ja piinelnud. Õnneks on see aeg möödas ja kes
ennast leidnud ei ole, see on enesega leppinud.
Lk. 74 „Üht teist oleks õppida
Leonhard Cohenilt laulu „That Don’t Make It Junk“
……Nagu Coheni luuleread ütlevad, ei
ole tunnetes midagi usaldusväärset, seda enam peaksime kaaluma nende
väljendamise vajadust. Muutuvas kultuuris muutuvad ka meie tunded kiiremini kui
iial varem. ……… Kokkuvõttes ei suuda tunded meile pakkuda kindlat pinda, millele
toetuda. Emotsioonid muutuvad aja jooksul muutuvate võimaluste ja trendide
taktis. Sestap on petlik uskuda, et on autentne süveneda endasse, et sealt oma
tõelisi tundeid leida“.
Äärmiselt kosutav raamat, mis
aitab kahe jalaga kindlalt maa peal seista.
Svend Brinkmann
"Seisa paigal"
Elu ilma eneseabita
Tõlkinud Annika Kupits.
Pegasus 2016
148 lehekülge
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar