Kasvatamishirm.
Värskemad
uuringud laste kasvatamisest.
Po
Robinson ja Ashley Merryman
Inglise
keelest tõlkinud Eve Rütel.
Kirjastus
„Tänapäev“ 2014
Uusimad
teadmised lastekasvatamisest on mind kogu aeg huvitanud, eriti siis kui oma
lapsed väiksed olid. Benjamin Spocki raamat oli ilmumise ajal 1978 aastal midagi
suisa ilmutuslikku ja abi oli sellest noortele vanematele palju. Sellist
raamatut ei olnud eesti keeles lihtsalt varem ilmunud. 90-ndatel kui noorimad
lapsed sündisid, oli Spock juba põlu all, aga seevastu juba hulgaliselt ilmunud tõlkeraamatuid nii pediaatriast kui ka koolieelsest pedagoogikast.
"Kasvatamishirmu" lugesin, kuna sirvides tundus huvitav ja tahtsin lapselapsi paremini mõista.
Raamat on iga Sharm el Sheikhis basseini ääres lugemisele kulutatud tundi väärt. Pealegi sain paljud seisukohad oma lastega läbi arutada kohe.
Tutvustuse
kohaselt paljastab raamat uue aja kasvatusteaduse varal, kui suurele osale meie
paljudest raudkindlatest seisukohtadest laste kohta ei saa enam toetuda. Aga see
ei ole akadeemiline käsitlus, raamat on kirjutatud lahedas soravas ja selges keeles ning väga hästi tõlgitud.
Sissejuhatuses
Miks vanemate vaist oma laste kohta võib
olla nii ekslik, on öeldud: „Praegu
pärast kolm aastat kestnud uurimistööd, võime Ashleyga lõpuks näha, et see,
mida pidasime oma „vaistuks“, kujutas endast tegelikult vaid intelligentseid,
informeeritud reaktsioone. Asju, mille olime endale selgeks teinud. Protsessi
käigus avastasime sedagi, et neid reaktsioone ähmastas segapuder
soovmõtlemisest, moralistlikest eelarvamustest, nakkavatest moehullustest, enda
eluloost ja vanadest (kummutatud) psühholoogilistest seikadest-kõik terve
mõistuse arvelt“.
Ma
ei tea, kas tänapäeva noored lapsevanemad tunnevad nii, mulle oli küll tagantjärgi hinnates tuttav tunne.
Sellised
toredad peatükid on raamatus:
Kiituse
äraspidine võim. Muidugi on ta eriline. Kuid uusimad uurimused
väidavad, et kui lapsele seda öelda, rikub see ta ära. See on neurobioloogiline
fakt.
Kaotatud
unetunnid. Üle kogu maailma magavad
lapsed praegu ööpäevas tunni võrra vähem kui 20 aastat tagasi. Hind: intelligentsuse
langemine, emotsionaalse heaolu vähenemine, hüperaktiivsus
tähelepanupuudulikkusega (ADHD) ja ülekaal.
Miks
lapsed valetavad. Võime ju ausust väärtustada,
kuid uurimustulemused on ühesed. Enamik klassikalisi tõerääkimise edendamise
strateegiaid innustavad lapsi vaid paremini valetama.
On mõned
peatükid, mis esmapilgul tunduvad puhtameerikalikud:
Miks
valged vanemad rassiteemat ei puuduta, kuid siit leiab mõtteid, kuidas ja kas üldse
erinevusi, mitte ainult nahavärvi, lastele selgitada.
10
huvipakkuvat peatükki!
Näiteks
veel: Õe-venna mõju. Freud oli
eksiteel. Shakespearel oli õigus. Miks õed vennad tegelikult kaklevad.
Mind
üllatas kõige rohkem peatükk Kiituse
äraspidine võim. Olen alati olnud arvamusel, et kui last kiita, turgutab see
tema enesekindlust. Ameerika teadlane Carol Dweck aga eksperimenteeris mõttega,
et alati ei ole see nii. Dweck kahtlustas, et see annab tagasilöögi kui laps
seisab esimest korda silmitsi läbikukkumiste või raskustega. Paljukiidetud
lapsed ülehindavad oma nutikust ja alahindavad pingutuse olulisust. Liigne
kiitmine moonutab laste motivatsiooni; nad hakkavad tegema üksnes kiituse
nimel, kaotades silmist ärategemisest tuleneva seesmise rahuldustunde. Dwecki
uuringud näitasid ka ,et sageli kiita saanud lapsed muutusid konkureerivamateks
ja olid rohkem huvitatud konkurentide jalga alla tallamisest .
Lk.
„Kui õpilasekeskkooli jõuavad, peavad
mõned neist, kellel põhikoolis läks hästi, suuremas ja nõudlikumas keskkonnas
vältimatult rabelema hakkama. Need, kes võrdsustasid oma varasema edu
kaasasündinud andekusega, kahtlustavad, et tegelikult on nad kogu aeg rumalad
olnud. Nende hinded ei parane kunagi, sest tõenäoline võti nende parandamise
juurde-pingutuse suurendamine-tundub neile lihtsalt järjekordse tõendina
saamatusest.“
Kogesin
seda sageli, et mu „targad“ lapsed ei suutnud, osanud ega tahtnud pingutada.
Igasugune pingutus tegi nad ebakindlaks.
Sama
huvitav oli peatükk Miks lapsed valetavad.
Tegelikult valetavad kõik lapsed, see näitab nende intelligentsust ja
valetamist õpivad nad põhiliselt meilt- täiskasvanutelt.
Jälle
väga huvitav peatükk nr.9 Oskab
teistega ilusti mängida. Miks
nüüdisaegne emotsionaalne süvenev kasvatusviis pole suutnud toota inglite
põlvkonda. Siit jõudsin mõtetega koolikiusamise juurde.
Lk.
269 ütlevad autorid: „Laste arengu
valdkonnas on teadmiste aardekamber valla igaühele, kes neist kahest levinud
eelarvamusest vabaneb.
Esimene neist on, et laste psüühikas
toimuvad asjad samamoodi nagu täiskasvanutel. Selle vildaka mõttevundamendi
paremaks määratlemiseks nimetagem seda „sarnase mõju eksijärelduseks.
…..Sarnase mõju eksijäreldus
aitab selgitada ka seda, miks ühiskond laste kiitmisega omadega rappa läks. Paljudes
uurimustes on kiitus töötavate täiskasvanute puhul ilmnenud tõhusa mõjurina.
Täiskasvanutele meeldib kiita saada. Kui lapse seismist motivatsiooni võib
kiitus õõnestada, siis täiskasvanute puhul see nii ei ole….Kuna kiitus meile endale nii
väga meeldib, arvasime vaistlikult, et laste sellega ülekülvamine on kasulik.
Teine eeldus, millest tuleb
loobuda, on see, et positiivsed omadused suudavad laste negatiivsetele joontele
ja halvale käitumisele tingimata vastu astuda ja selle välja tõrjuda. ….Siis
aga õpetas Victoria Talwar meile, et lapse ebaausus on märk intelligentsusest
ja sotsiaalsest taibust. Nancy Darling selgitas, kuidas teismeliste pettusin nooruki
identiteedi väljakujunemisel peaaegu vältimatult vajalik. Laurie Krameri
uurimus näitas meile, kuidas pime pühendumine õiglusele ja erapooletusele võib õdede-vendade suhted kraavi ajada.“
See
raamat paneb mõtlema .
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar