Gaetano Donizetti
„Roberto Devereux“
Esietendus
29 oktoober 1837 Teatro di San Carlo Naapolis
Dirigent: Maurizio Benini
Lavastaja: Sir David McVicar
Lavakunstnik: Sir David McVicar
Kostüümikunstnik: Moritz Junge
Valguskunstnik: Paule Constable
Koreograaf: Leah Hausman
Osatäitjad:
Lavakunstnik: Sir David McVicar
Kostüümikunstnik: Moritz Junge
Valguskunstnik: Paule Constable
Koreograaf: Leah Hausman
Osatäitjad:
Sondra Radvanovski –Elisabetta
Matthew Polenzani -Roberto Devereux
Mariusz Kwiecien -Nottinghami hertsog
Elīna Garanča -Sara
Donizetti “Tudorite triloogia” viimane ooper keskendub
eakale kuninganna Elizabeth I-le, kes peab allkirjastama Roberto Devereux‘, kellega kuningannal oli armusuhe, surmaotsuse. Triloogia
esimesed ooperid on „Anna Bolena“ ja
„Maria Stuarda“.Olen mõlemaid neid näinud MET Opera ülekandes, Anna Bolenat ka
Firenze ooperiteatris.
Kuninganna Elisabethi elu on ainest andnud paljudele ooperitele
,filmidele ja raamatutele.
Raamatute ja filmide loetelu tegemiseks peaks rohkem
vaeva nägema.
Ooperid: Rossini „Elisabetta
regina d’Inghilterra“ Elisabeth Inglismaa kuninganna;
Donizetti Elisabetta al Castello di Kenilworth
Wolfgang Fortner „Elisabeth
Tudor“
Kauni muusika, mida muud saakski Donizetti ooperi
kohta öelda. Donizetti nimetas ooperi lüüriliseks tragöödiaks. Head muusikat suurepäraste
lauljate esituses on alati nauding kuulata, tulgu see siis raadiost, kinolinalt
või kui veab, päris lavalt.
Kõik peaosalised on tipptasemel lauljad. Tenor Polenzani
ja bariton Kwiecien avaldasid muljet „Pärlipüüdjates“. Polenzani tundlik tenor on mulle alati meeldinud,
näitlejana on ta pigem tuimavõitu.
Olen alati imetlenud Elīna Garanča säravat
ja rikkalikku metsosopranit. Kadestan lätlasi. Neil lisaks Garančale ka
Kristina Opolais MET Operas laulmas.
Kuigi mitte kõige kaunim soprani hääl, on Sondra Radvanovski on võimas ja muljetavaldav igas ooperis, kus laulab.
Sir David McVicar‘ i lavastuse Elisabetta on eakas,
sõna otseses mõttes komberdab laval kepi toel. Vana kuninganna on laval
äärmiselt mõjuv, ega teistele palju ruumi jäägi, kaasa mängivad kuninganna meik, kostüümid,
parukad ja lavakujunduski.
Kohati hakkas
etendust vaadates tunduma, et Sondra Radvanovski –Elisabetta mängib üle ja mõjub suisa vulgaarsena
lavastuse üldisel foonil. Mulle meeldib kui ooper jääb ooperiks ja elamuse saab
laulust. Elamuse saab kätte ka kontsert-ettekandel, kui kõik artistid lavaäärel
seistes oma osa ette kannavad. Mul pole midagi näitlemise vastu ja seda MET-is
ülekannetes ka naudin, kuid näitlemine
peaks tasavägisem olema: kõik mängivad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar