Muuseumitest
külastasin seekord Kulturfoorumis asuvat maaligaleriid , mis eelmisel Berliinis
käigul vahele jäi.
Nagu alati,
valisin välja kolm teost, mis meelde jätan. Kõik niikuinii ei jää.
1
Sebastiano del Piombo „Bildnis ener jungen Römerin“(„Noore roomlanna
portree“)
See
noor naine lihtsalt vaatas ja kõnetas mind kui maalist möödusin.
Meeldis pildi
kompositsioon: vaade aknast ja suures plaanis noor kaunis avala pilguga naine -ühtaegu kutsuv ja tõrjuv
ja kui kaunid käed.
Peter Brueghel „Die niederländischen Sprichwörter „(„Hollandi
vanasõnad“). Väidetavalt sellel pildi koos 100 vanasõna. Leidsin ka kümne jagu audiogiidi
abiga üles.
3. Lucas Cranach „Die jungbrunnen“, tõlgin „Igavese nooruse
allikas“?. Vasakult tulevad allikale igivanad naised, mõnda tassitakse süles ja
aidatakse vette. Pärast kümblemist igavese nooruse allikas väljuvad paremalt
noored veetlevad neiud.
Muinasjuttudest tuttav motiiv, kahjuks pole keegi veel
seda allikat üles leidnud.
Peatun veel Rembrandt van Rijns maalil „ Susanna und die
beiden Alten“ („Susanna ja vanemad“).
Selle
maaliga on seotud kaks väikest krimilugu.
Susanna
motiiv on pärit Vanast testamendist ja seda on maalinud mitmed kunstnikud.
Kaunis noor naine Susanna on abielus rikka mehega, kelle majas olid sagedaseks külaliseks kaks juudi
vanemat, kes Susannasse armusid. Vanad
mehed jälgisid Susannat kui see aias alasti vanni tahtis võtta ning nõudsid naiselt
andumist ähvardades muidu tema mehele teada anda, et Susanna rikkus aias abielu
noore mehega. Susanna keeldus ja hakkas karjuma. Oma naha päästmiseks karjusid
ka vanad mehed ja teenijannad tulid kohale. Susanna vahistati ja
vanad nõudsid, et kohut mõistetakse Moosese seaduse järgi. Moosese seaduse
järgi pidi abielurikkuja naise kividega surnuks loopima Susanna mõistetakse abielu
rikkumises süüdi. Kui kohtuotsust täide hakatakse viima, saab noormees, kelle
nimi on Taaniel jumalikku inspiratsiooni ja küsis tunnistajatelt , millise puu
all abielurikkumine toime pandi. Üks vanem ütles, et palsamipuu all,
teine, et tamme all. Susanna vabastati ja valelikud tunnistajad hukati. Moosese
seadus ütleb: „Ja kohtumõistjad peavad
hästi järele uurima, ja vaata, kui tunnistaja on valetunnistaja, kui ta on
valet kaevanud oma venna peale, siis peate temale nõnda tegema, kuidas tema
mõtles oma vennale teha, sest ta peab kõik kurja enese seest välja rookima.”
See
oli siis üks väike krimilugu ja piibellik kohturomaan.
Teine
krimilugu peitub taieses eneses.
Gemäldegaleries
on üleval näitus Rembrandti maali „Susanna und die beide Alten" („Susanna
ja vanemad“) saamisloost ja ülemaalimistest.
Rembrandt
maalis pildi 1635- 1647, tegi pildist mitu variatsiooni ja muutis seda koos oma
õpilastega. Uuemad uuringud, mis Berliinis läbi viidi näitasid , et maali on
muudetud veel 18. sajandil. Selleni jõuti uurides värviosakesi pildil ning
dokumentatsiooni. Seda kõike, maali erinevate variantide reprodukstioone ja Rembrandti õpilaste joonistusi saab näitusel näha .
Preisi
Gemäldegalerie ostis maali 1883.a. briti kunstnikult ja kunstikogujalt sir
Joshua Reynoldsilt. Arvatakse, et maali muutis just tema.
Alloleval
pildil on näha, roheline ala on pärit sir Joshua Reynoldsi pintsli alt. Näiteks pani ta taevasse ähvardava äikesepilve, eemaldas pildilt kaks teenijannat, kes
algupärasel pildil olid, muutis puid.
Aga
Rembrandt on Rembrandt, avastatu teeb
pildi veel huvitavamaks.
Kes
teab, mis teaduse uusimaid saavutusi kasutades ja dokumentatsiooni uurides
vanade meistrite töödes veel võib välja tulla.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar