„Onegin“
Boriss
Eifmani ballett
Pjotr
Tschaikovski ja Aleksandr Sitkovetsky muusikale
Lavakujundus: Zinovi Margolin
Kostüümid:
Olga Shaishmelashvili, Pjotr Okunev ja Anna Jakuštšenko
Valgus:
Gleb Filshtinski, Boris Eifman
Maailma
esietendus: 3. märtsil 2009.
19.
veebruaril Nordea kontserdimajas
Tantsisid:
Oleg
Gabõšev-Onegin
Ljubov
Andrejeva- Tatjana
Dmitri
Fisher- Lenski
Alina
Fisher –Olga
Igor
Subbotin-„Kindral“
Etendus
„Onegin“ on Puškini värssromaani koreograafiline versioon, milles Puškini tegelased Boriss Eifmani soovil tegutsevad kaasajal. Alates 1991. aastast, laval
näidatakse Jeltsini-aegseid sündmusi, kuni
sajandivahetuseni. Tšaikovski muusika kõlab vaheldumisi Aleksander Sitkovetski rokkmuusikaga ja tulemus on võimas. Minu arvates.
Olen
näinud ooperit „Jevgeni Onegin“ kolm korda ja kui võimalus, vaataksin veel.
Olen
vaadanud „Estonias“ John Cranko balletti „Onegin“ Aleksandr Puškini ainetel ja see meeldis
mulle. John Cranko ballett "Onegin" Estonias.
Cranko
„Onegin“ tantsib ainult Tšaikovski järgi
(arranžeerija Kurt-Heinz Stolze) ja on ajastutruu. Eifmani „Onegin“ on
kangelased nihutanud meie aega, sobitanud kokku klassikalise ja rokkmuusika
ning loobunud klassikalistest varvaskingadest. Tegemist on modernse balletiga,
selle poolest meenutas mulle Berliinis nähtut Nacho Duoto lavastust. Neli etendust neljal järjestikulisel õhtul. Kolmas õhtu.
Seejuures
ei ole „Oneginis“Puškini tegelased ajas ümbertõstmisega midagi kaotanud. Süzee
on mõistetav isegi neile vaatajatele, kes ei ole „Jevgeni Oneginit“ lugenud. Nagu
kavalehel öeldud, annab ballett „Onegin“ võimaluse näha hästi tuntud süžeed läbi
kaasaegse inimese silmade.
Ja
tulemus on nauditav. Need kaks balletti on niivõrd erinevad, et neid ei saa võrrelda. Kui siiski midagi erinevat esile tõsta, siis Cranko ballett on suur-sugusem ja väljapeetum,
Eifmani oma emotsionaalsem ja psühholoogilisem.
Meelde
jäid mõned suurepärased tantsud koos lavakujundusega näiteks Tatjana unenägu. Lenski ja Onegini tantsud, nende n.ö. duett, no vot ei tea, kuidas balletis paarisnumbrit nimetatakse, olid
võrdlemisi homoerootilise tooniga.
Kaks korda oli laval käigus rekvisiidina nuga, „anti nuga“ venepäraselt.
Ja
muusika, kuigi see tuli lindilt, võlus. Üllatavalt hästi sobis Tšaikovski kokku
rokkmuusikaga.
Boris
Eifmani kohta kirjutatakse kavalehel veel, et ta on koreograaf- filosoof.
Sankt
– Peterburi riiklik akadeemiline balletiteater on loodud Boris Eifmani poolt
1977. aastal ja kandis algselt nime Leningradi „Uus ballett“.
Nüüdseks
on koreograafilise dissidendi Boris Eifmani balletiteatrit saatnud edu
esinemistel maailma tähtsamatel lavadel.
Boris
Eifmani balletiteater oli Tallinnas kahe balletiga, päev varem oli kavas „Rodin“-
kahjuks kahte õhtut pealinnas ei saanud endale lubada.
Aga
kui Eifmani teater taas Tallinna tuleb, lähen vaatama.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar