Ferdinand
Lioni libreto E. T. A. Hoffmanni novelli „Das Fräulein von Scuderi“ ainetel
Maailmaesietendus
9. novembril 1926 Dresdeni Semperoperis
Esietendus
Rahvusooperis Estonia 14. mail 2015
Dirigent:
Vello Pähn
Lavastaja:
Vilppu Kiljunen (Soome)
Kunstnik:
Kimmo Viskari (Soome)
Valguskunstnik:
Anton Kulagin
Osades:
Cardillac,
kullassepp: Rauno Elp
Cardillaci
tütar: Tamara Gallo (USA)
Ohvitser:
Jyrki Anttila (Soome Rahvusooper)
Kullakaupmees:
Mart Laur
Kavaler:
Sergiu Saplacan (Rumeenia)
Daam:
Heli Veskus
Politseiülem:
Pavlo Balakin
Hindemithi
ooperimuusikaga tegin esmakordselt tutvust
2013 aastal - Estonia kammersaalis lavastas Aarne Mikk ooperi „Pikk jõulueine“.
„ Cardillaci“ tunduvalt varasem helikeel oli mulle vastuvõetavam, neid kahte ooperit lahutab ligi 40 aastat. „Cardillac“ meeldis väga, niivõrd huvitav, mitmekesine ja jõuline muusika. Nautisin lisaks solistidele ka orkestri võrratut esinemist. Lubasin sõbrannale, et vaatan ooperit veel kord teises kooseisus koos temaga, teen seda orkestri tähelepanelikumaks kuulamiseks.
„ Cardillaci“ tunduvalt varasem helikeel oli mulle vastuvõetavam, neid kahte ooperit lahutab ligi 40 aastat. „Cardillac“ meeldis väga, niivõrd huvitav, mitmekesine ja jõuline muusika. Nautisin lisaks solistidele ka orkestri võrratut esinemist. Lubasin sõbrannale, et vaatan ooperit veel kord teises kooseisus koos temaga, teen seda orkestri tähelepanelikumaks kuulamiseks.
Seekord olin esietendusel koos abikaasaga, kes usina raadiokuulajana ütles, et teab Hindemithist väga palju, aga kui tema muusikat mängitakse, keerab teisele jaamale. Lõpus tunnistas abikaasa, et oli huvitav jälgida ning leidis üles ka meloodiad, mille puudumise üle algul kurtis.
Reklaamis tutvustatakse kui briljantset krimiooperit.
Tegevuspaik
on linn, kus otsitakse mõrvarit. Rahvas on hirmul, politseiülem lubab, et
mõrvar leitakse peagi, kasutusele on võetud uus vahend juurdluse
läbiviimiseks-Põlev Kamber.
Mõrvari
ohvreid seob detail, et kõik nad on ostnud kullast ehte Cardillacilt, rahva
poolt ülistatud kullasepalt.
Kuningaski
soovib ehet osta, kuid Cardillac, soovimata Kuninga surma, veenab
ta ostust loobuma.
Kaunis
Daam nõuab, et Kavaler ostaks talle Cardillacilt kõige ilusama ehte, lubades tasuks
anduda. Kui Kavaler saabub ihaldatud ehtega, pistetakse ta õhtu-hämaruses
surnuks.
Cardillaci tütar on armusuhteis Ohvitseriga ning planeerib põgenemist.
Ohvitser
ostab Cardillacilt kauni kuldketi.
Kullakaupmees
(Mart Laur), kes kahtlustab kullaseppa, jälitab teda öösel ja näeb kui Cardillac ööpimeduses ründab Ohvitseri. Ohvitser saab haavata, kuid ei reeda
tulevast äia ja viitab hoopis pimeduses hiilivale Kullakaupmehele, kes viiakse
Põlevasse Kambrisse. Cardillaci piinab südametunnistus, ta tunnistab
teo üles. Cardillaci alles ülistanud rahvahulk ründab teda ja kullasepp sureb
haavadesse.
Krimitelg
ooperis kannab vaimsemat teemat kunstniku ja tema loomingu suhtest.
Cardillacist
saab mõrvar, kuna geniaalne kunstnik ei suuda lahkuda oma teostest. “Loodu peab
looja juurde tagasi pöörduma“, laulab ta.
Siinjuures
on pärast etendust huvitav lugeda kava, kus avaldatakse Eesti kunstnike
mõtteid kunstniku ja kunstiteose vahekorrast.
Ilmselgelt
on see Rauno Elpi ooper. Mulle meeldis väga tema laul, kuid töötoa liikumises
oli häirivat ja segavat rabelemist.
Häid
esitusi oli teisigi.
Meeldis Heli Veskuse Daami aaria „Zeit vergeht“ I vaatusest. Siin see aaria YouTubest
leituna Tšehhi lauljanna Hannah Esther Minutillo
esituses.
Meeldejääv
oli ka Soome tenori Jyrki Anttila mehine
esitus.
Märkimisväärne
oli lava- ja kostüümikunstniku töö. Laval äärmiselt urbanistlik keskkond. Kumer
lavakujundus, kõikjal ka lavapõrandal sein akendega, kõik punane, mida iganes
see siis rõhutab- verist draamat, kirge.
Ekstravagantsed
ülepakutud stiilis õukonnakostüümid- eranditult valged ja mustad, lihtrahval
punane. Kõik spordijalatsites, aga ega teisti ei saakski kumeral akendega
seinal, mis oli lavapõrandaks, turnida.
Cardillaci
töötoas hiiglaslik ehetega ülekoormatud kullast käsi laest rippumas.
Kavalehe kohaselt ei mängita Cardillaci ooperilavadel palju. Ooper lavastati Viini Riigiooperis 2012 aastal ning on taas kavas juunis 2015. Vaatasin trailerit ja pilte, tundub, et Estonia lavastus meeldib mulle rohkemgi. Piltide ja traileri järgi on Viini lavastus traagiline ja morbiidne. Estonia värviküllases lavastuses on mõtlemapanevat traagikat, kuid on ka parasjagu ajastuülest irooniat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar