3
päeva Berliinis oli mõeldud puhkuseks.
Ooperimaja on tellingutes ja etendusi
ei toimunud. Koomilises
ooperis etendus küll Mozarti „Lucio Silla“, aga kuna olin reisil tütrega, ei
tahtnud tema ooperikartust süvendada 16 aastase Mozart 3 ja poole tunni pikkuse
ooperiga. Endal on muidugi kahju.
Ooperit dirigeerib Berliini Koomilise Ooperi kapellmeister
e. teine dirigent Kristiina Poska.
Ooperi
asemel vaatasime Friedrichstadti kontserdimajas (Friedrichstadt Palast) äärmiselt
ajuvaba ja labast muusikali „The Wild“
Igav
just ei olnud, sest jätkus imestamist, kuidas saab üks etendus nii jabur olla,
ei sisu, ei tegu. Oli tsirkus: õhuakrobaadid, atleedid, trikirattur ja läbi
rõnga hüppavad pöetud puudlid. Mõned tsirkusenumbrid olid huvitavad ja väga
heal tasemel. Oli laulu ja viiulimängu, aga ma ei eksi kui ütlen, et vähemalt
üks laul ei olnud otseesituses. Tantsud olid pigem varieteetantsud. Efektsed
kostüümid, suurejooneline videolavastus, ilusad tüdrukud, seda küll.
Oleks,
et ainult mina rahule ei jäänud, 27
aastane imestas ka, kuidas nii jabur etendus läheb täissaalidele.
Enamus
aega hulkusin üksi linnas. Olen Berliinis käinud ja täieliku linnaekskursiooni
teinud, seekord jalutasin Alexanderplatzilt Brandenburgi väravateni ja
vaatasin, mis teele jäi.
Brandenburgi
väravad olid omal kohal, kuigi esimesel päeval ma neile ligi ei saanud.
Politsei oli tänava Angela Merkeli külaliste tõttu sulgenud.
Neue Wache juures õitsesid
kastanid, ei saanud neistki peatumata mööda minna.
Unter den Lindenil käib suur
ehitustöö, tänavalt läheb läbi uus metrooliin.
Jalutasin ajaloolisel Bebeli väljakul. 01.mail
1933 aastal põletasid natsionaalsotsialistidest üliõpilased ja õppejõud Bebeli väljakul raamatuid, teiste hulgas Sigmund
Freudi, Erich Kästneri, Heinrich Manni ja Kurt Tucholsky teoseid.
Raamatute
põletamist väljakul meenutab Iisraeli kunstniku Micha Ullmani mälestusmärk: väljaku pinnal klaasist
plaadi on näha betoonseintega ruum tühja valge raamaturiiuliga. Mälestusmärgil
on lilled, seekord ka raamat.
Raamatut uurides meenus, et saksa rahva traumaatilisest
kogemusest seoses möödunud sõjaga ja võimetusest sõjast üle saada on hästi kirjutanud
ka üks mu lemmikkirjanike W.G. Sebald Zürichi loengute raamatus „Õhusõda ja
kirjandus“ (LR 17-18 2013).
Bebeli väljaku lähistel on Heinrich
Heine mälestusmärk, mulle meeldis epitaaf mälestusmärgil:
.
Kui juba jutt sõjale läks
,siis Berliini tänavatel olid ülesseatud
näituseboksid „Berliini in Frühling 1945“. Huvitav ja vapustav näitus. Berliinis said noored, kes minuga kaasas, võimsa sõjavastasuse doosi. Ma nägin seda ja me rääkisime sellest, kuidas neile mõjus nimetatud näitus ja Berliini
müüri muuseum, samuti lihtne näitus Berliini
müüri purunemise aastapäevaks Potsdami väljaku kaubanduskeskuses.
Kulturfoorum on muuseumide, kontserdisaalide ja raamatukogude
kompleks, samuti Berliini
Filharmoonikute asupaik. Järgmise päeva veetsin Gemäldegaleries, sellest kirjutan homme.
Filharmoonia hoone (arhitekt Hans Scharoun ) aastatest 1960-1963, meenutas mulle Vanemuise hoonet
Tartus.
Ma
ei olnud isekas ja ei otsinud
klassikalise muusika kontserti ,vaid veetsin õhtu koos noortega hiigelsuures õlleaias „Hofbräu München“.
Kulinaarsetest
teemadest ka. „In Berlin ist Spargelzeit“, ütles reklaam. Sõin minagi Berliinis esimest korda
spargleid, hollandi kastmes, mille tulemusel otsustasin hakata spargleid
kasvatama ja õppida selgeks korraliku hollandi kastme tegemise.
Kantine
deluxes tõi ettekandja lauda tahvelarvuti, menüüst tuli oma isiklik toiduvalik
teha ja kööki saata. Kuid toit valmis, saabus teade ja võis toidule järgi
minna. Digiajastu on jõudnud söögikohtadesse
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar