Eduard
Tubin
„Kratt“
Libretist Elfride Saarik (hilisem
Elfriede Tubin)
Maailmaesietendus 31. märtsil 1943 Vanemuise teatris
Esietendus Rahvusooperis Estonia 18. septembril 2015
Esietendus Rahvusooperis Estonia 18. septembril 2015
Koreograaf-lavastaja: Marina Kesler
Dirigent Lauri Sirp
Kostüümikunstnik: Gerly Tinn
(Kostüümide algne ideekavand Andrea Haamer
Teatrikunstnik Andrea Haamer sündis Rootsis
Göteborgis. Ta on Eerik Haameri lapselaps ehk eesti juurtega Rootsis kasvanud
kunstnik, kes elab ja töötab Budapestis.)
Dekoratsioonikunstnik: Madis Nurms
Valguskunstnik: Karmen Tellisaar (Endla Teater)
Videokunstnik: Argo Valdmaa (Endla Teater)
Graafika: Joanita Janson
Osades:
Denis Klimuk- Peremees
Ali Urata- Kurat
Jonathan Hanks- Kratt
Jevgeni Grib-Sulane
Marika Muiste –Peretütar
Kuradi käsilased, Sulase
sõbrad, õitsilised, maksamerelised- Eesti Rahvusballett Rahvusooper Estonia naiskoor.
Rahvusooper Estonia orkester
Pildid ja tutvustus Estonia kodulehelt:
„Kratt“
on esimene eesti ballett ja ühtlasi Eduard Tubina esimene töö muusikateatrile.
Eesti mütoloogial põhinev lugu ahnele peremehele rikkusi kokku kandvast kratist
ei jää Marina Kesleri tõlgenduses vaid ühe rahva pärimuseks. Kaasaegses
varaahnes maailmas on kratt justkui hääl inimese peas, leidmaks mõjuvaid
põhjusi, miks raha kunagi küllalt pole. Kuid raha ei tee kedagi õnnelikuks ja
ahnuse palk on hukatus – väsides inimlikust aplusest, hävitab kratt oma looja
ja hukkub ka ise. Kontrastina apla peremehe ja krati loole, tõuseb esile
peretütre ja sulase armastuslugu, millele peremees noormehe vaesuse tõttu
kiivalt vastu seisab. Kesleri lavastus tõstatab küsimuse – mis on tänapäeva
materiaalses ja kiirustavas maailmas oluline? Kas selles on kohta armastusele?
„Kratt“
esietendus 1943. aastal Vanemuise teatris helilooja juhatamisel,
koreograaf-lavastaja oli Ida Urbel. Estonias esietendus ballett aasta hiljem
Rahel Olbrei viimase tööna. „Kratt“ sai Estonia laval olla vaid mõned korrad,
sest1944. aasta 9. märtsi õhtul alanud Nõukogude õhurünnakus sai teater
täistabamuse. Jõudmata riideid vahetada, tormasid kostümeeritud tantsijad
lavalt tänavale, hirmutades niigi ehmunud linnakodanikke. Estonias lavastas
viimati „Krati“ Mai Murdmaa 1999. aastal. Muusikas on Tubin õnnestunult
ühendanud rahvamuusika kaasaegse helikeele ja sümfoonilise väljenduslaadi.
Helilooja sõnul on „“Kratt“ rajatud täielikult rahvamuusikale, mis on meil peaaegu
ammendamatu varasalv.“ 1962. aastal kirjutas Tubin balleti muusikast
orkestrisüidi.
Kusagilt kaugest lapsepõlvest heiastub Juta Lehiste plastiline
Kratt, sestap ootasin Krati osas naist. Jonathan Hanksi Kratt on jõuline ja energiast pulbitsev. I vaatus ongi nii muusika kui ka tantsu
poolest väga jõuline ja energiline ning huvitav. II vaatuse sulase ja peretütre armulugu laseb
pisut hinge tõmmata ja nautida eesti rahvatantsu balletitrupi esituses.
Väga nauditav ja värvikas etendus algusest lõpuni. Seekord
olid mul kaasas kaks lapselast, loodan, et ka neile meeldis ja lugu pärale jõudis
ja etendus meeldis.
See on mul poole aasta jooksul nüüd kolmas balletietendus John
Cranko ballett "Onegin" Estonias. "Vanemuise" lühiballetid "Gatsby" ja
"La Dolce Vita" .
Järgmisena on plaanis „Modigliani
– neetud kunstnik“ Estonias. Kahe
etendusega on minust saanud „Estonia“ balleti fänn. Mulle väga kiideti
Vanemuise balletti, kuid kui peaksin neist kolmest etendusest midagi uuesti
vaatama, siis alustaksin „Kratist“ ja teine oleks „Jevgeni Onegin“
„Kratt“ Sirbis http://www.sirp.ee/s1-artiklid/teater/kratt-hea-eesti-asi/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar