17. mai 2015

Aadama passioon Noblesseri valukojas

Aadama passioon.
 14. mail Noblessneri valukojas.

Muusika: Arvo Pärt
Lavastaja ja kujundus: Robert Wilson
Muusikajuht ja dirigent: Tõnu Kaljuste
Kostüümid: Carlos Soto
Valguskujundus AJ. Weissbard




Osades:
Mees – Michael Theophannos












Naine - Lucinda Childs













Teistes osades Endro Roosimäe; Erki Laur; Tatjana Kosmõnina; Triin Marts; Trevor Mattias Sakias; Lui Laur; Evelin Tanis; Kätrin Kärsna;  Madis Kolk; Indrek Hirsnik.
Puude koor.

Arvo Pärdilt tulid ettekandele "Sequentia".
"Adama itk".
"Tabula rasa".
"Miserere".
Esitasid Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester ja  solistid.

Ainult "Sequentia"t ei olnud ma kuulnud. See keelpilliorkestrile ja löökpillidele kirjutatud lugu on pühendatud lavastaja Robert Wilsonile ja Noblesseri valukojas oli selle esiettekanne.
Mulle tõepoolest meeldib Pärdi muusika. Kuulan seda tihti plaadilt, ka taustaks kui vaja keskenduda, Pärdi muusika soodustab keskendumist. Eriti meeldib helilooja looming alates tintinnabuli perioodist. Milline salapärane sõna! Uurisin mõistet internetist ja leidsin palju huvitavat, mida veel tahaksin lugeda.
Pärdi muusika on kuulatav ka neile, kes muidu klassikalist muusikat ei kuula. Võib-olla sellepärast, et see muusika ei sisalda kurjust, nagu autor ise ütleb.

Head muusikat kuulan tihti silmad kinni. Seekord kõlas muusika nii, et sundis ka nägema seda, mis toimus laval. See oli maagiline vaimne kogemus, väga vabastav ja tasakaalustav. Mõtlesin, kas selline ongi tuleviku teater. Võiks olla! 
Meenus Herman Hesse „Klaaspärlimäng“, sain võimsa kogemuse osaliseks.

Maagiline elamus sündis muusikast, heli suurepärasest kõlast, Noblesseri saal toimib nagu katedraal, aga ka vaikusest. Lisaks pimedus ja valgus, varjud, värvid, mis hajusid musta ja valge vahepeal, sekka helesinine ja värvi puudumine. Näitlejate aeglane liikumine, peaaegu mitteliikumine. Oma lugu jutustavad laval mees ja naine, teised naised, mehed ja lapsed. Tegelikult mitte oma lugu, vaid just minu lugu. See oli etendus, mis läheb sügavale sinu sisse, seda vaadates tajud muusikat hoopis uutmoodi. Kogu elu möödub silme eest, seda ei oska kirjeldada, ei möödu üksnes sinu elu vaid sa tunnetad ennast suure universumi osakesena.  Sellele etendusele mõtled kaua ja tahaksid uuesti kogeda seda etenduse sisse ärakadumise tunnet. 

Ma tõesti ei oska seda paremini kirjeldada.
Olin just etenduse päeva hommikul Berliinist saabunud. Eelmisel õhtul vaatasin Berliini Friedrichstadti väidetavalt Euroopa suurimas sõu teatris äärmiselt jaburat „The Wild'i“.  Pärast Aadama passiooni mõtlesin rõõmuga, et eile vaatasin Berliinis  koos saksa rahvaga äärmiselt jaburat etendust „The Wild“ ja täna oma rahvaga „Aadama passiooni“. Hea tunne oli, kuigi mõlema saali täitsid arvestatavas osas ka turistid. 

Abikaasa küsis minult, mis see "Passioon" tähendab.
Passioon (hilisladina passio) on vaimulik oratoorium, mis põhineb evangeeliumi tekstil ja võib seepärast kanda pealkirja kas Matteuse, Markuse, Luuka või Johannese passioon. Passioonide teemaks Kristuse kannatused ning neid kanti ette kannatusnädalal.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar