Tom
Stoppard
„Midagi
tõelist. Uurimus armastusest.“
tõlkija
Jaak Rähesoo
lavastaja
Enn Keerd
kunstnik
Liina Unt
valguskunstnik
Margus Vaigur
muusikaline
kujundaja Feliks Kütt .
Esietendus
24. juulil 2015 „Endla“ teatri Suures saalis
Osades
Kadri Adamson, Ago Anderson, Ireen Kennik, Priit Loog, Meelis Rämmeld, Nora
Aurora Vahenurm või Laura-Retti Laos, Lauri Mäesepp või Mihkel Kallaste (TÜVKA)
Tom
Stoppardi, unustamatu „Rosencrantz ja Guildenstern on surnud“ ja ülimenuka
„Utoopia rannik „ autori tõenäoliselt maailmas enimmängitud näidend.
1999.a.
etendus „Midagi tõelist“ Vanalinnastuudios Roman Baskini lavastuses, mina pole näinud.
Tegelased:
Ago
Anderson -Max- keskealine näitleja , I vaatuses abielus Anniega, mängib koos Charlottega
Henry näidendis „Kaardimaja“. II vaatuses lavale ei tule, kuid saame teada, et suhtes uue näitlejannaga.
Ireen
Kennik -Charlotte- näitlejanna, I vaatuses abielus Henryga, mängib koos Maxiga Henry
näidendis „Kaardimaja“. II vaatuses tunnistab Henryle, et pettis teda
abielus.
Meelis
Rämmeld -Henry – keskealine näitekirjanik, I vaatuses abielus Charlottega ja armusuhtes Anniega. II vaatuses abielus Anniega.
Näidendi „Kaardimaja autor. Armastab popmuusikat, eriline lemmik Neil Sedaka „Oh, Carol“.
Kadri
Adamson -Annie- näitlejanna, I vaatuses abielus Maxiga. II vaatuses abielus Henryga. Brodie vabastuskomitee aktiivne tegelane.
Mängib koos Billyga 16. sajandi inglise
näitekirjaniku John Ford’i verepilastusteemalises
tragöödias 'Tis Pity She's a Whore“ („Kahju,
et ta on hoor“) Annabellat.
Priit
Loog- Billy- noor näitleja, mängib koos Anniega John Ford’i tragöödias 'Tis Pity She's a Whore“ („Kahju, et ta on
hoor“ Giovannit. Annie armuke.
Debbie-
17 aastane, Charlotte ja Henry tütar.
Brodie-
šoti noorsõdur, kes on süüdi mõistetud tundmatu sõduri haual pärja süütamise eest, ise väidab, et
militarismivastasel eesmärgi. Annie on võtnud tema vabastamise oma
südameasjaks. Ilmub II vaatuse lõpus lavale.
Nüüd
on sisu enam-vähem ümberjutustatud. Tegevus toimub kusagil eelmise sajandi viimases veerandis Londonis.
Näidend
on katse määratleda armastust erinevatest vaatepunktidest.
Vaatepunktid
on tõesti erinevad.
Siin
tsitaadid Charlottelt ja Henrylt (kavalehelt).
Henry: Ma mõtlesin, et oleme
truudust vandunud.
Charlotte: Sellised vanded pole
igavesed. Vaid lepped, mida tuleb iga päev uuendada. Sa mõtled, et vannud ja
kõik. Punkt. Et see on nagu betoonvundament, mis kannatab igasuguse pinge
välja. Et vandusid, ja rohkem pole vaja enam midagi tõestada. Tegelikult võid
olla natuke hooletugi, endale siin ja seal irooniat lubada, isoleeruda, kunas
soovid. Betoonvundament on eluks ajaks. Ka mina olen mõnes asjas loll, aga sina
oled idioot. Olid idioot.
Charlotte: Pea meeles, mida ma
ütlesin.
Henry: Mida nimelt? AA-jah. Et pole
igavesi vandeid, on vaid ajutised lepped. Õnnetuseks ei usu ma seda. Parem juba
olla idioot. See idiootsus meeldib mulle. „Ma kasutan sind, sest sa armastad
mind. Ma armastan sind, nii et kasuta mind“. Ole hooletu, hõivatud, egoistlik,
premenstruaalne- kõik on sulle andeks antud, ma olen igavesti sinu… Mis kunst
on armastada kellestki parimat? Armastus tähendab armastada ka halvimat. On see
romantika? Hüva. Siis peaks kõik olema romantika. Armastus, töö, muusika,
kirjandus, süütus, süütuse kaotamine….
II
vaatuses pakub Henry ja Charlotte tütar Debbie oma üpris toorevõitu armastuse
tähenduse.
Näidendis
on kasutatud huvitavat võtet: näidend näidendis, millest kohe arugi ei saa. Taustaks võib kavalehelt lugeda katkendit
Marek Tamme „Kirjandus elu ennetamas“ ja Leonid Stolovitsi artiklist „Kunsti
prognostiline toime.“
Kavaleht
on üldse huvitav. Sellelt võib lugeda „12 müüti petmise kohta„ ja
intervjuud Tom Stoppardiga ja tsitaate
armastusest. Näiteks on Cher öelnud: „Abikaasa on nagu lõkketuli- ta levib mujale, kui ta jäetakse tähelepanuta“.
Annie
osas üllatas mind meeldivalt Kadri Adamson. Annie on staar laval ja elus, nii
enda kui ka Henry elus. Armastus on tema kutsumus. Maxi maha jättes saab ta Henry muusaks ja
suunajaks. I vaatuses olles veel Henry armuke,
nõuab Annie kirglikult tõtt ja suhte
ülestunnistamist. II vaatuses tüütab
teda Henry oma snobismi ja paljusõnalisusega ja ta on kütkestatud armusuhtest Billyga.
Annie võimalus on armastus ja ta ei ütle armastusest ära, kuid jääb Henry
juurde. Henry jätab ta.
Henry: Väärikas sarvekandmine on raske trikk, aga
siiski õpitav. Võtame seda kui moodsat abielu. Meie kaks, sina ja mina, oleme
silmakirjalikkusest üle. Monopoolsed õigused pole armastus vaid kolonialism.
Henry
on sõnakunstnik, intellektuaal,tema kaudu lahatakse näidendis ka kunsti ja kirjanduse teemasid. Ta teab, mis on õige ja hea kunst. Väga hea on stseen, kus Henry keeglikurika kaudu
selgitab Anniele, miks Brodie vanglas kirjutatud näidend ei ole näidend.
Henry
tahab elus nii nagu lavalgi paigutada tegelasi, panna neile sõnad suhu ja juhtidadraama tegelasi enda ümber. Ta on aus ja siiras. Mulle meeldis, et ta ei
olnud ainult keskealine blaseerunud näitekirjanik, vaid oli valmis muutusteks ja kompromissideks.
Liigutav on tema siiras hüüd Bachi kuulates, Procor
Harum ikka palju parem.
Siin see on: Procol Harum „A whiter shade of
pale“
Meelis
Rämmeld sobis Henry osasse suurepäraselt- armunud ja armastav, laval ringi tuuseldav varakeskealine, häbelik, kahtlev ja otsiv, kuid mitte
naeruväärne kirjanik. Koos Kadri Adamsoniga suurepärase lavapaar.
Midagi
paha pole ka teiste kohta öelda.
Ago
Andersoni natuke tuimavõitu kuid innukas
Max, kes ei taipa suhete salakeelt, mida tema ümber räägitakse.
Ireen
Kenniku Charlotte, I vaatuses teatraalne näitlejanna , II vaatuses lihtsalt
naine.
Tom
Stoppardi kirjutas näidendi vist komöödiana, võin eksida, huumorit on ka Pärnu
etenduses, võibolla veel sellist peent irooniat, mida ma alles nüüd etendusest kirjutades tabasin või välja mõtlesin. Pärnus mängiti draamat ja see ei olnud melodraama. Väga
mõttetihe tekst, öeldakse palju.
Neile, kes viitsivad kaasa mõelda ja süveneda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar