Traditsiooniline
ooperireis sünnipäevaks, sedapuhku juba kaheksa, oli sel aastal Prahasse.
Eelnevate
aastate sihtkohad olid Varssavi, Frankfurt, Budapest, Viin 2 korda, Madriid ja Riia.
Prahas
pole ma varem käinud ja nüüd olen võlutud sellest linnast. Nii kaunis, nii palju vaadata ja näha. Kõike
soovitut ja soovitatut vaadata ei jõudnudki.
Peaaegu
sama suursugune kui minu lemmiklinn Viin.
Tõenäoliselt viib reis mind veel kord Praha ooperiteatritesse. Seda enam, et elu Prahas ja
ooperipiletid tunduvalt odavamad kui Viinis. Korralik lõuna klaasi veiniga kesklinna
kohvikus (värske spargel lõhe ja
polentavahuga, lisaks pudel vett ja pokaal head veini) 375 tšehhi krooni, mis
teeb 15,6 €. Kui veini asemel juua
kuulsat tšehhi õlut, on veelgi soodsam.
Ooperipiletid
samas hinnas, mis meilgi. Mõlemad ooperimajad seevastu sarnanevad Viini Staatsooperi
majale.
Pildil Praha Riiklik Ooperi saal.
Ooperipiletid on mugavalt internetis etteostetavad, saabumise päevaks olid piletid hotelli toimetatud.
Kesklinna
hotell vaiksemas kõrvaltänavas hinnalt vastuvõetav. Kohe üle tänava uuemat
sorti kaubanduskeskus, mille ees kõrgus selline pöörlev Kafka pea. Autor David
Černý. Pea pöörleb mitte tervenisti vaid
kõik kihid nendest läikivatest „tellistest“
eraldi.
Pildid
ei ole minu tehtud, näppasin need internetist. Minu reisi ajal oli Prahas suur suvi ja kõik
käisid poolpaljalt.
Pildistasin
selle reisi ajal minimaalselt, nautisin vaateid ja muiduolemist ja sooja, sooja, sooja! Pilte
leidub Internetis ja raamatutes.
Esimesel
õhtul vaatasin Praha Riiklikus Ooperis Arrigo Boito „Mefistofelest“,
mis on selle Itaalia helilooja ainus lõpuni kirjutatud ooper. Arrigo Boito on
tuntud kui libretist, kes Verdile kirjutas „Otello“ ja „Falstaff“ libretod.
Ka oma ooperile kirjutas libreto Boito ise.
Ooperi
esietendus toimus 05.03.1868.a. Milaano La Scalas. Pärast kahte etendust võeti „Mefistofeles“
repertuaarist maha, Boito kirjutas ooperi ümber, lühendas, muutis Fausti
baritonist tenoriks ja seitsme aasta
möödudes 04.10.1875 jõudis ooper uuesti lavale Bologna Teatro Communales. Hiljem
tegi helilooja veel väiksemaid parandusi. „Mefistofeles“jäigi Boito ainsaks ooperiks, kuigi alustas ta veel kaht.
Ooperi
süžee põhineb nagu Gounod „Faustilgi“ Goethe teosel. Boito ooper keskendub Mefistofelesele. Mefistofeles on laval kui elukogenud härrasmees, Faust on rohkem ohvri
rollis, keda deemoni kuri käsi juhib. Pikad ja tõsised aariad, mille tõlketeksti kohati ei jõudnud
jälgidagi, nii oleks see hakanud segama muusika nautimist.
Dirigeeris
Marco Guidarini
Lavastas
Ivan Krejci
Mefistofeles- slovaki bariton Peter Mikulaš,
Faust-
Daniel Magdal
Margherita-
Alzbeta Polackova
Marta-
Jana Sykorova
Elena-
Jitka Svobodova
Wagner-Martin
šrejma
Panthalis-
Sylvia Cmugrova
Muusikaliselt
väga huvitav teos ja võimas etendus.
Eriti tahan esile tõsta suurepärast ja tugevat koori. Koor kõlas nii, et
ihukarvad tõusid püsti.Vahepeal oli laval täiskasvanute koor, lastekoor ja
tantsijad, siis jäi lava suisa kitsaks.
Lavakujundus
oli minimalistlik ja kostüümid hall-valge- must värvigammas nagu lisatud
piltidelgi näha. Ei meenugi lavakujunduselt midagi erilist, v.a. ehk haigla transpordiraamid.
Margareta vanglastseenis ilmus raamidelt valge lina alt nähtavale hulganisti
beebinukkusid. Ühes teises stseenis olid linade all peidus "surnud" tantsijannad. Tantsunumbrid samuti
väga huvitavad.
Leidsin YouTubest killukese Boito "Mefistofelese "proloogi koorist, kõlab nagu võimas oratoorium:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar