10. juuni 2015

Prahas ooperireisil II. Leoš Janáček "Surnute majas" Narodno Divadlos.



Praha Rahvusteater-Narodno Divadlo. Nii suurepärast pilti minu reisi ajal jõe poolt ei saanud, sest teatrihoone jõepoolne külg oli tellingutes.









Minu õhtune pilt küljelt on selline, vasakul on näha  nurgake uuest kontserdisaali hoonest:















„Z mrtvého domu“.
„Z mrtvého domu“ eesti keeles ehk „Surnute  majast" on tšehhi helilooja Leoš Janáčeki (1854-1928) viimane ooper. Kokku kirjutas helilooja üheksa ooperit, minu teada Eestis neid lavastatud ei ole.
Ooperi „Z mrtvého domu“ kirjutas tšehhi muusika 20 sajandi klassik 74 aastaselt. Peale ooperite kirjutas ta veel hulgaliselt kammermuusikat, vokaal ja orkestri-teoseid.
Libretode aluseks kasutas Janáček  kirjandusteoseid. „Z mrtvého domu“ põhineb F. Dostojevski  jutustusel  „Märkmed surnud majast“. Ooperi „Katja Kabanova aluseks on A. Ostrovski „Äike“. Ooper „Makropulose juhtum” on kirjutatud Karel Čapeki samanimelise näidendi järgi.
Dostojevski „Märkmed surnud majast„ on jutustus Siberi vanglate  jubedustest XIX s. 50-ndail aastail. Teos on suuresti autobiograafiline sest Dostojevski kirjeldab  isiklikke elamusi ja sunnitööliste lugusid sunnitööl Omskis, kus ta viibis neli aastat. Ka ooperis ei ole üht läbivat lugu, vangid jutustavad oma lugu. Nende seas on nii kiremõrvareid kui ka poliitvange.

Oli vapustav ooperielamus!

Esiteks ei ole ma Janáčeki muusikat varem kuulnud, kui ehk mõni kord Klassikaraadios, see on äärmiselt  jõuline ja ilmekas.

Teiseks lavastus. Lavastaja rõhutab lisaks vangide erinevatele lugudele vanglas suletud õhkkonnas elava meeste kogukonna pingeid. Palju on homoseksuaalsust ja jõhkralt mõjuvaid stseene. See lavastus ei ole konservatiivsele vaatajale.

















Kolmandaks koreograafia: I vaatuses vangide kohmakas tants, kes üritavad naisi kehastada.








II vaatuses Jana Vrana tants, kes kehastab haiget Akulkat. Seda ei ole võimalik kirjeldada ja piltidega edasi anda, seda peab nägema: katkine tants.



















Neljandaks lavakujundus: I vaatuses vangla räpane, sünge ruum, murtud jalgadega kontsertklaver keset lava. II vaatuse tegelased frakkides, üks klaver laval ,teine lakke tõmmatud. Teise vaatuse tegevuse toimub  haige Akulka  unes.

















Riputasin siia teatri kodulehelt leitud pildid. Selleks, et sellest etendusest pikemalt kirjutada, peaksin enne veel Dostojevski „Märkmed surnud majast“ läbi lugema.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar