Saaremaa
Ooperipäevadel ja Birgitta festivalil ma sel suvel ei käinud. Mõnd kontserti
abikaasaga siiski külastasime. Padise mõisa Kalju lava jääb meie koduteele. Ei
taha midagi paha öelda nende bändide kohta, kes seal esinesid, aga meie tulime
poole pealt ära. Ei ole lihtsalt minu muusika ja õnneks jagame abikaasaga
muusikalist maitset, teatud doosideni. Seal Kalju laval mõtlesin enne kontserdi
algust, et kui tore: nii palju noori emmesid on oma põnnidega välja tulnud,
kontserdisaali nad lastega ju ei pääse. Aga kui kontsert pihta hakkas palus
bänd, et lapsi lava ette ei lastaks tantsima ja parem kui nad lava taga mänguplatsil
ka kõva häält ei teeks. Küllap jäi nüüd noortel emmedel muusikaline elamus
saamata, sest enamus aega kulutasid nad väikeste rahutute hingede rahustamiseks
ja kinnihoidmiseks. Mis ma öelda tahan, on see, et vabaõhu-kontserdi kavad võiksid mitmekesise publikuga arvestada või eelnevalt teada anda, et lapsed ei ole
oodatud.
Aga septembris
tuli mulle vastupandamatu ooperiigatsus peale.
Vanas
laulus öeldakse, et ooper algab puhvetist. Minu jaoks algab ooper hetkel kui
istun saalis ja orkestriaugus algab pillide häälestamine. Korralik kakofoonia,
aga rõõmus ootusärevus poeb hinge, kurjad/kurvad mõtted kaovad ja süda hakkab
teistmoodi lööma.
14.09.
läksime Estoniasse teist korda kuulama Wagneri „Lendavat hollandlast“. Richard Wagner "Lendav hollandlane"
"Estonias"
Eilne
etendus oli eriline sellepoolest, et ühtlasi tähistati Ivo Kuuse 80. juubelit. Etendus algas Eesti Rahvusringhäälingu
arhiivimaterjalidest koostatud lühifilmiga Ivo Kuuse loometeest Estonia teatris.
Väga tore oli vaadata, küll ainult katkendeid, juubilari laulmas koos Anu
Kaalu, Margarita Voitese, Leili Tammeli, Helvi Raamatu, Helgi Sallo, Sirje Puura ja mitmete
teiste Estonia naissolistidega. Nii laulis juubilar ka Estonia 1984.a „Lendavas
hollandlases“ Eriku osa. Senta rollis
oli toona Helvi Raamat ja Hollandlane –
Mati Palm, oli samuti juubelietendusel kohal, või Tiit Kuusik. Mina Ivo Kuuske
laval ei ole näinud. Sattusin ooperisse
esimest korda Tartu Ülikoolis õppides, taasavastasin ooperi alles siis kui noorimad
lapsed etendusele kaasavõtmiskõlbulikeks said.
Juubilar
oli ise kohal ja publik, kus oli palju tema õpilasi ja vanu estoonlasi, aplodeeris talle püsti seistes. Aarne Miku
lühikõnest jäi meelde meenutus Tiit Kuusikust, kes olla öelnud, et järjest
rohkem noori mehi saab 80-seks. Mulle juba täiesti arusaadav huumor.
14.09.
dirigeeris Mihhail Gerts. Dalandi osas
Priit Volmer, Hollandlane Rauno Elp ja
Senta Heli Veskus. Uus koosseis minu
jaoks. Esimesel korral oli Dalandi rollis Ain Anger, kellele mu tähelepanu
koondus, seekord nautisin Rauno Elpi häält Hollandlase osas. Just nimelt häält,
millesse artist pani pinget ja dramaatikat, seevastu lavalises plaanis on
Hollandlane staatiline: seisab- istub kuju. Samas jälle II vaatuse ööklubi vägagi liikuvas stseenis häiris mind, et Elp liiga hästi mängis purjus inimest.
Kohe meenus Elp "Faustis" Margareta purjus vennana.
Ooper
ei ole film, kus kõik peab eluliselt usutav olema. Ööklubi stseenis oodanuks ma
rohkem koreograafilist lahendust, sellisel kujul on laval värvikirev sagimine, mis
muutub igavaks.
Heli Veskuse
Senta meeldis mulle väga, isegi rohkem kui esimese etenduse Senta . Lüüriliselt
dramaatiline kaasahaarav osatäitmine.
Tegelikult
ma seekord etendust rohkem kuulasin kui jälgisin. Wagneri avamängu lasin endast
läbi silmad kinni. Wagneri muusika annab mulle energiat, tööl praegu keerulised
teemad ja rasked ajad, aga millal ei oleks.
Youtubest leidsin Ivo Kuuse laulmas "Lucia de Lammermooris"
ja muidugi koos Helgi Salloga "Krahvinna Marizas"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar