Loomine
Joseph
Haydn, lavastatud oratoorium LOOMINE
Birgitta
festival 2015 08.08.2015
Dirigent
Risto Joost
Lavastaja
Ran Arthur Braun, Iisrael
Kunstnik
Justin Arienti, Suurbritannia
Lavakujunduse
teostajad Joanna Juhkam ja Krete Tarkmees (Eesti)
Vokaalsolistid
Marcin
Bronikowski (Poola)bass- Rafael, Aadam
Juhan
Tralla (Mannheimi Rahvuslik Teater, Saksamaa), tenor- Uriel
Alfia
Kamalova (Gelsenkircheni Muusikateater, Saksamaa), sopran- Gabriel, Eeva
Läti
riiklik koor Latvija
Tallinna
Kammerorkester
Lavakaskadöörid
Stunt 360 ( Taani)
Haydn
alustas oratooriumi kirjutamist aastal 1796. „Loomine“ põhineb piiblilool ja
psalmidel ning John Miltoni poeemil „Kaotatud paradiis“. Kunagi ammu on sellest
poeemist katkendeid avaldatud „Vikerkaares“, otsisin, aga nii kiiresti üles ei
leidnud. 1798, kui oratoorium valmis, oli helilooja 66 aastane. Oratooriumi avalik
ettekanne toimus 19. märtsil 1799 Viini Burgtheatris. Oratoorium tõi Haydnile
suure tunnustuse ja seda peetakse valgustusaja manifestiks.
Lavastaja
Ran Arthur Braun ütleb etenduse kohta nii:
„Maailma loomine, Eedeni aia sünd otse
publiku keskel. Tegu on interaktiivse
muusika- ja draamaetendusega, kus tantsud, akrobaatilised trikid ja
muusika ühinevad visuaalfüüsiliseks poeesiaks.
“Liikuvuses oleva Poeesia
triumf! Jumalik Muusika ja Suurejooneline Teatrikogemus! Suur Pauk ja Elu Sünd.
International Physical Theater’i etendus, tellitud ja kavandatud spetsiaalselt
Birgitta Festivali jaoks. Pange kõik meeled valmis, laval astuvad ühel häälel
üles enam kui 100 esinejat!”
Ja
nii oligi: interaktiivne muusikaline akrobaatikaetendus, mille käigus tuuakse vaataja ette maailma loomine kuuenda päeva
lõpuni e. siis inimese loomiseni ja teises vaatuses Eva ja Aadama elu
paradiisis ning kõige taustaks –saatjaks kiitus jumalale.
I
vaatuse maailma loomise loo kannavad ette kolm inglit, keda saadab inglite koor.
II vaatuses võtavad kaks inglit Aadama ja Eva osa ning ingel Uriel jätkab
jutustamist ja jumala kiitmist. Jumal lõi inimese, kuna ta oli nii hea ja ilusa
maailmaga valmis saanud ja ta tahtis, et keegi seda näeks ning tema kätetööd
kiidaks.
Väga
head olid etenduses taani kaskadöörid, isegi liiga head. Selles mõttes liiga
head, et tähelepanu kandus muusikalt
akrobaatidele. Ei saa ju vaatamata jätta kui inglid saalis pea kohal
lendavad ja tuleakrobaat laval tõrvikuid keerutab. Oli väga häid numbreid. Esimese, mis mulle
meeldis, ristisin „rakkude pooldumise numbriks“.
Lauljatest
meeldis mulle enim sopran Alfia Kamalova, kes on õppinud Eesti Muusikaakadeemias
ja Sibeliuse Akadeemias. Tema sopran helises eriti kaunilt kloostrimüüride
vahel.
Muusika
nautimist segas pisut koori pidev liikumine lavale seatud tellingutel ja treppide kääksumine. Etenduse visuaalne külg
ületas seekord muusikalise. Aga oli väga hea piibliloo õppetund, mida saatis
Haydni kaunis ja ülev muusika. Ja rahvale meeldis
Ma hea meelega kuulaksin oratooriumi ettekannet veel kusagil kontserdisaalis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar