Lennusõit Tenerifele on ikka nii pikk, et jõudsin
terve Sirbi läbi lugeda.
Riputan siia Ott Karulini ja Eero Epneri artiklid postdramaatilisest teatrist, et vajadusel nad kiiresti üles leida. Võin nüüd kinnitada, et postdramaatilise teatri olemus sai mulle paremini selgeks. Seni olen seda mõistet omaenese tarkusest sisustanud. Loodan, et õpin selliit teatrit ka paremini mõistma, ehk isegi armastama.
Ott Karulin „Hetk enne järelehüüet“
Siinkohal
on paslik meelde tuletada, et postdramaatiline teater on selline etendusena
(s.t kokku lepitud või vähemalt tajutava algus- ja lõpp-punkti ning ruumiga,
aga mitte tingimata selge piiriga esitajate ja vaatajate vahel) esitatud teos,
mille esteetilised valikud ei lähtu ennekõike kirjutatud tekstist (sõna
„näidend“ ei taha siinkohal kasutada, sest see viitab ehk enne prooviperioodi
algust valminud kirjutatud tekstile). Seega on postdramaatiline teater Teine
dramaatilisele teatrile, mille alguspunkt on just nimelt kirjutatud tekst
(möönan, et „kirjutatud tekst“ on mõistena kohmakas, sest mitte kõik laval
esitatavad sõnad ei saa tähtedes elektrooniliselt või paberil fikseeritud, aga
laiendita „tekst“ hõlmab semiootikast lähtudes kõiki teatrile omaseid
märgisüsteeme, sh kujundust, ja oleks siinkohal eksitav). Ka dramaatilises
teatris võib kirjutatud tekst valmida proovide käigus ja vormuda (või siis
mitte) hiljem näidendiks.
Eero Epner „Sõna ja näitleja uuemas teatris“
Olulised
küsimused postdramaatilises teatris on hoopis: mismoodi ja milleks sõna ja
draamat kasutatakse? Sest, jah, draamat saab kasutada tõesti väga mitmeti.
Kasutusviis ei seisne sõna/draama ettekandmises lähtuvalt üksnes draama
literatuursest-narratiivsest loogikast, vaid ka näiteks kontekstuaalselt ja
kriitiliselt. Postdramaatilises teatris on täiesti mõeldav, et mängitakse
Ibseni „Ehitusmeister Solnessi“, kuid tegevus pole toodud mitte ainult
tänapäeva, vaid sinna on lisatud tekste, kus kõneldakse nüüdisaja ühiskonna
hierarhiast tellijate ja ehitajate vahel või esitatakse kogu lavastuse finaal
kiretult raamatust maha lugedes (seeläbi näidatakse inimsuhete muutumist ajas
ja võõrandumist mõnedest hoiakutest, mis olid olulised Ibseni ajal, kuid pole
enam – kahjuks või õnneks – tänapäeval).
Samuti
maksab rõhutada, et draama pole postdramaatilise teatri autoritele oluline
mitte loo, vaid teema tõttu. Laval ei jutustata lugusid, vaid käsitletakse
teemasid. Kui aga käsitleda mõnda teemat kontseptuaalselt (mitte
narratiivselt), siis võib Shakespeare’i etendada ka nii, nagu tegi hiljuti
Forced Entertainment: kuningas Leari osas on ketšupipudel, tema tütardeks
soolatops ja pipraveski ning narriks mikser, ning nende abil jutustatakse
kaamera ees kogu „Kuningas Leari“ teema ära vaid kümne minutiga, jättes kõrvale
igasugused kõrvalliinid, mis on fookuse seisukohast tarbetud. Lugu reetmisest
ja vanadusest sünnib sellest hoolimata. Jah, postdramaatilises teatris on
võimalik elada kaasa ketšupi kannatustele – ja see on väga ilus – ning märgata
seejuures kannatusloo konstrueerimismehhanisme – ja see on mõtlemapanev.
On piinlik ja kahju, et Sirbi virnad kodus kasvavad,
aga läbi lugeda ei jõua. Peaks vist rohkem reisima.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar