Birgitta festival 2015
Frederico Fellini
„Orkestriproov“
Federico Fellini filmi „Orkestriproov“
järgi valminud muusikaline etendus.
Režisöör-lavastaja Georgi Isaakjan
Dirigent Simone Fermani (Itaalia)
Natalia Satsi nimeline
muusikateater, Moskva.
Rahvusooper “Estonia” ooperikoor. Koormeister Elmo Tiisvald
Rahvusooper “Estonia” ooperikoor. Koormeister Elmo Tiisvald
Olen näinud 2004.a.
Sakala keskuses (veel!) Roman Baskini lavastatud „Orkestriproovi“, mis oli
läbinisti vaimukas etendus, naersin pisarateni. Näitlejatest meenuvad esimese
hooga Andres Noormets, Pirjo Levandi, Raivo E. Tamm ja Roman Baskin dirigendi
rollis dirigeerimas Narva Linnaorkestrit.
Ootasin vist midagi
sarnast.
Aga nähtu põhjal tuleb
esile tõsta lavastuse muusikalist külge, draamapool oli nõrgem. Esiteks toimus
vestlus laval retsitatiivis, tekst ei olnud kaasaegne ja ei tõmmanud kaasa.
Lood, mida näitlejad-pillimehed oma muusikariistadest rääkisid, oli aegumatult
õiged ja kaunid, kuid võõras keeles räägitu, võõras paatos ja rõhud ei haaranud
kaasa. Hea leid oli suure ekraani kasutamine, see tõi näitlejate näoilmed ja
selle kaudu emotsioonid vaatajani, ilma ekraanita oleks etendus lahja olnud.
Tore oli näha ja kuulda ekraanilt, mida kuulus dirigent intervjuul
dirigeerimisest rääkis.
Eraldi tahangi esile tõsta
dirigenti. Selles etenduses oli laval päris dirigent, maestro Simone Fermani
(Itaalia), kes on Giuseppe Verdi tütre lapselapselaps. Iga Itaalia
dirigent oleks huvi pakkunud, aga mõelda vaid, Verdi enda lapselapse………
Orkester kandis ette
Rossini avamängud ooperitele „Sevilla habemejaja“ ja „Wilhelm
Tell“ ning Verdi „Aida“ ja „Saatuse jõud“ avamängud. Solistid
laulsid aariad Donizetti ooperist „Lucia de Lammermoor “, Verdi „Othellost“
("Canzone del Salice"), ja Donizetti „Armujoogist“ („Una Furtiva
Lacrima“). "Othello" sopran oli ikka väga hea.
Kahjuks ostetud kavas
ettekantu nimetusi ja solistide nimesid ei olnud.
Kaasatud oli Estonia koor,
kes kandis ette „Orjade koori“
ooperist „Nabucco“, mis markeeris II vaatuse alguses pillimeeste mässu
dirigendi vastu. Mäss jäi siiski kontekstist välja ühes lippude lehvitamise ja
käratsemisega, sest leebest, hea-tahtlikust ja rõõmsast dirigendist nagu
maestro Simone Fermani on, ei olnud vastet kurjale saksa dirigendile Fellini
loos.
II vaatuse lõpetasid
Leonora aaria ja avamäng Verdi ooperist „Saatuse jõud“,(„T tutto verdi.
La forza del destino.“) Tahaksin väga seda Verdi kõige dramaatilisemat
ooperit näha.
Siin Simone Fermani
Natalia Satsi nimelises Moskva Muusikateatris dirigeerimas
avamängu ooperile „Saatuse
jõud“:
Lavastuse selline ülesehitus läks hästi
peale neile, kes tervet ooperit ära vaadata ei jõua, parimate palade
galakontserdi aga meelsasti vastu võtavad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar