Jordi
Galceran
„Grönholmi
meetod“
Tõlkinud
Margus Alver
Esietendus
30. märtsil 2008 Draamateatri väikses saalis.
Lavastaja
Hendrik Toompere
Kunstnik
Riina Degtjarenko
Osades:
Harriet Toompere
Margus Prangel
Jan Uuspõld
Raimo Pass
.
Tutvustusest:
Kaasaegse kataloonia
näitekirjaniku Jordi Galcerani „Grönholmi meetod“ on vapustavalt tõepärane lugu
kaasaegsest ärieliidist. Seda lugu võiks ka käsitleda kui koolitust
tööintervjuu läbiviijatele. Kuidas leida parimate isikuomadustega
kommertsdirektorit? Kuidas leida juhti? Kes on juht? Maailmakuulus rootsi
teadlane Grönholm on välja töötanud ideaalse testide seeria, mida kasutavad
tänapäeval kõik suurkorporatsioonid personaliotsingu lõppetappides.
Kandidaatidele antakse
mängulisi ja väga kavalaid ülesandeid. Nende improvisatsioone tööintervjuudel
hinnatakse raudse loogikaga mudeli abil. Inimesed muutuvad selles mängus
läbipaistvaks, nende tegutsemismotiivid on halastamatu selgusega meie silme
ees.
See ongi päris elu. Naljakas,
hämmastav, täis üllatusi nagu kriminaalromaan. That’s life.
See, mis Eesti ettevõtetes ja
koolitusmaastikul toimub, on selle kõrval ausalt öeldes lapsemäng. Grönholm on
absoluutne maatriks.
Autori
poolest paigutub näidend minu kataloonia kataloogi. Pärast Barcelona külastust
olen teadlikult lugenud läbi kõik Kataloonia kirjanike eesti keelde tõlgitud
raamatud, praegugi pooleli „Salamise
sõdurid“.
Aga
etenduse kohta on Draamateatri kodulehel märge, et mängitakse viimaseid kordi.
Neli korda veel ja ainult viimasele etendusele 25.02.2016 on pileteid saada. Viimane võimalus vaadata neil, kes veel
näinud pole.
Alates
2008. aasta esietendusest on sellest lavastusest palju ja põhjalikult
kirjutatud. Mullegi meeldis nagu enamusele enne mind, ei julge kirjutada, et
kõikidele meeldis. Kõiki arvamusi pole läbi lugenud.
Mõned
oma mõtted siiski tekkisid. Mõtlesin personalivaliku eetilistest printsiipidest.
Kas iga hinna eest parimat otsides võib inimest alandada, pressida temalt välja
vägagi delikaatseid isikuandmeid, viia teadlikult endast välja, et avaneksid
varjatud küljed. Meil kaitseb inimest isikuandmete kaitse seadus. Intervjueeritavalt ei tohi küsida midagi üleliigset ega nõuda delikaatsete
isiku-andmete paljastamist, rääkimata nende andmete kommenteerimisest.
Näidendis
otsitakse juhti, kes oleks kaabakas, kuid paistaks välja hea inimesena, mitte head
inimest, kes tahaks välja paista kaabakana. Vahe on olemas. Mõtlesin teatrist koju sõites, et kumb mina
olen. Jõudsin umbes sellisele järeldusele, et alguses olin hea, kes pidi edukuse
nimel vahest olema kaabakas, kuna sellist rollimängu jagus pikemaks, siis nüüd
on vist olukord vastupidine-olen rohkem kaabakas, kes püüab head inimest mängida. Mis teha,
äris on edukamad kaabakad.
Näitlejate
poolt suurepärane kokkumäng, alates 2008 harjutatud ka. Enim meeldisid mulle Margus
Prangel ja Raimo Pass. Mitte et Jan Uuspõld
ning Harriet Toompere vähem oleksid meeldinud, aga nende tegelased olid
rohkem karikeeritud. Aga mina ei vaadanud etendust kui komöödiat, kuigi naersin
ja muhelesin minagi. Jan Uuspõld mind iga hinna eest naerma ei aja. Tavaliselt häirib
mind väga laval ropendamine, aga tagantjärgi mõeldes saan aru, et ropendamine
kuulus orgaaniliselt Prangeli tegelaskuju juurde ja selleta oleks roll kaotanud.
Laval
toimuv on paras mõistatus, kaasa saab mõelda etenduse algusest ja selgus
saabub lõpus. Nagu hea krimka.
Etenduse
kava ma ei ostnud, draamateatri kavad ikka lõppkallid. 2 eurot paari lehekülje
eest, Pärnu-Rakvere Viljandi teatrites saab selle raha eest juba väikese raamatukese.
Kavalehe
kõrval müüdi plaati „Draamakeldri lood“. Plaadil on muusika Draamateatri suveetendusest „Laul mis jääb“ "Laul, mis jääb" Eesti Draamateatris
Kirjutasin toona, et garderoobis mängis Draamateatri kvintett. Plaadil
laulavad Piret Krumm, Robert Annus, Tiit Sukk, Märt Avandi ja Mait Malmstein. (Mait
Malmstein juunis etenduses „Viiuldaja katusel“, ootan põnevusega, ostsin pileti juba
ära.) Plaadil
laulab „Tango notturnot“ Ülle Kaljuste,
see laul ei ole pärit „Laul mis jääb“ etendusest.
Youtubest
leidsin ainult selle.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar