Suvi
libiseb käest, ka mu lemmikkuu august on lõppemas koos küpsemise lõhnade ja
kargete õhtutega.
Augustis
jõudsin veel kaks korda teatris käia.
Draamateatrilt
etendus Laitse Graniitvillas „Eluhingus“
(„Breath
of Life“)
Esietendus
Laite Graniitvillas 13. juunil 2017.
Autor
David Hare
Inglise
keelest tõlkinud Krista Kaer
Lavastaja
Aleksander Eelma
Kunstnik
Liina Unt (Endla)
Muusikaline
kujundaja Garmen Tabor
Helikujundaja
Sander Tuvikene
Valguse
kujundaja Andres Pajumäe
Mängivad:
Laine
Mägi- Frances Beale
Kaie
Mihkelson -Madelaine Palmer
Esiteks
pean kiitma mängukohta, pole Laitse Graniitvillas varem käinud ja nüüd olin
võlutud majast ja aiast. Läheksin teist kordagi.
Kiidan
ka etendust. Olin võlutud Kaie Mihkelsoni ja Laine Mägi mängust, eriti teises
vaatuses, siis puhkes Kaie Mihkelson õitsele ja säras. I vaatuses oli ta lihtsalt
kuri üksik säratu vanainimene. I vaatus jättis minusse üldse kahetise tunde,
tekst tundus rabe ja ei haakunud. Ka oli mul raske tegelaskujusid mõista. Näidendi esietendus oli
Londonis 2002. Maailma muutub kiiresti, jah ka vanade inimeste jaoks. Mina
näiteks ei mõtle praegu nii nagu üks tegelastest ütles, et sai 60 ja arvas, et
tuleb otsi kokku hakata tõmbama. Mul pole oma 65 eluaastaga küll veel mõttes olnud
otsi kokku tõmmata, pole aegagi olnud. Kõik, mis tuleb, võtan vastu. Arvan ka, eesti
naised, vähemalt minu eas nõukogude ajast pärit naised, on iseseisvamad ning ei lase meestel nii palju
oma elus määrata, tulevad ise toime. Aga seda ma mõtlen muidugi enda järgi.
Näidend
on nii nagu tutvustuses lubatud: „ Madeleine,
pensionile jäänud muuseumikuraator ja islami kunsti asjatundja elab eraklikult
ühel väiksel saarel, kui ühel päeval tema habras rahu mõraneb: Frances tahab
temaga vestelda. Äsja romaanikirjanikuna tuntuks saanud Frances kirjutab
raamatut tunnetekolmnurgast, mille tekitas tema advokaadist eksabikaasa ja
mille kolmas osapool ongi Madeleine.“
Kaks
vanemat naist vestlevad kaks vaatust (aga igav ei hakka). On nad vanad või
keskealised, see oleneb vaatajast.
„Eluhinguse“
autor David Hare kirjutas esmalavastuse kavalehes: „See pole enam keskiga, kuid kindlasti mitte ka vanadus. See on midagi
vahepealset… Tahtsin kirjeldada kahte naist just sellisel hetkel: neil on pikk
minevik selja taga, kuid ees tähendusrikka tuleviku ootus.“ Vat seda
tähendusrikka tuleviku ootust ma etenduses siiski ei tabanud.
Kavalehes
on juttu David Harest, kes on üks tunnustatumaid tänapäeva näitekirjanikke.
Eestis mängitud „Amy seisukoht „Vertikaaltund“ ja „Blue Room“ Vanemusies esietendub 7.oktoobril 2017 Jüri
Lumiste lavastuses David Hare „Teineteiseta“.
Kavas
on psühholoogi, Tartu ja Warwicki ülikooli professori Anu Realo artikkel „Keskiga
algab….. 55 aastaselt“. Seda loengi parasjagu. Paras lugemine mulle. Lõik: „mida vanemaks ise saad, seda ülespoole
nihkuvad ka keskea algust ning lõppu tähistavad piirid“. No keskealiseks ma
ennast enam ei pea, aga vanuriks ka ei tahaks pidada -kunagi Postimehes oli artikkel, kus öeldi, et vanuriks saadakse 65-selt.
„Eluhingus“
oli teatritükk, mis paneb elu ja vanuse peale mõtlema. Ma ei tea, kas ka noori,
minu kõrvalt olid nad teiseks vaatuseks, kui just paremaks läks, igatahes
kadunud.
Näidendi tegevus toimus Wighti saarel.
Biitlitel on mõnus laul „When I’m sixty-four“, milles unistatakse Wightil majakese rentimisest.
„Eluhinguse“
esmalavastusel Lomndonis 2002. aastal olid laval kaks briti teatri grande dame’i
Judi
Dench Francese osas ja Maggie
Smith Madeleine osas. Mina kujutaksin Maggie Smith’i Francese osas.
Teine
augustikuu etendus, mida vaatasin oli Ugala
teatri suvelavastus „Kõrboja perenaine“. Käisin teatribussiga, tee oli pikk ja teeremont tüütu ja vihma ladistas etenduse ajal, aga 100 % teatrielamus vaatamata sellele. Etendusest on juba nii palju kirjutatud, et ükskõik,
mida ma ka kirjutaksin, tasub vaid otsingusse panna „Kõrboja perenaine“ ja
keegi teine on minu mõtteid täpsemini ja paremini väljendanud. Sestap piirdun väitega,
et etendus meeldi mulle väga, minu jaoks parim sellel suvel nähtud suvelavastus, tõukas seni parimaks valitu troonilt.
'
Näidendi “Kõrboja perenaine”
aluseks on Urmas Lennuk valinud Tammsaare romaani “Kõrboja peremees” ning
kirjutanud näidendi just lavastaja Vallo Kirsile ja
Ugala teatri näitlejatele.
Laval oli üle 30 näitleja. Ei saa märkimata jätta, et noorte näitlejate kõrval oli minu
täht sellel etendusel Luule Komissarova Madli osas, tuletas valusalt meelde üht minu
enda vanatädi.
"Eluhinguse" probleemid on Eesti talunaise raske saatuse kõrval pseudoprobleem, nii tundus mulle. Arvestada tuleb, et vaatasin neid etendusi järjestikulisel kahel õhtul.
Nende
augustikuu etendustega said kahjuks minu suveetendused läbi. Ja suvi ka.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar