1. detsember 2016

Mart Kadastik "Nüüd ma siis kirjutan"

Selle raamatu juures jäin blogimisega toppama. Lugesin läbi, mida  teised selle raamatu kohta kirjutanud on. 

Nõustun kirjutatuga, lisan siin mõned oma mõtted.

 „Elutööraamatut“ kehutas mind lugema eelkõige sellega kaasas käiv kõmu, et autor kaevatakse kohtusse ärisaladuse avaldamise eest. Tahtsin teada, kas asjasse mittepuutuvana näen ka kohtuasja algeid. Lugemise käigus kadus „juriidiline huvi“ ja asendus päris huviga. Kohtuasjaks ainest ei leidnud, aga ma ei tea ka, mis pooltevahelises lepingus kirjas. Ja nii nagu naine suudab igast asjast teha skandaali või salati, suudab osav advokaat igast juhtumist üles ehitada kohtuvaidluse. Mina pooli raamatus ei valinud, kuid kuna raamat mulle meeldis, küllap siis olen autori poolt.
Raamat on hästi kirjutatud, autor valdab ja valitseb teemat ning sisu pakub kindla peale huvi ka sellistele inimestele nagu mina, kellel pole ajakirjandusega või raamatus nimetatud isikutega midagi ühist. Peale selle muidugi, et tarbin ajakirjandust.
Kindlasti on raamatul ka kultuuriajalooline väärtus- on see ju armastatud ajalehe tegemise lugu 30 aasta jooksul. Nautisin teksti, autor on osav sõnakasutaja. Suure huviga lugesin tekstis kasutatud kirju. Näiteks oli tekstis Postimehe peatoimetaja kiri Tartu linnavalitsusele sooviga saada kioskile koht kesklinnas. Nii oskuslikult komponeeritud kiri oli, et imestasin kui koht läks siiski konkurendile. Olen ise ka sõnakummardaja ja oma töös näen, et oskuslikult koostatud kiri aitab peaaegu alati. Imetlesin ka autori head ärivaistu ja süüvisin skeemidesse.

Võin ühe käe sõrmedel üles lugeda elulooraamatud, mida olen lugenud, see valdkond mind ei paelu. Loetud raamat ei ole elulooraamat, autor ise nimetab elutööraamatuks- vähem isiklikku elu ja rohkem „elu ajakirjanduses“. Raamat on omamoodi monument „Postimehe“ ühele ajalooetapile. Õigem oleks vist öelda, et monument endale „Postimehes“. Tunnistab ju autor, et raamat sündis tänu solvumisele. „Ka mina olin solvunud, tänamatuse pärast“. Lk. 19.
Lugemisel meenutas mulle mõnevõrra Knausgaardi „Minu võitlust“, mis kuigi eluloost maha kirjutatud, pole elulooraamat vaid ilukirjanduslik teos. Ka Knausgaard pidi oma raamatu pärast kohut käima. Sellega sarnasused suuresti piirduvadki. Kui Knausgaard kirjutab oma elust üles kõige häbenemisväärsemadki seigad ja on enda ja teiste suhtes halastamatu, siis Kadastik pikantseid seiku isiklikust elust ei avalda ja oma tegudele otsib ning leiabki alati vabandused.  Kadastiku raamat ei ole muidugi ilukirjandus, aga tunduvalt parem, minu arvates, kui tema ilukirjanduslik looming. Kes see oli, vist Kivisildnik, kes ütles romaanide kohta, et see ei ole kirjandus. See on julm. Ka mina pole suutnud kahte alustatud romaani lõpuni lugeda, aga on tunduvalt kehvemaid raamatuid.

Samaealisena meeldis mulle raamatus see osa, kus autor kirjeldab oma tegevust ENSV ajal. Minu arvates kirjutas ta seda ausalt. Kõik ei olnud ENSV ajal vabadusvõitlejad, valdav osa olid tublid ja korralikud nõukogude kodanikud. Nagu minagi. Kui lugesin õhinaga „Arbati lapsi“ ja Solzenitsõnit, olin vapustatud ja pidasin vimma vanemate vastu, kes minu arvates olid mind hoidnud pool elu teadmatuses. Tundsin end petetuna. Või oodatakse tagantjärgi minult ja minusarnastelt, et oleksime ise pidanud jõudma õigete järeldusteni. Aga kuidas?
Pärast keskkooli oodati minult, et õpiksin ajakirjandust. Olen mitu korda mõelnud, kui hea siiski, et valisin teise eriala. Tubli nõukogude kodanikuna oleksin teab mis jama kokku kirjutanud. Nõukogude aeg on osa meie elust, seda maha ei pese ja olematuks ei tee.

Meelde jäi raamatust veel see, et kusagil alguses kirjutas autor oma muusika-armastusest ja märkis: „Ma arvan inimesi mõistvat läbi muusika ja ka mind oleks tõenäoliselt kergem mõista mitte selle põhjal, mida loen, vaid selle põhjal, mida kuulan“. 

Kui autor   2015 oktoobris  lavastas peatoimetaja ametilt lahkumise tseremoonial näidendi  „Suudlus Postimehega“, siis iseloomustas ta tegelasi muusikapaladega.
Keda iseloomustas autor Chris Rea „The Road to Hell“ saab teada, kui lugeda raamatut.

Autor on raamatule esilehele asetanud eneseiroonilise moto:
„Paljudest ajakirjanikest saavad karjääri mingis punktis ajakirjanduse ajaloo ja traditsioonide tundjad, näiteks siis , kui ametikõrgendus on lõplikult välistatud ja nad asetavad end kõigi poolt armastatud grand old man’i rolli.
Nigel Forster „Bluff Your Way in Journalism“.

Mart Kadastik
„Nüüd ma siis kirjutan
Elutööraamat
Kirjastus Varrak 2016



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar