Yasmina
Reza
„Hävituse
ingel“
Esietendus
25. novembril 2012 väikses saalis.
Lavastaja
Hendrik Toompere
Kunstnik
Ervin Õunapuu (külalisena)
Tõlkinud
Margus Alver
Osades:
Harriet
Toompere-Annette Reille
Mait
Malmsten-Alain Reille
Liisa
Pulk (külalisena)- Veronique Houllie
Ivo
Uukkivi- Michel Houllie
Tavaliselt
mängitakse seda tükki väikeses saalis. Kuna tegemist oli Ivo Uukkivi juubelietendusega, oli mängupaigaks suur saal
ning saalis pidulikum õhkkond. Publiku hulgas oli erakordselt palju näitlejaid.
Kui Ivo Uukkivi lavale ilmus, siis saal aplodeeris.
Väikese
saali tükke ei ole suures saalis hea vaadata, seekord see mind ei seganud. Pooltühjal
laval väga heledas ja teravas valguses, valju muusika saatel liikusid ja
tegutsesid näitlejad nagu kinolinal.
Ma
ei ole näinud „Hävituse ingli“ lavastust Kuressaare Linnateatris („Tapatöö
jumal“) ega ka R.Polanski filmi näidendi
põhjal-„Carnage“. Seega võrrelda pole mul millegagi.
Seevastu
autorist Yasmina Rezast olin lugenud ning ootasin etendust põnevusega.
Kõige
suurem üllatus oli see, et tegemist on komöödiaga, valmistusin millekski
tõsisemaks. Seetõttu tundus mulle algul ülepingutatud ja -liigne Liisa Pulga jõuliselt
hüsteeriline olek. Aga õige pea ei häirinud see enam, sest neli näitlejat
moodustasid suurepärase ansambli ja komöödia haaras lõpuks mindki. Oli kohti, kus
publik reageeris aplausiga.
Komöödia
küll, kuid tegelikult tekst pole sugugi naljakas. Lavastaja on tegelased
paigutanud situatsiooni- purjusolek, oksendamine, isegi kähmlemine, tegelane
räägib hoopis muud kui ta mõtleb ja see tundub naljakas.
Ivo
Uukkivi on teinud unustamatuid rolle, mulle meeldib näitleja eriti dramaati-listes
osades. Mitte, et ta Michel Houllie osas ei oleks hea olnud. Lihtsalt minu
arvates oli see koomilises võtmes osa rohkem selline Egon Nuteri tüüpi roll.
Mait
Malmstein tööorjast advokaadi osas on usutavalt võluv ja elegantne nagu alati. Harriet
Toompere tuleb suurepäraselt toime purjus naise mängimisega, kuigi mulle ei
meeldi seda vaadata ja näha ei päriselus ega laval, oksendamine ka ei meeldi. Aga ega ebameeldivate asjade eest pole päriseluski kuhugi peitu pugeda.
Komöödia
varjus on peidus tõsisem lugu. Või nagu on öeldud:"Elu on tragöödia neile, kes tunnevad. Ja komöödia
neile, kes mõtlevad.“ Otsisin üles, mõttetera kuulub Prantsuse filosoof Jean de La Bruyere’le.
Nii
et etendusest leiavad endale midagi nii mõtlejad kui ka tundjad.
Minul,
tundjal, tekkisid sellised mõtted:
Kas
peab olema iga hinna eest viisakas, kena, kultuurne inimene, kes lahkhelid
lahendab tsiviliseeritud kombel? Ma vist ei ole alati. Kas viha ja kättemaks on üdini häbiväärsed ja
hukkamõistu väärivad tunded? Kas need tunded võib lahti päästa vaid üksi olles?
Kas
vahest võib ka kättemaksuingli endas lahti päästa või peab teda iga hinna eest
varjus hoidma?
Kas
tsiviliseeritud kultuurse käitumise katte all ei lähe lõpuks kaotsi tõeline
mina ja kui läheb, kas sellest peaks üldse kahju olema? Miks ma raamatuid
lugedes ja filmi vaadates eelistan ikka neid, kus tapatöö jumal on lahti lastud?
Etenduses
kõlasid Medicine Head „One and One“ :
ja Plastic
Bertrand "Ca Plane Pour Moi":
Rajud lood mõlemad, sobisid hästi laval toimuvaga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar