2015,
Suurbritannia
Režissöör
ja stsenarist Andrew Haigh (David Constatine’i lühijutu ainetel)
Operaator
Lol Crawley
Osades
Charlotte Rampling (Kate)
Tom
Courtenay (Geoff).
Sellest filmist on palju kirjutatud. Näiteks „Sirbis“ http://www.sirp.ee/s1-artiklid/film/vaikne-lugu-suurest-kirest/,
Müürilehes
http://www.muurileht.ee/45-aastat-aja-augus/
Nende
ja teiste kirjutiste valguses, mis ma
enne filmi vaatamist läbi lugesin, oli selge, et midagi tarka mul lisada ei ole. Otsustasin juba ette keskenduda oma tunnetele seoses filmiga.
Filmile
mõeldes
leian kohe rea sarnasusi hiljuti loetu või nähtuga:
Film
„Adaline aeg“film. Enne pulma aastapäeva tähistamist ilmub suhteid segama mehe
vana armastus. „45 aastas“ mehe aastate tagune armastatu Katya, kes on küll surnud, kuid kelle laip leitakse
jääliustikust väljanägemiselt sama
noorena kui 50 aastat tagasi. Õnneks
filmis laipa siiski ei näidata. „Adaline ajas“ säilib noor naine muutumatuna üle saja aasta
tänu teda tabanud välgulöögile. Adaline armsam viib naise vanematekoju, kus
selgub, et noormehe isa oli nooruses Adaline armastatu ja mis sellest kõigest siis välja tuleb.
Teatris-
N. Simon „ Paar sentimeetrit armastuseni“teater Etenduses Maggie kurtis, et surnud Julia vari
on nende abielus kohal iga päev . Filmi Katie ütles peenemalt, et juba mitu päeva on meie
majas tunda Katya parfüümi.
Raamatus
„Harold Fry palverännak“. Selle raamatu lugemisega olen alles poole peal.
Nii
film kui ka raamat algavad sellega, et mees saab kirja. Filmis tuleb kiri
kelleltki, kes teatab, et mägedest on leitud 50 aastat tagasi kadunud Katya laip. Raamatus saab mees kirja endiselt kolleegilt ja sõbralt, naiselt, kes
on suremas. Harold läheb vastust posti
panema, jalutab ühest postkastist teiseni kuni otsustab kirja ise kohale viia,
mis tähendab üle 700 miili jalgsirännakut. maamiil
1,609 km. Mis mõlemas, nii raamatus kui ka filmis ühist, mõlemad mehed muutuvad tegusamaks ja...... iseseisvamaks on see õige sõna.
Filmi Geoff julgeb oma Katyale ainult mõelda,
vaatab vanu pilte, hakkab uuesti suitsetama, korraks mõtleb ka reisile šveitsi, kuid
loobub sellest kohe. Raamatu Harold alustab pikka palverännakut, sellest oma abikaasat isegi teavitamata. Sellest raamatust kirjutan, kui läbi loetud, tõeliselt
hea raamat.
Vaatasin
filmi enda seisukohalt. Ealt sobilik, mõtlesin, kuidas käituksin mina Kate
asemel sarnases olukorras. Nii mõeldes tundusid filmi sündmused ja konflikt ülepaisutatud ja ületähtsustatud.
See,
mis toimus enne meid, ei võiks endast nii välja viia. Mulle jääb arusaamatuks tutvustusest
loetud „Esimese armastuse ülessulamisest
kujuneb metafoor, mis paneb abikaasade jaoks käest libisema koosveedetud
pikkade aastate tähenduse“. Loomulikult soovib iga naine olla oma abikaasa
elu suurim armastus ja maha vaikida need, kes olid mehe elus enne. Aga siis on
targem mitte urgitseda selles, mis oli „enne meid“. Tegelikult ei taha teadagi
,mis oli enne, teise ringi abikaasadel ei tule see kõne allagi. ( Mõnikord on
see siiski vajalik, meenus raamat „Üksainus
hingetõmme“ raamat).
Ühes
filmi arvustuses kirjutati eluaegsest valest inimeste vahel. Ma ei näe siin valet, kui pooled ei ole just vandunud
teisele poolele kõike ära rääkida, mis juhtus „enne meid“. Tõel on piirid ja
abieluski õigus mingile privaatsusele.
Ma
ise lubaksin mehel leinata, üksi olla, mida iganes. Kui olukord hakkaks mulle
närvidele käima, ignoreeriksin, ütleksin talle, küll läheb üle.
Ma
ei usu, et 50 aasta tagune sündmus saab kustutada 45 aastat abielu. Siis on see
sündmus vaid ajend ja abielu enne katki.
Vaatasin
filmi ja mõtlesin, mis nüüd saab: kas Geoff ütleb pulma aastapäeva kõnes midagi
valesti või plahvatab Kate, kuid ei. Sõbranna, kellega koos filmi vaatasin,
mõtles kogunisti kriminaalsele süžeele, et Geoff ise lükkas Katya kaljult alla. Ka seda mitte.
Oligi lihtsalt selline film näitamaks, et vanade abielupaaride näiliselt idüllilise elu varjus on probleeme ja tundetorme ning kartusest üksi jääda tehakse head nägu halva mängu juures.
Oligi lihtsalt selline film näitamaks, et vanade abielupaaride näiliselt idüllilise elu varjus on probleeme ja tundetorme ning kartusest üksi jääda tehakse head nägu halva mängu juures.
Kuidas
tõlgendada Katie pisaraid filmi lõpus? Olid
need meeleheite pisarad, et mees on armastanud enne teda kedagi teist, võib-olla
palju tugevamalt kui teda ja nüüd ei ole miski enam endine.
Olid
need rõõmupisarad, et kõik on taas endine, nad suutsid uuesti alustada ja
armastus on alles. Rõõmupisarateks oli Kate nägu liiga meeleheitel ja karm.
Mina
ei tea.
„45
aastat“ ei reastu mu lemmikfilmide hulka aga film meeldis mulle.
Kummardan
näitlejate mängu ees. Tänavusel Berliini
filmifestivalil said näitlejad Charlotte Rampling Kate Mercer osa eest ja Tom
Courtenay Geoff Mercer osa eest Kuldkarud . Mulle meeldis operaatori töö- need läbi
auto- ja majaakna filmitud kaadrid ning halastamatud suured plaanid.
Mulle
väga meeldis filmi heli, näitleja hääled taustahelidega: teler, tuulehoog,
auto jne, lõi erilise
kohaloleku tunde.
„Adaline aeg“ meeldis enam- mõtlesin välja, miks. Adalines mängisid kaunid noored inimesed. „45
aastas“ olid esiplaanil vanad inimesed, ka suures plaanis. See tegi filmi
nukramaks ja süngemaks kui see tegelikult oligi. Öeldagu mis tahes, vanadus ei
saa kauniduses noorusega füüsiliselt võistelda ja inimest tõmbab ilu poole.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar