9. august 2015

Haydn "Loomine" Birgitta festivalil 07.08.2015

Loomine
Joseph Haydn, lavastatud oratoorium LOOMINE
Birgitta festival 2015 08.08.2015

Dirigent Risto Joost
Lavastaja Ran Arthur Braun, Iisrael
Kunstnik Justin Arienti, Suurbritannia
Lavakujunduse teostajad Joanna Juhkam ja Krete Tarkmees (Eesti)

Vokaalsolistid
Marcin Bronikowski (Poola)bass- Rafael, Aadam











Juhan Tralla (Mannheimi Rahvuslik Teater, Saksamaa), tenor- Uriel












Alfia Kamalova (Gelsenkircheni Muusikateater, Saksamaa), sopran- Gabriel, Eeva










Läti riiklik  koor Latvija
Tallinna Kammerorkester
Lavakaskadöörid Stunt 360 ( Taani)

Haydn alustas oratooriumi kirjutamist aastal 1796. „Loomine“ põhineb piiblilool ja psalmidel ning John Miltoni poeemil „Kaotatud paradiis“. Kunagi ammu on sellest poeemist katkendeid avaldatud „Vikerkaares“, otsisin, aga nii kiiresti üles ei leidnud. 1798, kui oratoorium valmis, oli helilooja 66 aastane. Oratooriumi avalik ettekanne toimus 19. märtsil 1799 Viini Burgtheatris. Oratoorium tõi Haydnile suure tunnustuse ja seda peetakse valgustusaja manifestiks. 

Lavastaja Ran Arthur Braun ütleb etenduse kohta nii:
Maailma loomine, Eedeni aia sünd otse publiku keskel. Tegu on interaktiivse  muusika- ja draamaetendusega, kus tantsud, akrobaatilised trikid ja muusika ühinevad visuaalfüüsiliseks poeesiaks.
“Liikuvuses oleva Poeesia triumf! Jumalik Muusika ja Suurejooneline Teatrikogemus! Suur Pauk ja Elu Sünd. International Physical Theater’i etendus, tellitud ja kavandatud spetsiaalselt Birgitta Festivali jaoks. Pange kõik meeled valmis, laval astuvad ühel häälel üles enam kui 100 esinejat!”

Ja nii oligi: interaktiivne muusikaline akrobaatikaetendus, mille käigus tuuakse  vaataja ette maailma loomine kuuenda päeva lõpuni e. siis inimese loomiseni ja teises vaatuses Eva ja Aadama elu paradiisis ning kõige taustaks –saatjaks kiitus jumalale.

I vaatuse maailma loomise loo kannavad ette kolm inglit, keda saadab inglite koor. II vaatuses võtavad kaks inglit Aadama ja Eva osa ning ingel Uriel jätkab jutustamist ja jumala kiitmist. Jumal lõi inimese, kuna ta oli nii hea ja ilusa maailmaga valmis saanud ja ta tahtis, et keegi seda näeks ning tema kätetööd kiidaks.

Väga head olid etenduses taani kaskadöörid, isegi liiga head. Selles mõttes liiga head, et tähelepanu kandus muusikalt  akrobaatidele. Ei saa ju vaatamata jätta kui inglid saalis pea kohal lendavad ja tuleakrobaat laval tõrvikuid keerutab.  Oli väga häid numbreid. Esimese, mis mulle meeldis, ristisin „rakkude pooldumise numbriks“.








Lauljatest meeldis mulle enim sopran Alfia Kamalova, kes on õppinud Eesti Muusikaakadeemias ja Sibeliuse Akadeemias. Tema sopran helises eriti kaunilt kloostrimüüride vahel.
Muusika nautimist segas pisut koori pidev liikumine lavale seatud tellingutel ja treppide kääksumine. Etenduse visuaalne külg ületas seekord muusikalise. Aga oli väga hea piibliloo õppetund, mida saatis Haydni kaunis ja ülev muusika. Ja rahvale meeldis

Ma hea meelega kuulaksin oratooriumi ettekannet veel kusagil kontserdisaalis.





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar