„Kiusatute
kaitsja“
Soome
keelest tõlkinud Triin Aimla-Laid
Pegasus
2017
268
lehekülge.
Maria Kallio teine juhtum, esimene oli "Minu esimene mõrv" Kaks raamatut: krimka ja põnevik.
„Kiusatute
kaitsja“ on klassikaline krimka, kus võimalike süüdlaste ring on piiratud aiapeo
külalistega. Sugulus ja hõimlussuhted ei takista Marial kõiki ja kõiges
kahtlustamast.
Mulle
raamat meeldis. Meeldis Lehtolaineni stiil-selline pisut põhjamaiselt külm ja kainelt
asjalik. Isiklikust elust tulevad kõne alla Maria suhted Antti ja õdedega.
Loodan ,et esimesed jäävad kestma ja teised paranevad. Maria luges enesetapu teinud
Sanna diplomitööd Silvia Plathi luuletusest „Lady Lazarus“. Seda „Suremine on kunst nagu kõik muugi. Mul tuleb
see haruldaselt hästi välja.“ Oli
huvitav kõrvalepõige peateemalt. Mulle meeldibki kui raamatus, olgu see siis
pealegi krimka või põnevik, on veel midagi muud peale kuriteo ja selle
lahendamise, mis tähelepanu köidaks.
Mõtlesin
pealkirjale, et miks just selline- „Kiusatute kaitsja“. Siis vaatasin
originaalpealkirja -„Harmin paikka“ ja sain aru, et võimalikud on ka teised
variandid.
Tahaksin
lugeda mõnd uuemat Maria Kallio lugu, see „Harmin paikka“ on pärit 1994. aastast ning praeguse kiire elutempo juures vananenud. See, mis toona imestama pani, ei
pane tänast lugejat Eestis enam imestama.
Vist
Antti vanemate riiulilt leidis Maria plaadi, millel Mauno Kuusisto laulis “Kertokaa
se hänelle“. Laulu, mille ta 1959.a. kuulsaks laulis. Mina kuulasin seda
1983.a. sündinud Heikki Koskelo
esituses.
Otsisin välja algupärase laulu „Dicitencello vuie“ Mario del Monaco esituses, see ei ole nii läägelt magus kui soomlaste esitus.
Otsisin välja algupärase laulu „Dicitencello vuie“ Mario del Monaco esituses, see ei ole nii läägelt magus kui soomlaste esitus.
Ja nii
laulis „Dicitencello vuie“ Cliff Richard, selle järgi tahaks kohe tantsida.
Läksin hoogu, kirjutan edasi krimkadest.
„Kõik
tema hirmud“
Inglise
keelest tõlkinud Eva Nooni
Päikesekirjastus
2017
303
lehekülge.
Moto:
Iga hirm on iha. Iga iha on
hirm.
Sigaretid hõõguvad puude all,
kus Staffordshire’ mõrvarid ootavad oma kaasosalisi. Ja ohvreid. Iga ohver on
kaasosaline.
James
Fenton „Staffordshire’i mõrvar“.
Sellelt
raamatult ootasin ma palju, sest autori debüütteos „Mõrva väärt“ meeldis mulle
väga Peter Swanson "Mõrva väärt" .
„Her
Every fear“ nii hea ei ole. Tutvustus kruvis ootused kõrgeks:
Häiriv ja salakaval. Peter
Swanson viib hirmu täiesti uuele tasemele. – Goodreads
Kõik ohud ei pesitse ainult
sinu peas…
Kate Priddy on kogu elu olnud
pisut neurootiline ja kaldunud ärevusele. Kui Kate’i Bostonis elav nõbu Corbin
Dell teeb talle ettepaneku ajutiselt kortereid vahetada, jääb Londonis kunsti
õppiv neiu nõusse, lootes, et uus keskkond aitab tal üle saada hiljuti kogetud
traumast.
Üsna varsti pärast saabumist
Corbini uhkesse Beacon Hilli korterisse teeb Kate ehmatava avastuse: tema
naaber Audrey Marshall on tapetud. Kui politsei Corbini kohta aru pärib, on
vapustatud Kate’il neile vähe vastuseid, küll aga palju küsimusi, ning tema
uudishimu süveneb, kui ta kohtab Alan Cherneyt, kena vaikset meest, kelle
üürikorter asub teisel pool sisehoovi. Alani sõnul käis Corbin korduvalt
Audreyl külas, ometi väidab too, et isegi ei tunne neiut. Pärast kohtumist
Audrey endise peigmehe Jackiga, kes on veendunud, et mõrvar on Corbin, hakkab
ka Kate kahtlema.
Ajavahest uimase ja emotsionaalselt
tasakaalutu Kate’i kujutlused on täis minevikuõuduse põhjustatud koledust ning
ta ei suuda iseennastki lõpuni usaldada… Kuid Kate’i fantaasiates keerlev õudus
pole kaugeltki nii väärastunud ja surmav kui see, mis teda tegelikkuses ees
ootab. Sest kõik tema hirmud saavad tõelisuseks. Ja on palju-palju lähemal, kui
ta arvatagi oskab.
“Kõik tema hirmud” on
põnevusest särisev romaan, mida iseloomustab Peter Swansoni kõhedust tekitav
oskus maalida meile pilt inimpsüühika pimedaimatest soppidest ning tema
suurepärane anne luua selgelt eristuvaid süžeesid, mis on ta komeedina
põnevuskirjanike eliidi sekka lennutanud.
Tugev kiire tempoga põnevik, kus iga ukse taga
ja iga voodi all näib varitsevat mõni ründevalmis psühhopaat
Paljulubav!
Raamat siiski „Mõrva väärt“ taset ei ületa. Minu arvates jääb puudu just tempot
ja põnevust. Ka selles raamatus on erinevad jutustajad: Kate, Corbin, Alan jt.
ning samade sündmuste mitmekordne läbinämmutamine võtab tempot alla ja on
väsitav. Küll tuleb autorit tunnustada, et hirmu psühholoogiat ja psühhopaatide
(sala)elu valdab ta suurepäraselt. Kate hirmud ja tema võitlus ärevushoogudega,
Kate naabri Alani salaelu ja Corbini süümepiinad on kaasahaaravalt ja ehtsa
jubedusega edasi antud. Küllap pole ma ainuke, kes üksi kodus olles on tundnud,
et toas on keegi veel. Voodi alla pole ma vaadanud, suletud uksi ettevaatlikult
avanud küll. Raamat on peaaegu üleliia psühholoogiline põnevik. Lõpp on
etteaimatav, mitte küll nii magusas kastmes.
„Hattie
Hoffmani viimane vaatus“
Inglise
keelest tõlkinud Kristina Uluots
Päikese
kirjastus 2017
335
lehekülge
17 aastane koolitüdruk Hattie Hoffman kaob pärast Macbethi etendust, milles ta mängib leedi Macbethit. Mõni aeg hiljme leitakse ta tapetuna.
Autor
kasutab osavalt ära selle Shakespeare näidendi kurikuulsa needuse.
Selle
näidendiga on juba algusajast kaasas käinud kurikuulus needus, mis väidetavalt
alati tüki lavaletoojaid kimbutab.
Mõned
õnnetused, mis on kaasnenud Shakespeare’i tragöödiaga:
1606
oli maailma esietendus, leedit mängima pidanud poiss jäi palavikku ja suri.
Shakespeare pidi ise osa ära tegema.
1721
otsustas üks mees “Macbethi” etenduse ajal püsti tõusta ja teises rea otsas istuva
sõbraga juttu rääkima minna, kuid see vihastas näitlejaid nii, et nad võtsid
mõõgad väljad ja kupatasid mehed teatrist. Need tulid tagasi koos sõjaväega ja
põletasid teatri maha.
1936
Orson Welles tegi voodoo-”Macbethi”, trupis olid ka Aafrika trummarid ja nõid,
kes muutusid kurvaks, kui kriitik Percy Hammond arvustas lavastust. Kriitikule
pandi karmavõlg peale. Paari nädala pärast Hammond suri.
1947
näitleja Harold Norman pussitati kogemata lavastuse lõpus oleva mõõgavõitluse
käigus surnuks. Harold hakkas kolmapäeviti teatris kummitama.
Tutvustusest:
Keegi ei tea, kes ta tegelikult on…
Hattie Hoffman on kogu oma elu
rolle mänginud: eeskujulik õpilane, eeskujulik tütar, eeskujulik kodanik. Aga
Hattie tahab midagi enamat, midagi suuremat ja, nagu lõpuks selgub, midagi väga
ohtlikku. Kui Hattie julmalt surnuks pussitatakse, rebib tragöödia tema väikese
kokkuhoidva kodulinna ribadeks.
Peagi saab selgeks, et Hattiel oli vägagi
kompromiteeriv salasuhe. Tekib küsimus, kes veel sellest teadis? Ja kui kaugele
oleksid nad valmis minema, et suhtele lõpp teha? Hattie poiss näib tema surma
tõttu lausa hullunud, aga võib-olla oli ta Hattiesse nii sügavalt armunud, et
tüdruk oli muutunud tema jaoks kinnisideeks? Või sattus Hattie oma impulsiivse
ja uljaspäise iseloomu tõttu lihtsalt valel ajal valesse kohta, mis viis lõpuks
tema vägivaldse surmani kellegi võõra käe läbi?
Raamat
algab mõrvatud Hattie Hoffmani leidmisega, kuid surm ei takista Hattiel edasi
olemast raamatu peategelane. Liikudes ajas edasi (mõrva uurimine) ja
tagasi (mis juhtus enne surma) jutustavad lugu Hattie Hoffman, tema inglise
keele õpetaja Peter Lund ja šerif Del Goodman. Nii jälgib lugeja sündmustikku
ja tegelasi kolme erineva jutustaja vaatevinklist, mis on huvitav, kuid kõik
kolm jutustajat ei ole võrdväärsed.
Hattie
on osav jutustaja. Nagu näitleja kooliteatris, on ta näitleja ka eluteatris.
Pigem isegi vist lavastaja, kes mängib inimestega sihikindlalt ja eesmärgile
orienteeritult. Pärast Hattie surma leiab ema tema arvutist tabeli, milles lahtrid pealkirjadega „Tegelane“, „Põhijooned“, „Vajadused“ ja „Lavajuhis“. Nii on Hattie
kaardistanud oma kooliõed, sõbrad ja vanemadki.
Del
Goodman on väikelinna šerif, kes tunneb survet lugu lahendada, kuna on Hattie isa sõber. Üllatus- üllatus, uurija
isiklik elu on üsna kõrvale jäetud kuni raamatu lõpuni ja siis on selle
puudutamine vajalik, et vastu võtta tähtsaid otsuseid. Inimlik ja sümpaatne
uurija, minu lemmiktegelane raamatus.
Peter
Lund on suurlinnast koos naisega maale kolinud inglise keele õpetaja, kes maaeluga
ei kohane ja teadagi, mis nüüd juhtuma hakkab.
Raamat
on kaasaegne ja originaalse sündmustikuga, kuid vaatamata
eelöeldule lugeda väga põnev ei ole.
Kolmest
loetud krimkast jätan selle viimasele kohale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar