Donna Tartt
"Ohakalind"
Donna
Tartti esimest romaani „Salajane ajalugu“ olen soovitanud kõigile põneviku- ja
krimisõpradele. Nüüd ka neile, kes nagu
minagi, „Ohakalinnus“ pettunud on. „Salajane ajalugu" on kordades parem.
„Ohakalinnu" hädad saavad alguse sellest, et raamat on liiga mahukas ja lohmakas. Eepiline lugu avaneb 872. leheküljel.
Romaani
võib mõtteliselt jagada kolme ossa:
I osa
on emotsionaalne ja traagiline lugu plahvatusest New York Metropolitan
kunstimuuseumis ja selles, kuidas lapseeas
peategelane Theo Dreiser kaotuse ja
leinaga toime tuleb. See on raamatu parim osa!
II osas
viib ootamatult välja ilmunud isa koos oma uue naisega poisi Las Vegasesse ja
ligi 300 lehekülge võiks pealkirjastada „Elupõletamine Las Vegases“. Välja
ilmub raamatu teine peategelane, Theo sõber, Ukrainast pärit Boris. Noorukite
elu kulgeb ühest narko- ja/või alkoholijoobest teise. Isiksuse arengu
seisukohalt ei anna sellises mahus leheküljed midagi juurde, küll saab lugeja piisavalt
teadmisi narkojoobest, tablettidest ja
pulbrist ning kasiinopettustest.
III
osas on Theo taas New Yorgis, sedapuhku juba väljakujunenud narkosõltlane ja
edukas mööbli restaureerija. Narkosõltuvusest õnnestub Theol enam-vähem vabaneda. Selle
osa teemad on õnnetu armastus ühe naise vastu ning plaaneritud kihlumine ja
abielu teise naisega, mis siiski ära jääb. Palju saab teada mööbli-restaureerija
tööst. Teatavaks saab suur pettus, millele järgneb selle tagajärgede likvideerimine, mängu tuleb rahvusvahelise mastaabiga kuritegevus ja käiakse Euroopa tripil.
Viimased leheküljed on peategelase eksistentsialistlikud arutlused, mis justkui
rehabiliteerivad ja mõtestavad senikulgenud laialivalguvuse. Kuid siiski mitte
midagi vapustavalt sügavat, millest sain aru teistkordsel sirvimisel kui otsisin tsitaati ei leia ka siit. Pigem klišeed.
Kogu
raamatu tegevustik keerleb Carel Fabritiuse maali „Ohakalind „ümber, mille Theo muuseumi-plahvatuselt
kaasa saab. Maali teema läbib romaani punase niidina, on paljude tegevuste
ajendiks, kuid kohati on side maaliga üpris lõtv. Vähemalt 300 lehte võiks lugeja
huvi ülevalhoidmiseks kokku tõmmata.
Carel
Fabritius (1622–1654) maalis oma ohakalinnu lauatükile mõõtmetega 33,5 x 22,8
sentimeetrit, mis on lähedal sellele, mida toona nimetati kvartformaadiks,
tänapäeval aga A4-formaadiks. Lind seisab heleda seina külge kinnitatud
linnusöögilaual. Tema jala ümber on peaaegu märkamatu kett, mis hoiab teda
vaskse võru küljes kinni. Kunstniku lühikesed tugevad pintslitõmbed vihjavad
Rembrandtile, kelle tõenäoliselt kõige andekam õpilane ta oli; teine nimekas
Delfti meister, Fabritiusest noorem Jan Vermeer oli aga võlutud Fabritiuse
maalide säravast valgusest ja erakordsest rahust. Kui
Fabritius oli kolmekümne kahe aastane, siis plahvatas Delftis püssirohuarsenal.
Veerand linna ehitistest hävis, sealhulgas ka Fabritiuse maja ning palju tema
maale. Fabritius ise hukkus. Temast jäi järele vaid umbes tosin maali.
Raamatus on suurepäraseid dialooge ja arutlusi hea ja kurja üle, kunsti ja
vaimsuse üle, kui need vaid üldise sõnarohkuse varju ära ei kao.
Viimane
lõik lk. 872: „See, mis meid endaga
rääkima õpetab, on oluline- mis õpetab meid meeleheidet lauluga peletama. Kuid
maal on õpetanud mulle ka seda, et me suudame üksteisega ajastute tagant
rääkida. Ja ma tunnen, et mul on sulle, oma olematule lugejale, öelda midagi
väga tõsist ja pakilist, ma tunnen, et peaksin seda ütlema sama pakiliselt,
nagu teeksin seda siis, kui ma seisaksin sinuga samas toas. Et elu- ükskõik
,mis see ka on - on lühike. Et saatus on julm ja võib-olla üldse mitte
juhuslik. Et Loodus (ehk Surm) võidab alati, kuid see ei tähenda, et me
peaksime selle ees kummardama ja lömitama. Et võib-olla, kui me ka ei ole alati
väga rõõmsad selle, üle, et me siin oleme, on meie ülesandeks end siiski
jäägitult pühendada, otse läbi roiskveetiigi sumada, hoides samal ajal silmi ja
südant avatuna. Ja meie suremise ajal, kui me tõuseme mudast ja vajume häbistatult
tagasi mutta, on meile antud see au ja privileeg armastada seda, mis jääb
surmast puutumata. Sest kui õnnetused ja unustus on järgnenud sellele maalile
läbi aja- siis samamoodi on seda teinud ka armastus. Niivõrd, kui see maal on
surematu (ja seda ta on), on ka minul oma väike särav vääramatu roll, selles
surematuses. See on olemas; ja see olemasolu ei lakka. Ja ma lisan omaenda
armastuse nende inimeste ajaloole, kes on armastanud ilusaid asju ja nende eest
hoolitsenud ja toonud neid välja tulest ja otsinud neid, kui nad olid kadunud,
ja püüdnud neid säilitada ja neid päästa, sellal kui nad neid sõna otseses
mõttes käest kätte edasi andsid, lauldes aja riismete keskel kõlavalt järgmise
ja järgmise armastajate põlvkonna poole.“
Mul on nii hea meel lugeda, et ma pole ainuke, kellele see raamat tohutut muljet ei avaldanud.
VastaKustuta