Richard
Wagner
„Lendav
hollandlane“
Maailmaesietendus
2. jaanuaril 1843 Dresdeni Semperoperis
Esietendus
Rahvusooperis Estonia 22. septembril 2016
Dirigent:
Vello Pähn
Lavastaja:
Pamela Recinella (Itaalia)
Kunstnik:
Yannis Thavoris (Suurbritannia)
Valguskunstnik:
Matt Haskins (Suurbritannia)
Video:
Apparati Effimeri (Itaalia)
Koreograaf:
Daniel Kirspuu
Koormeister:
Elmo Tiisvald
Näitejuht:
Marko Matvere
Peaosades:
Hollandlane,
kurikuulus naftamagnaat: Aleksandr Krasnov (Maria teater)
Senta,
Dalandi tütar, kunstnik: Aile Asszonyi
Daland,
ettevõtja keemiatööstuses : Ain Anger (Viini Riigiooper)
Erik,
politseinik: Jyrki Anttila (Soome rahvusooper)
Mary,
bordelli emand: Juuli Lill
Insener
Dalandi alluvuses: Mart Madiste
Vana
Senta: Malle Kaalep
Seitse
surmapattu, daamid, pidutsejad: Rahvusooper Estonia koor
Seitse
Surmapattu: tantsijad.
Kolmes
esimeses etenduses laulis Ain Anger. Just tema tõttu vaatasin ooperit 24. septembril
Estonia ooperisaali viimasest reast. Ja
ei olnudki nii hull viimases reas istuda, teksti sai lugeda monitoridelt, rõdu serva alt lava kohal asuvat teksti ju ei
näe.
Ain
Angeri kuulsin ära, vaimustusin taas tema võimsast sametisest bassist, hea võimalus kuulata kodus
maailmakuulsat lauljat. 2017.a 01. mail näiteks võib Ain Angerit kuulda ja
näha Viini Riigiooperis Hundingi osas ooperis „Valküürid“. Paraku olen oma tutvusringkonnas
ainus, kes Wagnerit armastab. Ka „Estonia“ „wagnereid“ olen pidanud üksi
vaatama. Õnneks pole mul üksi ooperis
käimise ja ka reisimise vastu midagi.
Ooper
„Lendav hollandlane“ (1841) tugineb legendile neetud laevakaptenist, kelle võib
päästa üksnes truult armastav naine;
Tutvustusest:
Lavastaja Pamela Recinella,
kunstnik Yannis Thavoris ning videokunstnike ühendus Apparati Effimeri on
loonud Wagneri tormisest ja põnevast loost kaasaegse ning äärmiselt visuaalse
lavastuse. Lavastaja Pamela Recinella: „Meie lavastuses on Hollandlane 1980.
aastate egoistlik-kapitalistlikus keskkonnas elav edukas, kuid üksildane
ärimees. Tema olemust toidab vajadus end pidevalt ületada, millele järgneb
patustamise pärast lunastuse otsimine. Kõik see mõjutab drastiliselt tema elu –
ühest küljest soovib ta leida pääseteed ja samas põgeneda oma päästja eest,
sest ta ei suuda pahedeta elada. Kui tema elust puuduks edev kuulsuse ja
rikkuste tagaajamine, seisaks ta silmitsi igavuse, tülpimuse, elumõtte kadumise
ja lõpuks isegi surmaga. Ooperi lõputu ja sihitu seilamise teema on metafooriks
Hollandlase kaasaegsele tarbimisneedusele. Sentas ja tema kunstis usub ta
leidvat ainsa võimaliku lunastuse. Kõik, mida Senta kehastab – nooruslikult
naiivne usk kunsti ja loovusesse – jääb kapitalistliku ühiskonna labasuse ja
tooruse rataste alla. Kas Hollandlane suudab Senta ainulaadset olemust kaitsta
ja muuta enda pahed kireks vooruse vastu? Näib, et Hollandlasele on iga petlik
pahe veenvam kui kunstiline tõde.“
Seda
peab lugema, et lavastusest aru saada.
Käesolev
on neljas „Lendava hollandlase“ lavastus Estonias. 1925. a Hanno Kompuse seades
laulsid Hollandlast Karl Viitol ja Aleksander Arder. Tiit Kuusik laulis nii
1958. a Paul Mägi kui ka 1983. a Detlef Rogge lavastuses. Kuusiku kõrval tegi
suurepärase rolli 1983. a ka Mati Palm. Kui seni lauldi ooperit eestikeelses
tõlkes, siis 2016 kõlas ooper saksa keeles.
Maailmaesietendusel
1843. aastal Dresdenis lõppes ooper Senta viskumisega merelainetesse. 1864. a
Müncheni lavastuse jaoks kirjutas Wagner ooperile uue lõpu: Senta ja
Hollandlane tõusid kirgastatuna taevasse.
2016.aastal
„Estonias“ Hollandlane lunastust ei saagi ja hukkub, Senta aga elab veel pikki
aastaid ning maalib veel ka hallipäise naisena oma armastatud Hollandlase
portreed.
„Estonias“
on lavastuse läbivaks motiiviks on
tormine meri, mis mõjub Hollandlase rahutu hingeelu metafoorina. Ainult
armuaariate ajal on meri tüüne, lõpuks hukkub Hollandlane aga lausa
märatsevates lainetes. Meri ja vahused lained on videokunstnike poolt
tehniliselt niivõrd hästi teostatud, et oli tunne nagu lavalt hoovanuks saali
jäist hingust, mis tõi kananaha ihule. Personifitseeritud seitse surmapattu
mõjusid küll rohkem huvitava liikumisjoonisega värvilaikudena ega andnud
Hollandlase karakterile suurt midagi juurde.(Tutvustusest)
Tegevus toimub nafta puurtornil. Laval
on pilkupüüdev videokunst, võib unustada end neid laineid vaatamagi!
Algse
versiooni ketrusneiude asemel on II vaatuses laval asised ärinaised-
prostituudid.
Hollandlast kimbutama on lavale toodud seitse surmapattu: viha, ahnus,
kadedus, iharus, tujutus, aplus ja uhkus.
Pildid "Estonia" kodulehelt.
Wagneri
suurepärane muusika ja igati intrigeeriv kaasaegne lavastus.
Suurepärane
ooperielamus!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar