"Kokakunsti
eripäradest nõukogude korra tingimustes. Mälestusi toidust ja igatsusest"
Inglise
keelest tõlkinud Kreet Volmer
Toimetanud
Siiri Rebane.
Kirjastus
„Tänapäev“ 2014
375
lehekülge.
Mulle meeldivad raamatud toidust. Aga nagu tutvustuses öeldud, ei ole see raamat ainult toidust.
Ja
hea, et raamat ei ole ainult toidust, vene köögi austaja ma ei ole. Aga raamatu lõpus on ka toiduretseptid, näiteks kulebjaaka,
pliinide ja lisaks vene toitudele veel „vennas-rahvaste“ toitude retseptid.
Seda
raamatut lugeda oli nagu korrata põhikooli ja keskkooli ajaloo kursust. NSV Liidu
ajalugu seotult toiduga. Alates Lenini sõjakommunismist ja NEP-st, läbi
näljahädade, Hruštsovi maisimaania ja Gorbatšovi kuiva seaduse kuni Putini 2011
võidupüha paraadini. Huvitav lugemine. Autor on intelligentne, vaimukas ja
põnev, halastamatu ajaloo lahkaja.
Anya
von Bremzen juudi- vene päritolu auhinnatud toiduajakirjanik sündis 1963. aastal
Moskvas. 1974. aastal emigreerus koos
emaga Ameerikasse. Ta on mitme kokaraamatu autor ja auhinnatud kolme James
Beardi auhinnaga. Kuulsin just „Maitse „ saates, et James Beardi auhind on nagu
kokakunsti Nobel.
Raamat
lõpeb 2011 aastal kui autor väisab Moskvat ja teeb teoks oma lapsepõlve
unistuse, külastab Lenini mausoleumi. See tõi mulle meelde enda mausoleumi
külastuse. Sõitsin rongiga koos teiste „Sädeme“ ja “Pioneeri „ kirjasaatjatega
Artekki üleliidulisele kirjasaatjate kokkutulekule. Moskvas oli peatus,
jalutasime Punasel väljakul sooviga Leninit näha. Kuna pakkide hoiuruum oli
kinni, panime oma kompsud mingi laternaposti najale ja asusime järjekorda. Hilistalvisel
sombusel päeval järjekord väga pikk ei olnud. Mind üllatas kõige rohkem see, et
Lenin oma klaaskirstus oli nii väike, nagu jupats. Aga toona oli uhke tunne
küll, et Lenin nähtud. Kõik pioneeride laulud, mida autor raamatus meenutas, olid
mulle ka tuttavad. Keskkooli lõpus käsin sõbraga rahvamajanduse saavutuste
näitusel, tõsi sellest meenus vaid viljavihku kõrgel hoidev hiigelsuur üleni kullatud
kolhoositar. See-eest on väga hästi meeles imehea Kiievi kotlet kullatud
interjööriga restoranis „Praha“, kuhu pärast pikas järjekorras seismist ja
pistist šveitserile, sisse pääsesime. Nii palju unustuse hõlma peidetud
mälestusi, mida raamat äratas.
Üks
stiilinäide ka. Autor kirjutab kaks lehekülge järjekordadest, tema vanemad tutvusid
järjekorras:
Lk.
153 „Keskmine homo sovieticus veetis järjekordades seistes kolmandiku või poole
oma tööle mittekuuluvast ajast. Järjekord oli kui eksistentsiaalne jalakäijate sild, mis ületas kuristiku
isikliku soovi ja kollektiivse saadavuse vahel, mille dikteeris tsentraliseeritud
jaotuse kapriis. Ühe sotsioloogi sõnul oli see kui valitseva sotsialistliku
reaalsuse vorm, adrenaliinirohke hasartmäng, teatud nõukogude-pärane saatus.
Või võtkem järjekorda kui metafoori kodaniku eluteest- alates järjekorrast
sünni registreerimiseks ja lõpetades ootenimekirjas korraliku hauaplatsi saamiseks.
Mulle meeldib ka järjekorra tõlgendus kui „justkui kiriku surrogaat“ nagu see
kõlas essees, mille kirjutas enfant terrible Vladimir Sorokin, postmodernist,
oma absurdiromaanis „Järjekord“, mis koosnes eranditult vaid järjekordade
dialoogide fragmentidest, omalaadi dialekti näidis, mille põhisõnaks oli paljukannatanud
„seisma“.“
Üks
Brežnevi ajastu anekdoot ka: Arenenud sotsialismi kuus paradoksi: 1) puudub töötus,
kuid keegi eitööta; 2) keegi ei tööta, kuid produktiivsus kasvab; 3) produktiivsus
kasvab, kuid kauplused on tühjad; 4) kauplused on tühjad, kuid külmkapid on täis;
5) külmkapid on täis, kuid rahul pole keegi; 6) rahul pole keegi, kuid kõik hääletavad
poolt.
Nii oligi, aga raamatu vaimukus on küllap mõistetav neile, kes ise on sellest ajast puudutatud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar